قلدری رفتاری خصمانه ناشی از عدم توازن قدرت بوده و کاملا عمدی صورت می‌گیرد. در اغلب موارد، این رفتار مدام تکرار می‌شوند. قلدری اشکال مختلفی دارد که از آنها می‌توان به قلدری فیزیکی (ضرب و شتم قربانی)، آزار زبانی (برچسب‌زنی با الفاظ رکیک)، قلدری اجتماعی یا احساسی (ممانعت از حضور در جمع)، قلدری سایبری (ارسال پیام‌ و ایمیل‌های تهدید آمیز)، اشاره کرد.
شایع ترین نوع قلدری، آزار و اذیت زبانی است که به وضوح در قلدریهای سایبری نیز دیده می‌شود. معمولا در این نوع آزار و اذیت، از الفاظ رکیک و منفی استفاده می‌شود که دارای مضمون جنسی نیز هستند. در برخی موارد این الفاظ به تمایلات جنسی اصلی یا فرض شده قربانی نیز اشاره‌هایی دارد (برای مثال هدف قرار دادن شخصی به دلیل هم‌جنس‌گرا بودن).

قلدری بر اساس پیش‌داوری‌های جنسیتی:

تقریبا ۹۳% از نوجوانان (هر از گاهی) در مدارس کلماتی در مورد تمایلات جنسیتی می‌شنوند. نیمی از دانش‌آموزان هر روز با این قبیل کلمات سر و کار دارند.
آزار و اذیت و برچسب‌زنی منفی در مورد تمایلات جنسی می‌تواند برای همه دانش‌آموزان تاثیرات سوء به همراه داشته باشد. ۷۵% از کودکانی که مورد چنین آزار و اذیت‌های قرار می‌‎گیرند به هیچ عنوان تمایلات هم‌جنس‌گرایانه ندارند. برچسب‌زنی‌های تحقیرآمیز به عنوان یکی از اصلی‌ترین ابزارهای آسیب‌زنی در مدرسه و بین همکلاسی ها (حتی در فضای مجازی) مورد استفاده قرار می‌گیرد.
۷۵% از کوییرها (یا افرادی که کوییر فرض می‌شوند) در مدرسه (یا گروه‌های مجازی مرتبط با مدرسه) مورد آزار و قلدری قرار می‌گیرند. این آمار برای دگرجنس‌گرایان به میزان قابل توجهی کمتر است.
طبق یافته‌های منتشر شده در گزارش سالانه امنیت و جرایم مدرسه‌ای، ۱۲% از دانش‌آموزان به دلیل اینکه دیگر هم مدرسه‌ای‌ هایشان آنها را با الفاظ خصمانه خطاب کرده‌اند، به مربیان شکایت کرده‌اند. ۳۶% از دانش‌آموزان در فضای مدرسه نقاشی‌های خصمانه دیده‌اند. ۱% از آنها گفته‌اند که الفاظ خصمانه استفاده شده علیه آنها، به تمایلات جنسی مربوط بوده است.
در یک پرسشنامه جهانی که ۷۶۰ دانش‌آموز ۱۲ تا ۱۷ سال در آن شرکت کرده‌بودند، نشان می‌دهد که کودکان هم‌جمس‌گرا یا کودکانی که دیگران آنها را هم‌جنس‌گرا فرض می‌کنند، بیشتر در معرض قلدری قرار دارند. با این وجود ۷۸% از آنها مخالف رفتارهای ضد هم‌جنس‌گرایانه یا قلدری هستند.

واکنش مناسب در برابر قلدری (توصیه‌هایی برای کودکان):

تو مقصر نیستی:
قلدری رفتاری است که موجب آزار و اذیت روحی و روانی یک فرد می شود. هیچ کس نباید قربانی چنین رفتارهایی شود. فقط باید به این نکته دقت کنید که شما هیچ کار اشتباهی انجام نداده‌اید.

بی توجهی:
در اغلب موارد تنها هدف تعرض کننده این است که برتری خود را نسبت به شما ثابت کند. اگر هیچ واکنشی به رفتارهای او نشان ندهید، او می‌فهمد که نمی‌تواند با کارها و صحبت‌هایش شما را آزار داده و واکنش مورد نظر خود را در شما ببیند.

جمع‌آوری مدارک:
با همه گوشیهای امروزی می‌توان تصاویر صفحه را ضبط کرد (اسکرین شات). بهتر است برای اینکه بتوانید اتفاقاتی که رخ داده را برای والدین خود شرح دهید، از رفتارها، صحبت‌ها پیام‌های تعرض کننده عکس بگیرید.

درخواست کمک:
برای اینکه بتوانید به قلدری خاتمه دهید بهتر است از والدین یا آشنایان قابل اعتماد دیگر کمک بگیرید.

از حساب خود محافظت کنید:
رمز حسابتان را حتی در اختیار صمیمی‌ترین دوستتان هم قرار ندهید. ممکن است همیشه به همین صمیمیت نمانید.

حتی اگر یکی دوستان شما هم قربانی قلدری قرار بگیرد باید در مورد آن به بزرگترها اطلاع دهید:
سکوت باعث می‌شود که رفتار فرد تعرض کننده ادامه پیدا کند. حتی ممکن است در آینده شما هدف او شوید. بنابراین برای کمک به دوست خود و جلوگیری از ادامه رفتارهای قلدر، بهتر است با والدین خود صحبت کنید.

توصیه‌هایی برای والدین:

با شنیدن درخواست کمک از سوی فرزندتان باید دلشاد شوید:
اغلب کودکانی که قربانی قلدری و برچسب‌رنی جنسی قرار می‌گیرند، به دلایل مختلفی، سکوت را انتخاب می‌کنند. در نتیجه حالات روحی و رفتاری بسیاری در آنها شکل می‌گیرد از آنها می‌توان به اختلال در خواب و اشتها اشاره کرد. معمولا کودکانی که در شبکه‌های اجتماعی مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند دیگر تمایلی به استفاده از اینترنت نشان نداده و فعالیتهای خود را در شبکه‌های اجتماعی متوقف می‌کنند. حتی ممکن است حساب کاربری خود را ببندند. در صورت مشاهده هر کدام از این نشانه‌ها، بهتر است با او صحبت کرده و دلیل آن را پیدا کنید.

برای رفع مشکل با فرزند خود همکاری کنید:
در اغلب موارد، مشکلات پیش آمده ناشی از شرایطی است که در مدرسه برای فرزندتان رخ داده است. بنابراین کودک شما شرایط را بهتر درک می‌کند و می‌تواند بهترین راه برای مقابله با وضعیت را پیدا کند. اما به دلیل اینکه تحت فشار روانی زیادی قرار دارد نمی‌تواند درست فکر کند. اگر بتوانید کودک را آرام کنید و شرح وضعیت درستی از او دریافت کنید، بهترین راهکار برای مقابله با قلدری را نیز خواهید یافت.

واکنش باید دقیق و حساب شده باشد:
در اغلب موارد قلدری به دلیل عدم توازن قدرت رخ می‌دهد. اگر بدون فکر وارد عمل شوید، حتی ممکن است به رفتارهای خصمانه دامن بزنید. برای مثال ممکن است به دلیل تفاوت‌های رفتاری، از حضور کودک شما در گروه‌ها و جمع‌های دوستانه ممانعت شود. اگر هم‌کلاسی‌های او از جلسه مخفی شما با مسئولان مدرسه مطلع شوند، این ممانعت شدت بیشتری پیدا خواهد کرد و وضعیت فرزند شما بدتر خواهد شد.


قلدری همجنس‌گرایانه

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)