جایگاه ایران در شاخص رفاه لگاتوم ۲۰۱۸

 

     بررسی ابعاد و زوایای مختلف شاخص رفاه لگاتوم نشان می‌دهد که رتبه ایران در تمام ارکان مدنظر این شاخص بین‌المللی تنزل یافته و بهبودی در هیچ‌یک از زیرشاخه‌های آن مشاهده نشده است. در رتبه‌بندی جدید آن، سه زیرشاخص جدید تحت عناوین محیط سرمایه‌گذاری، دسترسی و زیرساخت و همچنین شرایط زندگی به چشم می‌خورد. گزارش سال‌های قبل این موسسه بین‌المللی براساس ارکان ۹گانه به سنجش عملکرد کشورها در زمینه رفاه می‌پرداخت.در دسته‌بندی این موسسه بین‌المللی، ایران با رتبه ۱۶۳ دارای بدترین عملکرد در حوزه آزادی‌های فردی در میان ۱۶۷ کشور جهان بوده است. در مقابل این موسسه بین‌المللی رتبه ایران در زمینه آموزش را ۷۱ اعلام کرده که موید بهترین عملکرد ایران در میان دیگر ارکان شاخص رفاه لگاتوم است. در گزارش سال ۲۰۱۸ این موسسه، ایران در جایگاه ۱۴۲ در میان ۱۴۹کشور از نظر آزادی‌های فردی قرار داشت. همچنین در زمینه آموزش، ایران در جایگاه ۶۲ در میان ۱۴۹ کشور مورد ارزیابی قرار داشت.


رتبه ایران در میان کشورهای جهان در شاخص «رفاه» :

     شاخص رفاه لگاتوم می تواند مانند چراغ راهنمایی برای سیاست گذاران عمل کند و با توجه به نمره و رتبه کشور در هر شاخصی فرعی، سیاست گذاران می توانند نقاط ضعف و قوت کشورشان را شناسایی کنند و نشان دهند در کجا بهبود متغیرهای سیاستی می تواند منجر به حصول بیشترین فواید به صورت افزایش ثروت و رفاه شود.

 

رفاه و کامیابی از جمله مسائلی است که همه جوامع در مسیر توسعه با آن برخورد می کنند. در جهان امروز رفاه بخشی از زندگی و فرهنگ انسانی تلقی می شود که با تمام ارکان زندگی بشر گره خورده است و یکی از برنامه های عمده دولت ها را برای تامین بهزیستی و سعادت انسان ها تشکیل می دهد.

     به گزارش «تابناک»؛ موسسه پژوهشی لگاتوم از سال ۲۰۰۹ میلادی تاکنون، برای ارزیابی و مقایسه میزان رفاه کشورها، با تنظیم شاخص ترکیبی رفاه که بر اساس فاکتورهای گوناگونی نظیر ثروت، رشد اقتصادی، و کیفیت زندگی تنظیم می‌شود سالانه در سطحی جهانی به رتبه‌بندی ۱۴۲ کشور (دربرگیرنده ۹۶ درصد از جمعیت کره زمین) می‌پردازد.

     این مؤسسه که مرکز آن در لندن واقع شده است، هر ساله شاخص رفاه کشورهای جهان را منتشر می کند؛ در شاخص رفاه جهانی سال ۲۰۱۴ که این هفته از سوی این مؤسسه منتشر شد؛ ایران در میان ۱۴۲ کشور در رتبه ۱۰۷ قرار دارد.

     این موسسه کشورها را در ۸ شاخص اقتصاد، کارافرینی و فرصت، حکومت، آموزش،بهداشت امنیت و آسایش، آزادی های شخصی و سرمایه اجتماعی مورد جمع بندی قرار داده است که بر این اساس امسال نروژ برای ششمین سال پیاپی رتبه اول جهان و جمهوری افریقای مرکزی در اخرین رتبه قرار گرفته است.

     در رتبه بندی ۱۴۲ کشور جهان در شاخص رفاه،۳۰ کشور در رده عالی، ۴۱ کشور در رده بالای متوسط، ۴۱ کشور در رده پایین تر از متوسط و ۳۰ کشور نیز در رده پایین قرار گرفته اند.

     مؤسسه لگاتوم از چهار سال گذشته فهرست شاخص رفاه را برای ۱۱۰ کشور جهان تهیه می کرد که ایران در این فهرست ها در سال ۲۰۱۲ در رتبه ۱۰۲ قرار داشت؛ این در حالی است که در سال ۲۰۱۰ در رتبه ۹۲ و ۲۰۱۱ در رده ۹۷ و در سالل ۲۰۱۳ در رتبه ۱۰۱ قرار گرفته بود.

                                    

     این نمرات برگرفته از میانگین امتیازات آن در زمینه‌های اقتصادی، شیوه اداره جامعه، کارآفرینی، آموزش، بهداشت، امنیت و آسایش، آزادی فردی و سرمایه اجتماعی است.

     ایران در گزارش سال ۲۰۱۴ در شاخص اقتصاد رتبه۱۱۴، در شاخص کارافرینی و فرصت رتبه۹۳، در شاخص شیوه حکمرانی۱۲۰، در شاخص آموزش رتبه۵۷، در شاخص بهداشت رتبه۶۷، در شاخص امنیت و آسایش رتبه۱۲۶، در شاخص آزادی های فردی رتبه ۱۲۸ و در شاخص سرمایه اجتماعی رتبه۱۱۱ را به دست اورده است.

     همچنین در تابستان سال جاری موسسه اقتصاد و صلح در گزارشی تازه از «شاخص صلح جهانی» در سال ۲۰۱۴ فهرستی از ۱۶۲ کشور بر اساس این شاخص منتشر کرد که در این فهرست ایران در جایگاه ۱۳۱ قرار داشت. بر اساس این گزارش٬ کشورهای ایسلند٬ دانمارک و اتریش به ترتیب صلح‌آمیزترین کشورها هستند و در میان کشورهایی که میزان صلح و آرامش در آنها در پایین‌ترین حد بوده٬ نام سوریه (رتبه ۱۶۲)٬ افغانستان (۱۶۱) و عراق (۱۵۹) به چشم می‌خورد.

     به طور کلی، نتایج نشان می‌دهد که سطح کلی رفاه جهانی نسبت به سال ۲۰۰۹ افزایش یافته است و از سال ۲۰۱۳ برای اولین‌بار تمامی زیرشاخص‌ها افزایش داشته‌اند، هرچند که افزایش آن‌ها متفاوت بوده است. از بسیاری جهات، این تفاوت‌ها نمایانگر رویدادهایی است که در جهان اتفاق افتاده است. زیرشاخص امنیت و آسایش و حکمروایی کمترین افزایش را داشته‌اند که تاحدی به دلیل ناآرامی‌های خاورمیانه و متأثر شدن سیاستمداران از بحران مالی و رکودهای متعاقب است.

     علاوه بر آن، با توجه به مشکلات اقتصادی پس از بحران مالی، طی شش سال گذشته زیرشاخص اقتصاد رشد چندانی نداشته است. اما در حوزه آموزش، بهداشت، و کارآفرینی به وضوح پیشرفت‌ وجود داشته است؛ که میزان افزایش این سه زیرشاخص در کشورهای کم – درآمد نسبت به کشورهای پردرآمد بیشتر بوده است.

     در واقع شاخص رفاه لگاتوم می تواند مانند چراغ راهنمایی برای سیاست گذاران عمل کند و با توجه به نمره و رتبه کشور در هر شاخصی فرعی، سیاست گذاران می توانند نقاط ضعف و قوت کشورشان را شناسایی کنند و نشان دهند در کجا بهبود متغیرهای سیاستی می تواند منجر به حصول بیشترین فواید به صورت افزایش ثروت و رفاه شود.

     مثلاً با توجه به رتبه ایران در شاخص فرعی کارآفرینی، به دلیل وجود قوانین محدود کننده کسب و کار ، فضای کارافرینی ضعیف است و بهبود این متغییر می تواند منجر به افزایش سطوح درآمدی برای شهروندان شود؛ چرا که کیفیت مقررات با سطوح بالاتر تولید ناخالص داخلی سرانه و رضایت از زندگی، همبستگی مثبت دارد و اگر ایران محیط قانونی کسب و کارش را بهبود ببخشد می تواند در شاخص کلی رفاه مرتبه خود را بسیار بهبود ببخشد.

     در ایران با وجود سابقه طولانی آموزش و پرورش رسمی و به رغم افزایش نرخ ثبت نام و تمامی پیشرفت هایی که طی چند دهه اخیر در این حوزه رخ داده آموزش و پرورش همگام با سطح جهانی پیش نرفته است که کیفیت پایین آموزش به ویژه در مقطع ابتدایی از جمله دلایل اصلی آن به شمار می رود این واقعیت هم مورد نظر کارگزاران این حوزه قرار دارد و هم با ارجاع به نتایج ارزیابی های بین المللی از نظام های آموزشی کشور های گوناگون قابل تشخیص است در آخرین گزارش منحنی یادگیری که گروه پیرسون با همکاری یونسکو در سال ۲۰۱۴ منتشر کرد ایران با اینکه در اوج تحریم های بین المللی بر حسب شاخص تولید ناخالص داخلی در جایگاه بیست و نهم اقتصاد جهان قرار داشت از لحاظ نمایه جهانی مهارت های شناختی و پیشرفت های آموزشی در فهرست ۳۹ کشور برتر مورد بررسی قرار نداشته در نمایه کامیابی لگاتوم نیز که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد ایران از لحاظ کیفیت آموزشی میان ۱۴۹ کشور جهان در جایگاه هفتاد و پنجم است. در دو نمایه کیفیت آموزش ابتدایی از جمله شاخص‌های تاثیرگذار بوده است حتی در یکی از پژوهش‌های داخلی نیز که نتایج آن گویای وجود یک برنامه درسی نسبتاً متوازن و منسجم در سیستم آموزش و پرورش ابتدایی ایران بوده که این توازن را نمی‌توان با کارایی و کیفیت در نظام آموزش ابتدایی معادل دانست.

https://rc.majlis.ir/fa/content/iran_constitution 4ba80014dc9e3639889e681453821148

www.medu.ir/portal/fileLoader.php?code=

https://www.investopedia.com/terms/l/learning-curve.asp

https://www.ei-ie.org/en/woe_homepage/woe_detail/4829/the-learning-curve-of-pearson

https://www.allameamini.org/

https://www.hamshahrionline.ir/news

https://fa.wikipedia.org/wiki/

شاخص‌های رتبه‌بندی مدارس ایران و جهان

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)