هشت مارس امسال یک هشت مارس کوبنده، سراسری و اجتماعی تر از همیشه، سرنگونی طلبانه و پاسخ محکمی بود به حکومت آپارتاید جنسی که بیش از چهار دهه است با زن ستیزی و خشونت علیه زنان، حکمرانی می کند.

این هشت مارس، از تهران تا کردستان، انزلی و مشهد تا اصفهان و سایر شهرهای کشور، و در شهرهای خارج کشور، پرچم رهایی زن علیه حجاب و قوانین اسلامی و بردگی جنسی و علیه کلیت جمهوری اسلامی و بایکوت این حکومت جنایتکار رساتر بلند شد و یکبار دیگر یک واقعیتی را یادآور شد که انقلاب آتی ایران یک انقلاب زنانه است.

این هشت مارس پاسخ کوبنده ای بود به این یکسال گذشته که حکومت اسلامی سعی کرد با بازداشت، زندان و احکام سنگین و اعدام و جنایت و کرونا جلوی حق طلبی زنان و جنبش سرنگونی را بگیرد. هشت مارس ۹۹ ادامه ماراتن سرنگونی جمهوری اسلامی بود و گام بلندی بود که توسط زنان و جنبش سرنگونی بر علیه جمهوری اسلامی برداشته شد.

هشت مارس روز جهانی زن در حالی فرا رسید که فضای اعتراضی علیه فقر و گرانی و بیکاری و دستمزدهای چندین برابر زیر خط فقر و بی حقوقی و اعدام و سرکوب های شدید یکسال گذشته و زن ستیزی ها بشدت عمیق و گسترده شده است. علیرغم استفاده ابزاری حکومت از کرونا برای جلوگیری از پیشروی اعتراضات خیابانی در یکسال گذشته، از چندی پیش اعتراضات از جانب بازنشستگان و معلمان و کارگران به سطح خیابانها کشیده شده اند. با وجود سرکوبهای موجود و فضایی که جمهوری اسلامی همواره برای ایجاد رعب و وحشت حاکم می کند، فعالین جنبش های اعتراضی، و مادران و خانواده های دادخواه جلوتر آمده، و تجمعات اعتراضی برگزار کرده اند. جوانان و زنان، اعتراضات علیه بیکاری را به کف خیابانها کشانده اند و کارزارهای اعتراضی همچون غذا نیست ترس نیست، روز به روز وسیع تر میشود. مبارزه زنان علیه حجاب اجباری و در اعتراض به محدودیت و ممنوعیت دوچرخه سواری زنان، علیه تجاوز جنسی و قتلهای ناموسی به اشکال مختلف شدت بیشتری گرفته است.

فضای سیاسی موجود بشدت قطبی تر شده است، جمهوری اسلامی با شدت دادن به سیاستهای زن ستیزانه و با اعدام و کشتار تلاش میکند از این فضای ملتهب فرار کند و جامعه ای که کمر به سرنگونی این حکومت بسته از هر فرصتی برای عرض اندام پیشروی جنبش سرنگونی استفاده میکند،‌ و این فرصت، روزی نبود جز هشت مارس که حتی تحت حاکمیت جمهوری اسلامی برگزاری این روز ممنوع است. با اینحساب برگزاری هشت مارس امسال از درجه اهمیت مضاعفی برخوردار می شود.

هشت مارس امسال با تعداد پرشماری از بیانه های کوبنده از داخل کشور از جمله بیانیه ندای زنان ایران، بیانیه مشترک دانشجویان چندین دانشگاه کشور، بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران، بیانیه شورای بازنشستگان ایران، بیانیه زنان آرزم، بیانیه ۵۰ تن از کنشگران زن و مرد از ایران، بیانیه اتحاد بازنشستگان، بیانیه گروه اتحاد بازنشستگان، بیانیه‌ی گروه بیدارزنی، بیانیه کانون نویسندگان ایران، بیانیه کانون صنفی معلمان، بیانیه زنان ژیوانو و چندین بیانیه دیگر، همچنین پیام سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی و پیام سندیکای کارگران هفت تپه، همراه بود.

هشت مارس امسال با پیام های فعالین داخل کشور که یا در زندان اند یا در انتظار اجرا شدن حکم حبس یا تحت فشار اند نیز همراه بود، از جمله پیام صوتی مشترک یاسمن آریانی و منیره عربشاهی دو معترض به حجاب اجباری از زندان کچویی کرج، پیام مرضیه ابراهیمی قربانی اسیدپاشی های زنجیره ای توسط عوامل حکومتی، پیام معصومه نعمتی و حسین دائمی مادر و پدر آتنا دائمی، پیام اسماعیل بخشی که با تصویر سپیده قلیان همراه بود، پیامهای ناهید شقاقی، مریم محمدی، اسرین درکاله و اکرم نصیریان از اعضا ندای زنان ایران، پیام پروین نخستین فعال حقوق زن و همچنین پیامهای پروین محمدی فعال کارگری، محبوبه فرحزادی از فعالین جنبش معلمان و بازنشستگان، و نیز مادران و خانواده های دادخواه از جمله فرنگیس مظلوم مادر سهیل عربی زندانی سیاسی آتئیست،‌ راحله راحمی پور و نیز فرزانه انصاری فر خواهر فرزاد انصاری فر کشته شده خیزش آبان ۹۸.

روز دوشنبه ۱۸ اسفند، برابر با هشت مارس، در شهر مشهد که اصطلاحا یکی از پایگاههای جمهوری اسلامی است، در یکی از اماکن عمومی تجمعی توسط فعالین زن برگزار شد که با بنرهایی با نوشته های “آزادی زن معیار آزادی جامعه است”، “به تبعیض علیه زنان پایان دهید”، “زنده باد هشت مارس روز جهانی زن” همراه بود. همچنین یک زن شجاع در روز هشت مارس با شعار “حق دادنی نیست،‌ حق گرفتنی است” در اتوبوس شهری سخنرانی کرد.

عصر یکشنبه ۱۷ اسفندماه،‌ به مناسبت هشت مارس در سنندج تجمع اعتراضی با حضور پرشمار زنان و مردان آزادیخواه برگزار شد و در جریان آن بیانیه ای قرائت شد که مطالبات پیشرو زنان را اعلام می نمود. بر روی پلاکاردهایی که تجمع کنندگان با خود حمل می کردند نوشته شده بود “هیچ انقلابی بدون حضور زنان ممکن نیست”، به چشم میخورد. پس از برگزاری چندین مراسم و پخش گل و شیرینی به مناسبت هشت مارس در این شهر و اطراف آن، چنان فشاری به جمهوری اسلامی آمد که دست به نظامی کردن این شهر برای ساعاتی طولانی زد.

به مناسبت هشت مارس در چندین نقطه از سقز، زنان و مردان گرد هم آمدند و مراسم هشت مارس را با قرائت بیانیه ها در اعتراض به خشونت علیه زنان و نیز یک دقیقه سکوت به یاد زنانی که قربانی قتلهای ناموسی شدند، بحث آزاد و پخش شیرینی برگزار کردند.

در انزلی فعالین زن، پیکت اعتراضی برگزار کردند و پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود “همبستگی زنان علیه نابرابری، فقر و خشونت”، “برخورداری از خدمات پیشگیری رایگان از بارداری حق همه زنان است”، “معیشت انسانی حق مسلم ماست”.

فعالین زن در اصفهان به مناسبت هشت مارس پیکت اعتراضی برگزار کردند و با پلاکارهایی که روی آن نوشته شده بود “حق برخورداری عمومی از پیشگیری بارداری های ناخواسته”، “ما زیر بار قوانین جنسیت زده نمی رویم”، “حق آموزش رایگان درباره سلامت رابطه جنسی و بهداشت باروری”، به سطح خیابان رفتند.

در سطح خیابانها نمایشگاه عکس به مناسبت هشت مارس روز جهانی زن با آلبومی از مبارزات زنان و شعارهایی “نظیر انقلاب آتی ایران یک انقلاب زنانه است”،‌ “زن ناموس هیچکس نیست”،‌ “نه به حجاب”، “دوچرخه سواری حق مسلم زنان است”، “امنیت آزادی برابری حق مسلم ماست”،‌ “زنان صف مقدم اعتراضات”،‌ “معترضین به حجاب اجباری را آزاد کنید”، “زندانی سیاسی، دانشجوی زندانی آزاد باید گردد”، “من در ایران نمیتوانم نفس بکشم” برگزار شد.

در تهران فعالین و مدافعین حقوق زن در پارک ساعی تجمع کردند و سرود برابری سر دادند و پلاکاردهایی در مخالفت حجاب بالا بردند.

جمعی از خانواده های قربانیان هواپیمای اوکراینی در روز هشت مارس گرد هم آمدند و یاد عزیزانشان را گرامی داشتند.

به مناسبت هشت مارس در چندین شهر ایران دیوارنویسی هایی با شعارهای “انقلاب آتی ایران یک انقلاب زنانه است”، “بایکوت جمهوری اسلامی”،‌ “علیه حجاب”، “از حجاب خون می چکد”، “آبان ادامه دارد”، “حکومت ضدزن سرنگون سرنگون”، و ده ها شعار سرنگونی طلبانه دیگر و نیز گرافیتی هایی در حمایت از مادران دادخواه و زندانیان سیاسی و فعالین زن،‌ انجام شد.

تعداد پرشماری پیام، ده ها کلیپ از سرود برابری، رقص در پارک، اقدامات متنوع میدانی، پخش و نصب پوسترهایی در اعتراض به تجاوز جنسی و اعتراض به حمایت حکومت از متجاوز،‌ از دیگر اقدامات به مناسبت هشت مارس بوده است.

در خارج کشور نیز برگزاری مارش آنلاین انقلاب زنانه علیه جمهوری اسلامی با حضور هفتاد سخنران و شرکت کننده برگزار شد، و همچنین تعداد زیادی سمینار و کنفرانس در تلویزیون شبکه های اجتماعی در اینترنت، تجمعات و حضور فعالانه در مراسم هشت مارس، اجرای تئاتر کیفرخواست زنان و خواست محاکمه سران جمهوری اسلامی و تک تک آمرین و عاملین خشونت های سازماندهی شده علیه زنان، حجاب سوزان و دوچرخه سواری در حمایت از زنان ایران، سخنرانی ها و قرائت بیانیه ها و خواستهای پیشرو زنان ایران رو به مردم کشورهای مختلف، و نمایشگاه عکس از مبارزات زنان ایران که همه اینها با مشارکت سازمانها و نهادهای مدافع حقوق زن و اعضا و فعالین انقلاب زنانه در کشورهای ترکیه، آلمان، هلند، فرانسه، اتریش، اسپانیا، سوئد، دانمارک، انگلیس، کانادا، آمریکا و برزیل برگزار شد.

به معنای واقعی هشت مارس امسال طوفانی کوبنده بود که حکومت را در نوردید تا حدی که دست به نظامی کردن شهر سنندج زد. هشت مارسی که پاسخی کوبنده بود به حجاب، به زن ستیزی های حکومت، به تجاوزهای جنسی و حمایت بیدادگاههای اسلامی از متجاوز، به قتلهای ناموسی، به خشونتهای قانونی علیه زنان، به نفرت پراکنی امامان جمعه علیه زنان، به فرهنگ هموفوب، به کودک همسری، به اعدام ها، به بازداشت ها و زندانی کردن فعالین زن در زندان، به ضرب و شتم فعالین و پرونده سازیها و تبعید در زندانها.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)