ماه مارس؛ ماه سلامت دوجنسگرایان 

 

ماه مارس، ماه سلامت افراد دوجنسگرا + است. هدف از نامگذاری این ماه، افزایش آگاهی افراد و به طور کلی جامعه درباره وضعیت اجتماعی، اقتصادی و سلامت جسمی و روانی دوجنسگرایان و همه گرایش‌های جنسی زیر چتر دوجنسگرایی + ( همه‌جنسگرایان، افراد کوییر و ….) و بهبود شرایط زندگی این افراد از جهات مختلف است.

 

بهتر شدن نگاه جامعه به افراد دوجنسگرا می‌تواند به بهبود سلامت جسمی و روانی آن‌ها کمک کند. تحقیقات متعدد در سال‌های اخیر در کشورهای مختلف از جمله آمریکا و برخی کشورهای اروپایی، نشان داده که افراد دوجنسگرا بیش از دگرجنسگرایان و همجنسگرایان با بیماری‌های جسمی و روانی مواجه هستند. بر این اساس، در سال‌های اخیر دولت‌ها در این کشورها تلاش کرده‌اند دوجنسگرایان را به صورت ویژه‌ در برنامه‌های حمایتی و آگاهی رسانی خود در نظر بگیرند. 

 

بالاتر بودن آمار ابتلا به مشکلات جسمی و روانی در بین افراد دوجنسگرا به این معنا نیست که همه دوجنسگرایان الزاما این مشکلات را در طول زندگی‌شان تجربه می‌کنند، اما آگاهی از این آمارها می‌تواند به افراد دوجنسگرا یادآوری کند که بیشتر به سلامت‌شان اهمیت دهند و در صورت نیاز از افراد متخصص کمک بگیرند. 

 

توجه ویژه به افراد دوجنسگرا و مشکلاتشان  در این ماه می‌تواند به غیر دوجنسگرایان کمک کند که به عنوان عضوی از  جامعه با مشکلاتی که افراد دوجنسگرا با آن‌ها روبرو هستند بیشتر آشنا شوند و در برخورد با این گروه به عنوان یک گروه به حاشیه رانده شده مسئولانه تر عمل کنند. 

 

محو دوجنسگرایی

 

افراد دوجنسگرا+ اکثریت جامعه رنگین‌کمانی را تشکیل می‌دهند، اما در تحقیقات متاسفانه عموما این افراد را در دسته افراد دگرجنس گرا یا هم‌جنسگرا قرار می‌دهند.محو دوجنسگرایی و نادیده گرفتن این افراد و نیازهای‌شان توسط سیستم تک‌جنسگرامحور باعث می‌شود که بیشتر در معرض خشونت‌های فیزیکی، جنسی، اجتماعی و احساسی قرار بگیرند و به همین خاطر کم‌تر کمک‌ها و پشتیبانی‌های لازم فیزیکی، اجتماعی، روحی و درمانی را دریافت کنند.

 

در یک نظرسنجی که در سایت «Bihealthmonth.org» انجام شده، با این که اکثریت جامعه کوییر را دوجنسگرایان تشکیل می‌دهند در جواب سوال «آیا یک فرد دوجنسگرا را می‌شناسید ؟» تنها ۲۹ درصد افرادی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند جواب «بله» داده‌اند این در حالی است که این رقم برای سوالی مشابه درباره افراد همجنسگرا  ۷۹ درصد است. 

 

اهمیت شناخت و پشتیبانی از دوجنسگرایان+

 

افراد دوجنسگرا+ در طول زندگی خود بیشتر تحت فشارهای اجتماعی و روانی قرار می‌گیرند و به همین خاطر بیشتر در معرض خودکشی، استفاده از مواد مخدر افسردگی، اضطراب و ترک تحصیل هستند.

 

برای از بین بردن این چالش‌ها مهم است که افراد دوجنسگرا در جامعه به طور ویژه مورد توجه قرار گیرند تا بتوان این نیازها را به خوبی شناخت و پشتیبانی‌های لازم را به گونه‌ای که به خوبی در دسترس آنها قرار گیرد، ارائه داد.

 

برقراری روابط سالم

 

روابط سالم اجتماعی می‌تواند کمک بسیاری به سلامت افراد دوجنسگرا کند. جامعه دوجنسگرا+ شامل طیف‌های مختلفی از هویت‌ها و گرایشات جنسی و جنسیتی می‌شود که همه زیر چتر دوجنسگرا+ قرار می‌گیرند.

 

جامعه‌ای را می‌توان جامعه سالم دانست  که بتواند روابط درستی را با افراد مختلف از این طیف‌ها برقرار کند و شناخت درستی از این افراد داشته باشد و در راستای آن بستر مناسبی را برای زندگی و رشد افراد دوجنسگرا فراهم کند و با دوجنسگراستیزی و دوجنسگراهراسی مقابله کند.

 

افراد دوجنسگرا در رسانه

 

مشاهدات نشان می‌دهد که اغلب رسانه‌ها شامل فیلم‌ها، سریال‌ها و تولیدات فرهنگی تصویری منفی از شخصیت‌های دوجنسگرا ارائه می‌کنند و کلیشه‌های دوجنسگراستیزی چون خیانتکاری، هوس‌رانی و انحرافات جنسی را به طور مستقیم یا غیر مستقیم به دوجنسگرایان نسبت می‌دهند.

 

 این تصویر منفی موجب شده که اکثریت جامعه پیش‌فرض‌هایی منفی و شناختی اشتباه از افراد دوجنسگرا داشته باشد و این افراد را خطرناک، هوس‌ران و یا منحرف جنسی بداند. این پیش‌داوری‌های اشتباه جامعه از افراد دوجنسگرا، آن‌ها را برای پنهان کردن گرایش جنسی و نیازهای خود به شدت تحت فشار روحی و روانی می‌گذارد.

 

افراد دوجنسگرا و محیط‌های آموزشی

 

تحقیقات نشان می‌دهد که جوانان و نوجوانان دوجنسگرا در طول دوران تحصیل، انواع مختلف آزار و اذیت را تجربه می‌کنند و به همین خاطر در محیط‌های آموزشی تحت فشار روحی و روانی هستند که این فشارها موجب ترک تحصیل بسیاری از آن‌ها می‌شود. فراهم کردن محیطی که بتواند فضایی در برگیرنده برای تمام افراد جامعه فارغ از گرایش جنسی و یا هویت جنسیتی داشته باشد و در چارچوب این فضا بتواند روابطی سالم بین دانش‌آموزان و دانشجویان برقرار کند امری بسیار مهم و تاثیر گذار است. 

 

فضاهای آموزشی زمانی می‌توانند محیطی سالم را برای افراد دوجنسگرا و یا به طور کلی جوانان و نوجوانان رنگین‌کمانی ایجاد کند، که برنامه و راهکارهای مختلفی را برای شناساندن طیف‌های مختلف دوجنسگرایی+ و جامعه کوییر  به دانش‌آموزان و دانشجویان آموزش دهد و در راستای آگاهی بخشی گام بردارند و بین تمام دانش‌آموزان و دانشجویان فارغ از تفاوتشان رابطه‌ای سالم برقرار کنند. طبیعی است که با فراهم شدن این شرایط و آموزش کافی جامعه‌ای دربرگیرنده‌تر و سالم‌تر پدید خواهیم داشت. 

    

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)