فیلترینگ و سانسور اینستاگرام دستور کار مجلس جدید ایران

مجلس جدید نظام ولایت بر خلاف آنکه ادعا می‌شد برای «حل مشکلات اقتصادی کشور» مهندسی و دست‌چین شده‌، اما شواهد نشان می‌دهد آنها در پی سانسور بیشتر و فیلتر‌کردن ایسنتاگرام هستند.

بعد از انتصاب رئیسی بر راس قضائیه، خامنه‌ای خیز یکدست‌کردن مجلسش را  برداشت تا برای بحران‌های پیش رو آماده شود.

در مجلس جدید نظام، بسیاری از بدنه مغلوب نظام موسوم به «اصلاح طلبان» به زیر تیغ جراحی رفتند تا مجلس یکدست و سرسپرده‌ی خامنه‌‌ای باشد، هر چند پیش از آن نیز بود.

بهانه‌ی این جراحی‌ها، آنطور که نظام مدعی می‌شد، «مبارزه با مشکلات اقتصادی» کشور بود اما به زودی مشخص شد، این یک فریب بوده است.

بعد از گذشت چند هفته از آَغاز کار مجلس جدید نظام، مشخص شد دغدغه، چیز دیگری است. به نظر می‌رسد فیلترکردن اینستاگرام یکی از اولین اهداف مجلس جدید نظام باشد.

این نگرانی البته از راس هرم مقننه‌ی نظام به پایین منتقل شد. قالیباف، در جلسه‌ روز ۱ تیر مجلس نظام با حضور آذری جهرمی؛ وزیر ارتباطات نظام، هراس را اینگونه منتقل کرد که «چرا باید یک پیام ساده اول باید به خارج از کشور برود و به مجدداً به داخل کشور بازگردد؟»

حسن نوروزی عضو مجلس نظام از رباط کریم نیز به قالیباف پیوسته و گفته است که «خداکند هرچه زودتر این[فیلتر اینستاگرام] اتفاق بیفتد.» و «به جد دنبال فیلتر کردن اینستاگرام» هستم.

البته پیش از آن، این نگرانی توسط عده‌ای از دلواپسان نظام منعکس شده بود. اعتماد در این باره در ۹ اردیبهشت و پیش از آغاز به کار مجلس جدید نظام نوشته بود «۴۰۰ طلبه در نامه‌ای به رییسی، رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی خواستار برخورد با عاملان ولنگاری فضای مجازی ازجمله محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی شدند.»

حسین ربیعی، مسئول سازمان فضای مجازی سپاه انصارالحسین همدان نیز به تازگی واهمه خود از اینستاگرام را چنین بروز داده است «اینستاگرام امروز قتلگاه سبک زندگی ایرانی اسلامی‌شده است.»

این دغدغه‌مندی! پیرامون فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی، البته تنها مربوط به دلواپسان، مجلس و قضائیه نظام نیست، هر گاه پای امنیت و «اوجب واجبات» نظام به میان بیاید، همه پای‌کار هستند.

و البته این تنها شبکه اجتماعی اینستاگرام نیست که آماج سانسور نظام قرار می‌گیرد، پیش از این فیس‌بوک توئیتر و تلگرام در بین ایرانیان، به دستور سران نظام فیلتر شده است.

اما به رغم ممنوعیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای شهروندان، بسیاری از سران نظام، در این شبکه‌های اجتماعی حساب کاربری دارند و از طریق آنها مطامع حکومتی، سیاسی و ایدئولوژیکی نظام را پیش می‌برند.

خامنه‌ای ولی فقیه نظام، روحانی، ظریف، و آذری جهرمی که خود دستور قطع اینترنت در اعتراضات آبان ۹۸ را داد، در این شمارند.

طنزآمیز این‌که بسیاری از نمایندگانی که روی محدودیت‌های جدید پافشاری می‌کنند در شمار استفاده‌کنندگان از شبکه‌‌های اجتماعی فیلترشده توسط حکومت هستند.

از سوی دیگر اما فیلترینگ نتیجه معکوسی برای نظام داشته است. محمدحسن آصفری یه عضو دیگر مجلس نظام در این باره می‌گوید «فیلتر تلگرام تجربه‌ای بود که آنها فهمیدند نمی‌توان با فضای مجازی مبارزه کرد… به نظرم فیلتر کردن تلگرام کاری عبث بود، زیرا از یک طرف فیلتر صورت گرفت و از طرفی دیگر مردم با «وی پی ان» وارد تلگرام شدند.»

آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نظام نیز در روز ۶ تیر، با اعتراف به شکست سیاست فیلترینگ در فضای مجازی گفت: «با فیلتر اینستاگرام راه به جایی نمی‌بریم» و افزود «ما در زمین بیگانگان بازی می‌کنیم و اگر با اینستاگرام کار کرده باشید می‌بینید که وقتی اسم قاسم سلیمانی را به‌کار ببرید، بلافاصله حذف می‌شوید. با فیلتر کردن هم راه به جایی نمی‌بریم و باید به سراغ ایجاد فضای مجازی خودمان برویم».

غضنفرآبادی، عضو مجلس نظام از بم، افزایش سرعت اینترنت در ایران را «یک چاقوی دو دم» دانست و وزارت ارتباطات را متهم به تیز کردن این چاقو کرد و گفت: «فضای مجازی با سرعت اینترنت یک اتوبان امن برای حمله ضد انقلاب و دشمنان انقلاب را تا عمق ایران اسلامی به‌وجود آورد که بسیاری از جوانان ما در این اتوبان کشته یا مجروح شده‌اند.»

از سخنان غضنفرآبادی اینگونه برمی‌آید که ترس نظام از شبکه‌های اجتماعی و منجمله اینستاگرام مربوط به مسئله براندازی است که عمدتا در این بستر زمینه‌سازی می‌شود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)