محمدباقر قالیباف رئیس مجلس کیست ؟

وقتی خامنه‌ای از یکسال پیش بر طبل «دولت جوان و حزب‌اللهی» می‌کوبید، می‌شد انتظار آن را داشت نظام ولایت فقیه به سمت انقباض برای مقابله با قیام‌های پیش‌رو خیز برداشته است. با انتصاب محمدباقر قالیباف به ریاست مجلس نظام، بخشی از این سیاست عملی شده است تا برای عملی‌شدن بخش بعدی آن در سال ۱۴۰۰ زمینه‌سازی شود. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس نظام کیست؟

برای کسانی که با نظام ولایت فقیه آشنایی دارند عیان است که کسانی که در نظام به مراتب بالای قدرت می‌رسند باید وفاداری و «التزام عملی و قلبی» و قبلی خود را به ولایت فقیه به اثبات رسانده باشند.

شرکت در سرکوب، شکنجه و کشتار مخالفان نظام، دزدی و غارت اموال و ثروت‌های مردم ایران به نام‌ شرعی و ولایی اختلاس، لمپنیزم، و هر آنچه بتوان در قامت یک حکومت دیکتاتوری و فاشیستی پیدا کرد را این افراد باید یکجا در خود داشته باشند تا لایق همراهی ولی فقیه در بالای هرم قدرت باشند.

از این جهات محمدباقر قالیباف شاید از نمونه‌های بارز در نظام باشد.

وی در ۱ شهریور۱۳۴۰ در طرقبه در نزدیکی مشهد به دنیا آمده است. این موضوع بعدها در ارتباطات او با خامنه‌ای ولی فقیه نظام تاثیر مستقیم می‌گذارد به نحوی که همه مناصب کلیدی قالیباف با دستور مستقیم خامنه‌ای به او ابلاغ شده است.

قالیباف از امتیاز خویشاوندی با همسر خامنه‌ای نیز برخوردار است. او خواهرزاده همسر ولی فقیه می‌باشد

از دوران کودکی و نوجوانی او مطالب قابل توجهی منتشر نشده است. آنچه لابد بفرموده در مورد قالیباف انتشار یافته تاریخش به بعد از انقلاب ۵۷ برمی‌گردد.

بعد از انقلاب ۵۷ در ایران محمدباقر قالیباف فعالیت خود را در بسیج آغاز می‌کند. با شروع اعتراضات مردمی در کردستان قالیباف در سن ۱۸ سالگی به کردستان می‌رود و نقش بسزایی در سرکوب مردم کرد ایفا می‌کند.

بعد از شروع جنگ خمینی با عراق در سن ۱۹ سالگی در خدمت ماشین جنگ‌طلبی خمینی قرار می‌گیرد و به جنگ می‌رود و در اوایل جنگ به عضویت سپاه در می‌آید.

این آغاز سلسله‌ای از صعودهای وی در نظام ولایت می‌شود. در سال ۱۳۶۱ و در ۲۱ سالگی به فرماندهی تیپ امام رضا منصوب می‌شود.

در همان سال به فرماندهی لشگر پنج نصر خراسان ارتقاء می‌یابد و در این سمت، بسیاری از جوانان و کودکان و دانش‌آموزان را به میدان‌های مین می‌فرستد.

در سال ۶۲ عقد قالیباف و همسرش توسط خمینی خوانده می‌شود. وی تا سال ۶۶ در منصب فرماندهی لشگر پنج نصر خراسان باقی می‌ماند.

در سال ۱۳۶۶ به عنوان جانشین فرمانده قرارگاه مقدم سپاه در غرب منصوب می‌شود و پس از آن در همین سال فرمانده قرارگاه نجف کرمانشاه می‌شود.

یکسال بعد در سال ۱۳۶۷ به فرماندهی منطقه ۳ کشوری برگزیده می‌شود و در این دوره نقش جدی در سرکوب مردم استان‌های شمال کشور شامل گیلان و مازندران را به عهده می‌گیرد.

در سال ۱۳۶۸ به عنوان فرمانده لشکر ۲۵ کربلا در مازنداران منصوب می‌شود. گام بعدی ترقی او در هرم قدرت ولایت فقیه که حالا خامنه‌ای بر بالای آن است، رئیس ستاد نیروی زمینی سپاه در سال ۶۹ است.

وی مناصب دیگر را نیز به سرعت به یمن فرمانبرداری از خلیفه ولایت و سرسپاری به او کسب می‌کند. معاونت هماهنگ‌کننده ستاد مشترک سپاه در سال۱۳۷۰، جانشینی فرماندهی کل سپاه در قرارگاه خاتم‌الانبیاء و فرمانده این قرارگاه در سال ۱۳۷۳، همچنین جانشینی فرماندهی بسیج در این سال از جمله این مناصب اهدایی به قالیباف است.

در این دوران و مناصب، وی نقش فعالی در سرکوب و تشکیل قرارگاه‌های «امر به معروف و نهی از منکر» به ‌نام سیدالشهداء در استان‌های مختلف کشور ایفا می‌کند.

وی هم‌چنین پایه‌گذار فعالیت‌های اطلاعاتی بسیج در کشف هسته‌های مقاومت مردمی و دستگیری و سرکوب آنها در این دوره می‌باشد.

جوایز ولی فقیه به قالیباف به یمن خوش‌خدمتی‌هایش بدینجا پایان نمی‌پذیرد. در سال ۱۳۷۶ فرمانده نیروی هوایی سپاه می‌شود.

به مدت ۳ سال قالیباف در شکل‌گیری یگان‌های موشکی سپاه و گسترش آنها، از ۳ تیپ یگان‌های موشکی زمین به زمین به ۵ تیپ نقش عمده‌ای ایفا می‌کند و در این سمت عمدتا بر روی گسترش موشک‌های زمین به زمین شهاب تمرکز می‌کند.

قالیباف در جریان اعتراضات دانشجویی کوی دانشگاه تهران در سال ۷۸ به گفته خودش به کف خیابان می‌آید؛ «حادثه سال ۷۸ که در کوی دانشگاه اتفاق افتاد… وقتی (دانشجویان معترض) در کف خیابان به سمت بیت رهبری راه افتادند، بنده فرمانده نیروی هوایی سپاه بودم. عکس من الان روی موتور ۱۰۰۰ با چوب هست. با حسین خالقی. ایستادم کف خیابان که کف خیابان را جمع کنم. آن جایی که لازم باشد بیاییم کف خیابان و چوب بزنیم، جزو چوب زن‌ها هستیم.»

یکی دیگر از موضع‌گیری‌هایی که محتوای قالیباف را به عنوان یک «چوب‌زن» نشان می‌دهد آن چیزهایی است که بعد از تظاهرات اعتراضی ۲۵ بهمن ۸۹ ابراز کرد.

او راهپیمایی اعتراضی مردم را محکوم کرد و آنرا حادثه‌ای شیطانی نامید. او «مسببان این اتفاقات و علی‌الخصوص» کسانی را که «سران فتنه» می‌نامید فاقد «بلوغ سیاسی»، «دین» و «عقل» دانسته و عملکرد آنها را «مشابه و مترادف» سازمان مجاهدین خلق ایران دانست. [انتخاب ۲۸بهمن ۸۹]

در جریان مناظره انتخابات ریاست جمهوری نظام در سال ۹۲ حسن روحانی افشاء کرد که در سالگرد اعتراضات کوی دانشگاه هجده تیر، قالیباف بعنوان فرمانده نیروی انتظامی تصمیم داشت با کشیدن دانشجویان به صحنه بصورت گاز انبری آنها را دستگیر کند.

این ارادت به پیشبرد سیاست خامنه‌ای برای قالیباف در سال ۱۳۷۹ فرماندهی نیروی انتظامی با حکم خامنه‌ای را به ارمغان می‌آورد.

این دوره ۳ ساله نیز با خدمات قالیباف به خامنه‌ای و نظام سپری می‌شود وی طی این مدت نقشی عمده در  سرکوب مردم در شهرهای مختلف کشور ایفا می‌کند.

در دوران تصدی‌گری قالیباف بر نیروی انتظامی افراد زیادی از هنرمندان یا روشنفکران احضار، بازجویی یا زندانی  می‌شوند.

اقدام به گسترش یگان ویژه نیروی انتظامی و تأسیس پلیس سرکوبگر ۱۱۰ و صرف بودجه‌های کلان جهت تأمین نیازمندی‌های این ارگان برای تجهیز بیشتر، به‌ منظور سرکوب مردم از جمله اقدامات قالیباف است.

قالیباف همچنین در جریان اعتراضات گسترده دانشجویی در سال ۸۲ در جلسه شورای امنیت نظام گفته بود: «هر کسی بخواهد بیاید به کوی دانشگاه، به عنوان فرمانده ناجا شخصاً له و جمعشان می‌کند.»

به دنبال این کسب تجربه در سرکوب مردم در نیروی انتظامی، با حفظ سمت و در سال ۸۳ به عنوان نماینده رئیس‌جمهور وقت ولایت فقیه؛ محمد خاتمی، در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب می‌شود.

دورانی که قالیباف درباره آن می‌گوید «دادگاه ویژه‌ی جرایم قاچاق کالا و ارز را راه‌اندازی کردیم. پرونده‌های مهمی را در این دادگاه بررسی کردیم؛ فرودگاه پیام، قاچاق خودرو. عاملان چند قاچاق بزرگ را هم که به جاهای مقتدری وابسته بودند کشاندیم به همین دادگاه.»

اما قالیباف خود هیچگاه به دادگاه کشانده نشد در پرونده‌‌هایی که سنگینی آن در مقابل این پرونده‌ها به مانند فیل و فنجان بود.

 در سال‌های بعد صعود قالیباف از پله‌های قدرت در نظام ادامه یافت وقتی از سال ۱۳۸۴ منصب شهردار تهران را به مدت ۱۲ سال قبضه کرد. طرح جداسازی جنسیتی در شهرداری از جمله اقدامات قالیباف است.

وی برای ورود به شهرداری تهران که آوازه‌ی مفاسدش در آن عالمگیر شد ادعا می‌کند که «باید راه جدیدی برای بودن در خدمت مردم پیدا می‌کردم. راستش همیشه معتقد بوده‌ام که مردم خدمت‌گذار تنبل و پرمدعا لازم ندارند و نمی‌خواهند».

شاید اختلاس، دزدی، رشوه و واگذاری املاک شهرداری با تخفیف بالا به بعضی از مدیران شهری لابد بخشی از این خدمت‌گذاری قالیباف به مردم ایران و تهران بوده است!

در شهریور ۱۳۹۵ روزنامه شهروند خبر واگذاری املاک شهرداری با تخفیف بالا به بعضی از مدیران شهری را منتشر کرد، سپس سایت معماری نیوز متن نامه «سازمان بازرسی کل کشور» را منتشر ساخت که در آن نام و جزئیات میزان تخفیف ارائه شده به ده‌ها نفر و چندین تعاونی، توسط شهرداری افشا شد. در نتیجه این گزارش، سردبیر سایت معماری نیوز با شکایت قالیباف دستگیر و زندانی شد.

قالیباف همچنین در سال ۸۴ وارد عرصه سیاست می‌شود و سودای ریاست جمهوری را در سر دارد اما به جایی نمی‌رسد. در سال ۹۲ او مجدد شانسش را برای ریاست جمهوری آزمایش می‌کند اما اینبار نیز راه به جایی نمی‌برد.

در سومین آزمایش قالیباف برای خیز ریاست جمهوری در سال ۹۶، در جریان سومین دور مناظره انتخاباتی کاندیداهای فرمایشی، روحانی به گوشه‌ای از فساد و سرکوب قالیباف اشاره می‌کند و می‌گوید: «اگر پرونده سال۸۴ آقای قالیباف که دست من بود و نگذاشتم منتشر بشه و دعوا کردم با بعضی‌ها در دبیرخانه که موقع انتخابات این نباید هیچکی مطلع بشه که اگر من آن مردانگی را نکرده بودم شما الآن اینجا ننشسته بودید. آقای قالیباف شما که طرحت همیشه لوله‌کردن بود. شما که هر وقت به دبیرخانه می‌آمدی می‌گفتی بگذارید من این دانشجوها را ظرف ۲ساعت لوله می‌کنم. شما اگر ما مخالفت نکرده بودیم همه دانشگاههای ایران پر از لوله بود». (خبرگزاری ایلنا۲۲ادریبهشت ۹۸)

اشاره روحانی به ‫اولین پرونده بزرگ فساد اقتصادی علیه قالیباف و رابطه ستاد انتخاباتی او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴ با قاچاقچیان بزرگ مواد مخدر و سوخت بود که هیچ گاه پیگیری نشد.

در یک فایل صوتی که پس از این مناظره‌ها پخش شد قالیباف ماجرای گرفتن حق تیراندازی از شورای امنیت ملی در ماجرای کوی را بیان می‌کند.

در این مناظره‌ها، جهانگیری نیز خطاب به قالیباف گفت: «آقای قالیباف اموال مردم را چه کردی؟ طبق گزارش سازمان بازرسی کل کشور، ۲۲۰۰میلیارد تومن املاک مردم را بخشیدی، تخفیفهای نجومی دادی، آپارتمان ۱۰میلیارد تومنی رو ۲میلیاردتومن دادی. نه پول گرفتی، گفتی ۲۰ساله بیان پولش رو بدن. هرکس خواست ورود کنه، اجازه ندادی، مجلس خواست تحقیق و تفحص کنه، رفتید لابی کردید جلوش رو گرفتید، چرا جلوی تحقیق و تفحص مجلس را گرفتین، چرا جلوی تحقیق و تفحص شورای شهر را گرفتین؟»

جهانگیری ادامه داد « آقای قالیباف شما بیشترین تخلف در بانک‌هایی که در حول وحوش شما دارند انجام دادید. اصلاً این مؤسسات اعتباری شما ایجاد کردید، شما می‌دونید بانک قوانین امروز چه وضعی داره؟ من فقط به‌خاطر رعایت مصالح ملی کشور نمی‌گم. شما می‌دونید در بانک شهر چی می‌گذاره؟ شما می‌دونید بانک سرمایه رو به چه قیمت به چه کسی واگذار کردید؟ در ادامه می‌گم به شما».

قالیباف همچنین در حمله به سفارت عربستان در ۱۲ دی ۹۶، با اشاره خامنه‌ای و از طریق آخوندی به نام حسن کرد‌میهن که وابسته به قالیباف بود نقش فعال داشت. (اقتصاد نیوز- ۱۰اردیبهشت ۹۶)

کارنامه ننگین قالیباف در اینجا بسته نشد. روزنامه ایران در ۲۱ تیر ۱۳۹۶ با استناد به «نامه سازمان بازرسی کل کشور» نوشت «شهرداری تهران به «ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری» و «تضییع اموال عمومی» به‌ مبلغ ۲۲هزار میلیارد تومان متهم شده است… به استناد این نامه، شهرداری تهران به برخی از مدیران خود، اعضای شورای شهر، یک نماینده مجلس، یک مقام نیروی انتظامی و چند مقام و مأمور حراست، زمین‌هایی را در مناطق شمالی تهران با ۵۰درصد تخفیف واگذار کرده بود.»

در سال ۹۸ نیز رسانه‌های حکومت بخش دیگری از موارد دزدی و اختلاس قالیباف شامل «۴۷ فقره حساب بانکی مخفی»، «بدهکاری ۲۲۹میلیارد و ۷۰۰میلیون تومانی قوه قضاییه به شهرداری و عدم پرداخت آن»، «طلب ۴۹۷میلیارد تومانی شهرداری از بنیاد تعاون سپاه»، «پرداخت ۶۰میلیارد تومان کمک و هم‌چنین اعطای زمین‌هایی به مساحت هفتادهزار متر، هفت هزار متر و سه هزار متر به خیریه امام رضا متعلق به همسر قالیباف» و «خرید و فروش ایستگاه مترو» می‌شود. را فاش کردند. (سایت تابناک ۲۹مرداد ۱۳۹۸)

سرکوب، شکنجه، دستگیری، زندان، فساد، اختلاس، رشوه‌دادن و گرفتن و بسیاری مفاسد دیگر رزومه محمدباقر قالیباف را تشکیل می‌دهد و او را از نظر خامنه‌ای شایسته تکیه بر مجلس نظام می‌کند تا در این منصب و در ادامه‌ی خدمت به خامنه‌ای به فساد و خیانت خود ادامه دهد.

در حالی که نظام قیام آبان ۹۸ را پشت سر گذاشت و بنا به اظهارات سران نظام منتظر قیام بعدی است، مجلس «پاسدارنشان» که قالیباف بر کرسی راس آن تکیه زد، آن روی سکه و لازمه‌ی «دولت جوان و حزب‌اللهی» است که خامنه‌ای به آن فراخوان داد.

خامنه‌ای در وحشت از قیام و با تیغ نظارت استصوابی شورای نگهبانش، برای زدودن افراد ریزشی، برای چنین مجلس و دولتی برنامه‌ریزی کرده بود، اما انقباض بیشتر در نهایت همراه با انفجار خواهد بود. انفجاری که پایان ولایت فقیه را رقم خواهد زد.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)