حملات حوثی‌های یمن به عربستان و پیامدهای آن

حوثی‌های یمن در روزهای اخیر حملات موشکی و پهبادی خود به عربستان را افزایش داده‌اند. علت این امر و پیامدهای آن چیست؟

کمتر از ۶ سال پیش در ۶ فروردین ۱۳۹۴ ائتلاف عربی به رهبری عربستان حملات علیه حوثی‌های تحت‌الحمایه‌ حکومت ایران را آغاز کرد.

در واقع می‌توان گفت این جنگی نیابتی بین حکومت ایران با سعودی بود که توسط حوثی‌ها پیش برده می‌شد.

بعد گذشت نزدیک به شش سال، دونالد ترامپ به عنوان یکی از آخرین اقداماتش علیه حکومت ایران حوثی‌های یمن را لیست‌گذاری کرد، اما عمر این لیست‌گذاری طولانی نبود.

بعد از روی کار آمدن بایدن در آمریکا،‌ شاید بتوان گفت به عنوان گامی در جهت دادن امتیازات فرعی به حکومت ایران، بایدن حوثی‌ها را در ۱۸ بهمن ۱۳۹۹، از لیست گروه‌های تروریستی خارج ساخت.

نتیجه قابل پیش‌بینی بود، آنطور که در روزهای بعد مشخص گردید حملات حوثی‌های یمنی به نیابت از حکومت ولایت فقیه به عربستان افزایش یافت، در یک نمونه تاسیسات نفتی آرامکو که پیش از این نیز مورد حمله حوثی‌ها قرار گرفته بود به عنوان یک هدف استراتژیک هدف حملات پهبادی و موشکی حوثی‌ها قرار گرفت.

این حملات اما از جانب سعودی نادیده گرفته نشد، فیصل بن فرحان آل سعود؛ وزیر خارجه عربستان در پی حملات گسترش‌یابنده حوثی‌ها به تاسیسات نفتی، فرودگاه‌ها و پایگاه‌های نظامی این کشور، خبر از اتخاذ «اقدامات بازدارنده» در مقابل حملات حوثی‌ها داد و انگشت اتهام را به سوی حکومت ایران نشانه گرفت که برای حوثی‌ها موشک و پهباد ارسال می‌کند.

۲ هدف حوثی‌ها از حمله به تاسیسات نفتی عربستان

حملات حوثی‌ها خود از دو جنبه قابل بررسی است اول آنکه به عنوان نیروی نیابتی حکومت ایران، قصد قدرت‌نمایی در برابر سعودی را دارند تا به عنوان برگی در مذاکرات احتمالی پیش روی حکومت ایران با غرب به کار گرفته شود.

دوم آنکه با وجود اینکه حملات به تاسیسات نفتی آرامکو خسارتی به بار نداشت، اما منجر به رشد بهای نفت خام به بالای ۷۰ دلار شد که در یک سال پیش از آن بی‌سابقه بوده است، این امر فشار بر کشورهای غرب خریدار نفت را بیشتر کرد و از سوی دیگر در راستای منافع حکومت ایران است که صادرکننده نفت می‌باشد هر چند سود چندانی برایش در پی نخواهد داشت.

اما حملات به تاسیسات نفتی غول صادرکننده نفت، امری نیست که بزرگان جهان بتوانند چشم خود را بر آن ببندند. هنگامی که فیصل بن فرحان سخن از اقدامات بازدارنده می‌گفت در کنار خود حمایت سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه را داشت که تاکید کرد حمله به تاسیسات نفتی عربستان غیرقابل قبول است.

حمایت بین‌المللی از عربستان

روسیه البته تنها کشوری نبود که حملات حوثی‌ها را محکوم کرد، آمریکا نیز در پی حملات حوثی‌ها به خاک عربستان اعلام کرد متعهد به دفاع از هم‌پیمان خود یعنی عربستان در برابر چنین حملات است.

به دنبال واردشدن بازیگر اصلی یعنی آمریکا به صحنه، کشورهای دیگر نیز وارد معادله شدند، در روز ۲۱ اسفند کشورهای فرانسه، آلمان، ایتالیا، انگلیس در بیانیه‌ای که وزارت خارجه انگلیس منتشر کرد اعلام کردند که حملات مداوم حوثی‌ها به استان نفت‌خیز مارب در یمن و همچنین تشدید حملات این گروه علیه سعودی را محکوم می‌کنند.

آنچه تاکنون مسجل به نظر می‌رسد کاهش فشار علیه حوثی‌ها که به نیابت از حکومت ایران در منطقه می‌جنگند، آنها را جسورتر کرده، اما شاید این کاهش فشار از سوی آمریکا یک بازی هوشمند باشد بدان معنا که دیگر بازیگران این صحنه را به اجماع رسانده و با خود هم‌نظر سازد که نمی‌شود به حکومت ایران و نیروهای نیابتی‌اش روی خوش نشان داد در آن صورت باید منتظر جری‌تر‌شدن آنها بود.

این بازی هوشمندانه در واقع ادامه همان سیاست حداکثری ترامپ به زبانی دیگر و البته بسیار زیرکانه، برای به دام انداختن حکومت ایران و حوثی‌ها از یک سو و از سوی دیگر جلب حمایت اروپایی‌ها علیه حکومت ایران است که در نهایت راه به حداکثر فشار به حکومت ایران خواهد برد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)