سود حاصل از قاچاق لوازم خانگی در نظام ۲.۲ میلیارد دلار

سالهاست انگشت اشاره قاچاق کالا در ایران به سوی سپاه نشانه رفته است. از اسکله‌های غیرمجازی که در اختیار این ارگان است تا مبادی رسمی گمرکی که سپاه از این مبادی اقدام به قاچاق کالا می‌کند. به تازگی اعلام شده است سود حاصل از قاچاق لوازم خانگی در نظام ۲.۲ میلیارد دلار است.

در حالی که روازنه در مرزهای غربی و جنوب شرقی کشور شهروندان کرد و بلوچ به خاطر کولبری و سوخت‌بری آماج حملات نیرهای نظامی و امنیتی نظام ولایت فقیه منجمله سپاه قرار می‌گیرند، به تازگی اعلام شده است «دو سوم بازار لوازم خانگی ایران قاچاق است و ۲.۲ میلیارد دلار از محل نصیب «برادران قاچاقچی» می‌شود.

حمیدرضا دهقانی‌نیا؛ سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نظام اخیرا اعلام کرده «بر اساس برآوردهای چندین نهاد دولتی و مجلس، حدود ۳.۳ میلیارد دلار لوازم خانگی طی سال گذشته در ایران مصرف شده که ۸۹۷ میلیون دلار آن تولیدات داخلی ایران و ۲۹۶ میلیون دلار نیز از مبادی رسمی گمرکی وارد کشور شده است. بدین ترتیب حدود ۱.۱ میلیارد دلار از کل ۳.۳ میلیارد دلار بازار مصرف لوازم خانگی ایران کالاهای غیرقاچاق و بقیه، یعنی دو سوم کل بازار، کالاهای قاچاق بوده است.»

شایان ذکر است لوازم خانگی یکی از پنج اقلام عمده کالاهای وارداتی قاچاق به کشور است.

آخرین آماری که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نظام ولایت فقیه پیرامون حجم قاچاق کل کالاهای وارداتی اعلام کرد در سال ۹۶ بود که رقمی بالغ بر  ۱۲ میلیارد دلار را شامل می‌شد. بعد از آن زمان آمار جدیدی پیرامون حجم قاچاق کل کالاهای وارداتی اعلام نشده است.

کل واردات قانونی ایران در سال ۹۶ حدود ۵۴.۵ میلیارد دلار بوده است. اگر میزان قاچاق کالا در همین سال را در نظر بگیریم، تقریبا یک پنجم واردات کشور کالای قاچاق بوده است.

بر اساس آخرین ادعای گمرک نظام ولایت فقیه که جدیدا منتشر شده، میزان قاچاق کالا ۱۳۸ هزار میلیارد تومان است این در حالی است که منابع تحقیقاتی از رقم بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان سخن به میان می‌آورند.  

از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان قاچاق کالا فقط مقدار ۱۷ هزار میلیارد تومان آن کشف می شود اما از این مقدار نیز، محکومیت برای هزار میلیارد تومانش صادر می شود.

از میزان محکومیت برای قاچاق کالا، در حالی که کولبری و سوخت‌بری در نظام جرم و مستحق قتل شمرده می‌شود، می‌توان دریافت که دست چه کسانی و کدام یک از ارکان‌ قدرت در این پرونده‌ها دخیل است که کمترین محکومیت به آنها تعلق می‌گیرد.

نحوه قاچاق کالا

هادی سلیمی‌زاده کارشناس اقتصادی نظام در مورد راه‌های قاچاق کالا می‌گوید: «به راحتی می توان در کشور قاچاق کرد. راه اول قاچاق رسمی است که از گمرک ها انجام می شود. اگر قاچاقچی زرنگ باشد می‌تواند برای واردات کالایش ارز ۴۲۰۰ تومانی بگیرد. در بندر تقریبا کسی نمی‌پرسد که این کالا چیست و فقط مکانی برای انبار کردن کانتینرها به شما می‌دهند. چون بندر بر طبق قوانین منطقه آزاد محسوب می‌شود. انبارها دست سازمان بنادر است و با سازمان گمرک هیچ ارتباطی ندارد.»

سلیمی‌زاده در مورد راه‌‌های قاچاق کالا ادامه می‌دهد: «هنگام ثبت سفارش اولین جایی است که کالا اظهار می‌شود. در هنگام اظهار شما می‌توانید بگویید که کالا یخچال است که در آن صورت ۶۴ درصد تعرفه دارد و می‌توان گفت قطعات یخچال است که در آن صورت ۷ درصد تعرفه را خواهید پرداخت. در این خصوص می‌توان گفت که با یک اظهار ساده ۵۷ درصد تعرفه پرداخت نمی‌شود.»

سلیمی‌زاده در مورد ادعای نظام برای مبارزه با قاچاق کالا نیز می‌گوید: «عملا مبارزه با قاچاق شوخی است»

مرتضی میری، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی نیز معتقد است «قاچاق لوازم خانگی در سال‌های اخیر نه تنها کاهش نداشته، بلکه با افزایش ۱۰۰ درصدی روبرو بوده است.»

بابک ثقفی، یک فعال اقتصادی و مدیرعامل یک شرکت تولید لوازم خانگی نیز در این باره می‌گوید «به نظرم صحبت از ممنوعیت واردات لوازم خانگی طی ۲ سال گذشته در حالی که این حجم از قاچاق بازار را فرا گرفته، بیشتر شبیه یک شوخی است. اگر واردات به صورت رسمی صورت می‌گرفت و بابت آن تعرفه‌ پرداخت می‌شد، مشکلی وجود نداشت اما در حال‌ حاضر شاهد آن هستیم که همان کالا بدون پرداخت تعرفه و مالیات در حال ورود به کشور است.»

تمامی این نمونه‌ها حاکی از آن است که بدون دست‌داشتن در قدرت در نظام ولایت فقیه که آکنده از فساد و رانت است کسی نمی‌تواند مبادرت به قاچاق کالا و لوازم خانگی از مبادی رسمی کند.

شایان ذکر است اخیرا به تولیدکنندگان لوازم خانگی تا ۱۵ بهمن فرصت داده شده تا برای کالاهایشان شناسه دریافت کنند.

هدف اعلام‌شده نظام ولایت فقیه از این اقدام، جلوگیری از قاچاق لوازم خانگی در پی ممنوعیت واردات لوازم خانگی اجرا است. امری که تحقق آن محال به نظر می‌رسد.

حمیدرضا غزنوی سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی در مورد بازار قاچاق لوازم خانگی، اخیرا اعلام کرد: «بررسی‌ها نشان می‌دهند میزان قاچاق به گونه‌ای است که برخی از کالا‌ها تا ۹۰ درصد بازار را در اختیار دارند.»

شایان ذکر است با توجه به اینکه کالای قاچاق نه هزینه ورودی و نه مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می‌کنند قیمت تمام شده آن‌ها ارزان‌تر از تولید داخل می‌شود و به همین دلیل سهم بیشتری از بازار را در اختیار می‌گیرند و عرصه را برای تولید داخل تنگ می‌کنند. امری که متقارن است با نابودی کامل تولید و تولید‌کننده داخلی.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)