فرافکنی علی باقری کنی  در مورد نقض حقوق بشر در اجلاس شورای حقوق بشر

علی باقری کنی؛ «معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه» و «دبیر شورای عالی حقوق بشر» نظام ولایت فقیه، در چهل و سومین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل که روز دوشنبه ۵ اسفند، آغاز به کار کرد، سخنرانی کرد. تاکید باقری کنی بر چه موضوعاتی بود؟

روز دوشنبه ۵ اسفند، همزمان با شروع به کار چهل و سومین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، علی باقری کنی که اخیرا به منصب «معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه» و «دبیر شورای عالی حقوق بشر» نظام ولایت فقیه و به جای محمدجواد لاریجانی گمارده شده است در این اجلاس سخنرانی کرد.

پیش از این همواره نماینده نظام ولایت فقیه در اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل، خود آماج محکومیت بین‌المللی در قبال نقض حقوق بشر در ایران بوده است.

در مقابل نظام همواره سعی کرده است با فرافکنی نسبت به سایر کشورهای عضو شورا، از پاسخگویی در قبال نقض حقوق بشر در ایران فرار کند.

اما تلاش مذبوحانه نظام ولایت فقیه و نماینده آن در این شورا و دیگر ارگان‌های حقوق بشری ملل متحد همواره بی‌نتیجه بوده و نقض حقوق بشر در ایران تحت حاکمیت ولایت فقیه آنچنان فاحش بوده است که این نظام همواره در قطعنامه‌های این شورا، کمیته سوم ملل متحد و مجمع عمومی ملل متحد محکوم شده است.

به تازگی مجمع عمومی ملل متحد شصت ‌و ‌ششمین قطعنامه محکومیت نقض حقوق بشر در نظام ولایت فقیه را در ۲۷ آذرماه سال جاری صادر کرد.

اما اگر حواشی و ترتیبات سخنان باقری را به کناری بگذاریم، سخنرانی وی روی ۲ موضوع عمده تمرکز داشت:

موضوع اول سوز و گداز از موضوع تحریم‌های بین‌المللی علیه نظام ولایت فقیه و موضوع دیگر پنهان‌کردن موضوع نقض حقوق بشر توسط نظام ولایت فقیه با فرافکنی و دعاوی مضحک.

باقری به زعم خود و در ابتدای امر، برای آنکه تحریم‌های بین‌المللی علیه برنامه اتمی نظام را زیر علامت سوال ببرد، دست  به دامن «فتوای» خامنه‌ای می‌شود که بر اساس آن «تولید و استفاده از تسلیحات هسته‌ای» را ممنوع جلوه دهد. پس لاجرم در ذهن مخاطب القاء می‌شود که تحریم‌ها موضوعیتی ندارند.  

 اما به ناگاه از شاخه «فتوای» خامنه‌ای به شاخه «دستورالعمل‌هایی در مورد حفاظت از حقوق و کرامت بشر در فرآیندهای قضایی» می‌پرد که «اخیرا بعنوان یک سیاست قضایی برای ارتقاء حقوق بشر» در نظام ولایت فقیه به تصویب رسیده است.

اما باقری کنی فراموش می‌کند که قضائیه‌ی خامنه‌ای که وی «معاون امور بین‌الملل» آن است تنها چند روز پیش از این، احکام اعدام برای سه نفر از معترضان اعتراضات آبان ۹۸ را که فقط به گرانی ۳برابری بنزین معترض بوده‌اند را صادر کرده است.

در ادامه باقری در میان بهت حاضران در اجلاس شورا از «پروسه صحیح دادسترسی قانونی، استقلال قضات، محاکمه عادلانه، دسترسی به وکیل، ممنوع‌بودن بازداشت خودسرانه، ممنوع بودن شکنجه، برابربودن همه در برابر قانون و…» در نظام ولایت فقیه سخن به میان می‌آورد حال آنکه عفوبین‌الملل بروشنی در چند روز اخیر اعلام کرده است: «مقامات ایران در آبان ۱۳۹۸ با استفاده از نیروی قهری و مرگبار صدها نفر از معترضان را کشته و هزاران نفر را بازداشت کردند. بازداشت‌شدگان در معرض خطر شکنجه و بدرفتاری‌های، حکم‌های سنگین و طولانی مدت زندان قرار دارند.»

در اینجا نوبت به آن می‌رسد که باقری با اظهار تاسف از «قربانی»شدن نظام ولایت فقیه در حوزه حقوق بشر سخن سر دهد و بنا به سنت ولایت فقیه پای «دشمن» یعنی آمریکا را به میان بکشد. حال آنکه مردم ایران ماه‌هاست فریاد می‌زنند «دشمن ما همین‌جاست»

در قدم بعد باقری فرصت را غنیمت می‌شمارد تا انگشت بر روی دشمن اصلی نظام گذارد و از مجاهدین خلق به عنوان دشمن اصلی خود یاد کند در حالی که کلیت نظام و از جمله رئیسش در قضائیه خامنه‌ای؛ یعنی رئیسی به خاطر قتل عام ۳۰ هزار نفر از اعضای این سازمان در مظان اتهام قرار دارد. 

در قدم بعد باقری در حالی که جنایات قاسم سلیمانی در سوریه و عراق را سفیدسازی می‌کند از جسدشدن سلیمانی به دست آمریکا و از اینکه به دلیل تحریم‌ها، نظام نتوانسته به سلاح هسته‌ای دست یابد ناله سر می‌دهد و در قدم بعد می‌کوشد تا تحریم‌های جامعه جهانی و آمریکا را نامشروع جلوه دهد.

بهترین بهانه دارو است و بهانه‌ای به نام «تحریم دارویی» به خصوص آنکه ایران در اثر بی‌کفایتی نظام، در معرض شیوع گسترده کرونا قرار دارد و اذهان و افکار عمومی و جامعه بین‌المللی با دقت اخبار نگران‌کننده شیوع و تلفات انسانی کرونا در ایران را دنبال می‌‌کنند.

باقری می‌داند که مقامات آمریکا بارها اعلام کرده‌‌اند که صنایع غذایی و دارویی تحت نظام تحریم نیستند بنابراین ترفند خود را بر روی تبادلات پولی خرید دارو می‌بندد و مدعی می‌شود که خرید دارو «بدلیل تحریمها روی تبادلات مالی بین‌المللی و بانکی» نظام، بلوکه شده است. ولی در یک گام بعد مجدد مدعی «تحریم دارویی» می‌شود و می‌گوید «ما باید آن کشورهایی را که دارو را تحریم کرده‌اند نه فقط بعنوان ناقصین حقوق بشر بلکه همچنین بعنوان قاتلین حرفه‌ای انسانها به شمار بیاوریم.»

باقری مجدد خود را به فراموشی می‌زند که در آبان‌ماه سال جاری ۱۵۰۰ شهروند ایرانی به دست «قاتلین حرفه‌ای» نظام ظرف فقط ۲ روز قتل عام شدند.

به خاطر این دروغ‌ها باقری کنی در نهایت متوقع دریافت تشویق نظام از سوی جامعه بین‌المللی می‌شود. که «اگر حداقل وجدان وجود می‌داشت جهان باید» نظام ولایت فقیه را «بخاطر تلاش‌های آن تشویق می‌کرد بجای آنکه با نقض حقوق بشر و اعمال تحریمها … آنرا بدنام کند.»

کسانی که کمترین آشنایی به امور ولایت فقیه و فرهنگ گفتاری آن دارند به راحتی می‌توانند عمق وقاحت، دروغ و فراکنی را در سخنان باقری کنی بیایند.

پیش از این احمد امیرآبادی عضو مجلس حکومت از قم در روز ۱۰ آذر پرده از خروج ۱۸ میلیارد دلار برای واردات دارو و صرف آن برای خرید خانه در ترکیه و کانادا برداشت.

رئیس کل گمرک حکومت نیز در روز ۲۰ آذر ۹۸ اعلام کرد «برای داروهای ویژه شیمی درمانی دلار دولتی تخصیص داده شده ولی به جای آن یخ خشک و مواد نیروزا وارد کردند.»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)