اذعان به پنهانکاری در مورد آمار قربانیان کرونا در ایران از زبان عوامل نظام

با وجود اینکه نظام ولایت فقیه علیرغم پنهانکاری در مورد آمار  مبتلایان و جانباختگان کرونا دیگر کشورها را متهم به پنهانکاری در مورد آمار کرونا می‌کند اما مقامات مختلف، در سطوح مختلف نظام اذعان می‌کنند که آماری که نظام اعلام می‌کند دروغ است و واقعی نیست.

حقیقت را مدیریت نکنید، حقیقت را بگویید

جان ام. بری، تاریخ‌نگار و نویسنده‌ی کتاب «آنفلوآنزای بزرگ: داستان مرگبارترین همه‌گیری تاریخ»، با بررسی ریشه‌های آغاز آنفلوآنزای اسپانیایی و نحوه مواجهه مسئولین با آن درس‌هایی برای بحران‌ امروزی ما به یادگار گذاشته است. 

۱۰۰ سال پیش، نوعی آنفلوآنزا، در آمریکا و بعد در سراسر جهان همه‌گیر شد. این بیماری تلفات بسیار داشت چیزی مثل کرونای امروز بود. حتی میزان کشندگی آن هم مانند کرونا  ۲درصد بود. طبق این گزارش، این بیماری ۷ درصد جمعیت ایران را هم از بین برد.

اما آنچه از بیماری کشنده‌تر بود، نسبت دولت‌ها با حقیقت بود. در آن زمان دولت‌ها و مقامات سلامت عمومی روزنامه‌ها را از انتشار حقایق بازداشتند و روزنامه‌ها هم آن‌ها را همراهی کردند. نتیجه وحشتناک بود: وقتی ابعاد ماجرا برای مردم روشن شد، آن‌ها از همه چیز می‌ترسیدند و حتی به بیماران هم کمک نمی‌کردند.

این گزارش نشان می‌دهد بازی با حقیقت چه نتایج خطرناکی برای جامعه دارد و می‌تواند رشته‌های الفت بین مردم را پاره کند.

اما آنچه امروز در ایران رخ می‌دهد بسیار با «مدیریت حقیقت» فاصله دارد. شاید بتوان بر آن نام «مدیریت جنایت» گذاشت.

پیش از نمایش حکومتی ۲۲ بهمن و به دنبال آن نمایش انتخابات مجلس نظام، که نظام گمان می‌کرد پرجمعیت‌ نشان‌دادن آن برایش مشروعیت خواهد خرید، ورود کرونا به ایران برای سران نظام عیان بود.

اما عطش و نیاز به خرید مشروعیت، در حالی که مردم ایران در ماه‌های اخیر سران نظام و ستون خیمه آن؛ خامنه‌ای را نشانه رفته‌اند تبدیل به جنایت شد.

بعد از آنکه دیگر ابعاد مرگ و میر و ابتلاء به کرونا قابل کتمان نبود در روز ۳۰ بهمن خبر فوت ۲ نفر در قم اعلام شد.

نظام در یک اقدام مهندسی‌شده و در شب انتخابات مجلسش، سعی کرد ولو بخش کمی از نیروهای بدنه خود را به پای صندوق بکشاند و از آنها برای تبلیغات و خرید مشروعیت استفاده کند.

اما دقیقا از همین زمان یعنی از زمان مرگ ۲ نفر در قم، مهندسی آمار پیرامون مبتلایان و جانباختگان کرونا شروع شد و تاکنون ادامه یافته است.

بعد از گذشت نزدیک به ۲ هفته، شاید بتوان فراز اصلی سناریوی جنایت را، در سخنان ‌خامنه‌ای دید آنجا که گفت «این حادثه فقط در کشور ما پیش نیامده؛ می‌دانید و شنیدید که این حادثه در بسیاری از کشورهای دنیا امروز هست؛ تفاوتش البته این است که در بسیاری از کشورها پنهان‌کاری می‌کنند، نمی‌گویند؛ مسئولین‌ ما با صفا و صداقت از روز اول با شفافیت خبررسانی کردند»

اما زمانی که ابعاد جنایت بزرگ می‌شود شکاف‌هایی نیز در راس هرم قدرت هویدا می‌شود. عده‌ای در سطح بالا و بدنه نظام، عمق فاجعه‌ و جنایتی که در ایران در حال رقم‌خوردن است را به خوبی می‌توانند درک کنند.

اما اینان ۲ راه در پیش روی خود دارند یا اینکه در مقابل آن سکوت کنند یا به نحوی که مورد خشم خلیفه و دستگاه‌های امنیتی آن قرار نگیرند گوشه‌ای از حقیقت را برملا سازند و به زعم خود، خود را در اردوی حافظان جان مردم جا بزنند. برخی نیز کماکان دنباله‌رو بی‌چون و چرای خلیفه‌اند و شریک جرم جنایت.  

با این نقطه آغاز، برخی از عوامل نظام گوشه‌ای از پرده جنایت نظام ولایت فقیه را کنار می‌زنند.

محمدحسین قربانی نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت در مجلس نظام که به تازگی نماینده وزیر بهداشت در استان گیلان شده است صبح روز یکشنبه ۱۸ اسفند در یک گزارش محرمانه به دفتر خامنه‌ای اعلام کرد «۴۰۸ نفر در گیلان فوت کرده‌اند که در میان آنها ۶ پزشک وجود دارد. طبق این گزارش هم‌اکنون ۱۸۶۰بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستانهای گیلان بستری هستند که حال اغلب آنها رو به وخامت می‌رود… آمارها بر اساس یک پروتکل اعلام می‌شود و کانال خروجی آمار هم قرارگاه مبارزه با کرونا است».

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی عضو مجلس نظام از رشت نیز اعلام کرده است «آمار مبتلایان و قربانیان کرونا بسیار وحشتناک است و حتی کیت آزمایش برای اخذ تست از اشخاص مشکوک به این ویروس نیز در دسترس نیست.»

علیرضا رحیمی، عضو هیأت‌رئیسه مجلس نظام نیز درباره مخفی‌کاری آمار قربانیان کرونا گفته است: «چرا شیوع کرونا در قم تحت‌الشعاع انتخابات مجلس پنهان شد؟ چرا شهر قم برای پیشگیری از شیوع کرونا در کشور قرنطینه نشد؟».

علی نجفی خوشرودی، عضو مجلس نظام از مازندران نیز اعلام کرده است: «وضعیت شیوع کرونا در استان مازندران بویژه شهرستان بابل به وضعیت بغرنجی رسیده است… سه بیمارستان بزرگ بابل گنجایش پذیرش بیماران جدید را ندارند و کمبود امکانات اولیه برای پیشگیری و فقدان تجهیزات و برخی اقلام دارویی مشکلات مردم را مضاعف کرده است».

کوسه غراوی عضو مجلس نظام از استان گلستان نیز گفته است: «اوضاع استان گلستان خوب نیست و آمارهایی که داده می‌شود خیلی آمار واقعی نیست حجم کسانی که کرونا گرفتند خیلی به‌صورت تصاعدی پیش می‌رود…. امیدوارم تمهید ویژه‌یی بیندیشند تا حداقل کنترل شود».

در روز یکشنبه ۱۸ اسفند ایرنای حکومت به نقل از رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران از «دو برابر شدن تعداد مبتلایان به کرونا در مازندران طی یک روز» خبر داد. اما ساعتی بعد در راستای طرح مهندسی خامنه‌ای این خبر را حذف کرد.

اما به دنبال خامنه‌ای دیگر مهره‌ها نظام نیز از او پیروی کردند. پیروز حناچی، شهردار تهران که خواسته است برای نظام، در مورد پنهانکاری آمار قربانیان کرونا شریک جرم پیدا کند در روز شنبه ۱۷ اسفند گفته است در زمینه انتشار آمار کرونا در سطح جهان، «همه کشورها آمار خود را اعلام نمی‌کنند» با «به صورت واقعی» اعلام نمی‌کنند.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)