نزدیک به ۴۰ کنشگر سیاسی و مدنی داخل ایران در نامه‌ای سرگشاده به جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا از او خواستند «فشار‌های حداکثری سیاسی، دیپلماتیک و مالی بر رژیم» جمهوری اسلامی را ادامه دهد.

این کنشگران سیاسی و مدنی ایرانی همچنین در زمینه سیاست‌گذاری‌های واشینگتن در ارتباط با حکومت تهران از بایدن خواستند «منافع و خواست اکثریت مطلق مردم ایران برای دستیابی به یک قانون اساسی دموکراتیک و سکولار را در برابر مصالح نظام دینی جمهوری اسلامی» به رسمیت بشناسد.

«پشتیبانی از حقوق بشر در ایران و آزادی همه زندانیان سیاسی عقیدتی و آنها که برای دگراندیشی زندانی هستند» و نیز «پشتیبانی از اراده ملت ایران برای گذار خشونت‌پرهیز به سوی سامانه‌ای دموکراتیک و سکولار، از طریق برگزاری همه‌پرسی آزاد و عادلانه» از دیگر خواسته‌های امضاکنندگان این نامه از رییس جمهوری آمریکا است.

آنان تاکید کردند که شرایط سیاسی امروز در ایران و خاورمیانه «فرصتی تاریخی» را برای مردم ایران فراهم کرده، تا پس از «یک سده مبارزه خشونت‌پرهیز برای دستیابی به سامانه‌ای دموکراتیک و سکولار، به حاکمیت ملی دست پیدا کنند.»

منوچهر بختیاری (پدر پویا بختیاری)، زرتشت احمدی راغب،‌ مجید قاضی‌پور،‌ عیسی خان حاتمی، یاسمین حنیفه طباطبایی، بهفر لاله‌زاری، ‌نرگس منصوری، فرنگیس مظلوم، محمد نوری‌زاد،‌ فاطمه سپهری،‌ حشمت الله طبرزدی و کوروش زعیم، از امضاکنندگان این نامه هستند.

تعدادی از امضاکنندگان پیشتر دو بیانیه ۱۴ امضایی را برای استعفای علی خامنه‌ای از مقام رهبری جمهوری اسلامی نوشته و منتشر کرده بودند.

همچنین بسیاری از امضاکنندگان اکنون با اتهام‌های سیاسی در زندان‌های جمهوری اسلامی به سر می‌برند یا پیشتر زندانی شده‌اند.

این کنشگران سیاسی و مدنی در نامه خود به بایدن همچنین نوشتند که رژیم جمهوری اسلامی «میلیاردها دلار به دست آمده از توافق هسته‌ای ایران را همچنان برای صدور ایدئولوژی تمامیت‌خواه خود با تأمین بودجه شبکه‌های تروریستی، توسعه فناوری موشکی خود به عنوان اهرم تهاجمی ‌در سلطه بر خلیج فارس و فراتر از آن، ادامه ایجاد آشوب در منطقه خاورمیانه» استفاده کرد.

آنان در این نامه، به اعتراضات سراسری سال‌های اخیر در ایران و عدم مشارکت اکثریت مردم در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی نیز اشاره کردند.

امضاکنندگان با اشاره به صلح اخیر برخی کشورهای عربی با اسرائیل، از کاهش تدریجی نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه خبر داده‌اند و نتیجه‌گیری کرده‌اند که «حکومت دینی جمهوری اسلامی در آستانه فروپاشی قرار گرفته است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)