پیام خامنه‌ای در نماز جمعه چه بود؟

خامنه‌ای ولی فقیه نظام بعد از ۸ سال به نماز جمعه تهران رفت تا خطوط کلی سیاست‌های نظام بعد از تحولات اخیر را ابلاغ کند.

مقطع احساس خطر، دلیل حضور خامنه‌ای در نماز جمعه تهران

آخرین بار که خامنه‌ای به نماز جمعه تهران رفته بود در ۱۴ بهمن ۱۳۹۰ بود. این تاریخ مصادف با بهار عربی بود که در اندک مدتی، در چند کشور عربی انقلاب روی داد و حکومت‌های پیشین این کشورها سرنگون شدند. ابتدا تونس و سپس مصر و لیبی.

خامنه‌ای که در آن زمان به خوبی تهدید و خطر را احساس کرده بود، به مانند آخرین شاه پهلوی که در اواخر حکومت خود گفت «صدای انقلاب مردم را شنیدم» به منبر نماز جمعه شتافت و گفت: «اشکالی به وجود می‌آید، متوجه رهبری است؛ رهبری متواضعانه قبول کند که این اشکال متوجه اوست و سعی کند آن را برطرف کند.»

اما پس از آن سیاست‌های خود را ادامه داد.

حضور در منبر نماز جمعه به دلیل احساس خطر

حال پس از آنکه قیام خیابان‌‌های بیروت و بغداد را درنوردید و به خیایان‌های تهران در آبان ۹۸ رسید،

پس از آنکه خامنه‌ای برای خاموش‌کردن قیام دست به صدور بحران در عراق زد و به سمت نیروهای آمریکایی موشک‌پرانی کرد، امری که در نهایت منجر به جسدشدن سلیمانی شد،

پس از آنکه نظام در حال احتضار نیاز خود را در موشک‌پرانی به بیایان‌های عراق دید،

پس از آنکه در پی این موشک‌پرانی هواپیمای اوکراینی را با ۱۷۶ مسافر ساقط کرد،

پس از آنکه نظام دست به مخفی‌کاری زد و بعد از افشای شلیک موشک به هواپیمای اوکراینی مجبور شد به آن اعتراف کند،

پس از آنکه ناگهان قیامی که در آبان موقتا سرکوب شده بود به کف خیابان‌های ایران بازگشت.

پس از آنکه مردم ایران در نفرت و خشم از نظام، عکس‌های سلیمانی را که نظام سعی کرده بود از او «قهرمان ملی» بسازد را از دیوارها کنده، زیر پاگذاشته و سوزاندند.

پس از آنکه در اثنای این قیام تروئیکای اروپایی روند فعال‌سازی مکانیسم ماشه را اعلام کردند، امری که می‌تواند به بازگشت همه تحریم‌ها و احتمال حمله نظامی به نظام منجر شود،

پس از آنکه نظام باید تا نیمه بهمن‌ماه سال جاری سی‌اف‌تی و پالرمو را در چارچوب اف‌ای‌تی‌اف در آخرین فرصت داده‌شده، تعیین تکلیفکند،

شرایط به گونه‌ای برای نظام تنیده شده است که هیچ‌ برون‌رفتی از آن متصور نیست و راس نظام باید به میدان بیاید تا شاید برای ساعاتی هم که شده به بدنه ریزشی نظام روحیه بدهد و  آنها را به شرکت «عظیم» در «انتخابات» پیش رو فرا بخواند.

نیاز حکومت به بسیج جمعیت

خامنه‌ای  بعد از همه بحران‌هایی که شمرده شد انتخابات مجلس را در پیش رو دارد و مانند همیشه می‌خواهد با سازماندهی و آرایش نیرویی حتی به قیمت مردن آنها در زیر دست و پا، مانند آنچه در کرمان رخ داد، مانور «پشتوانه مردمی» بدهد و بعد از نمایش آنها را به فراموشی بسپارد.

علی مطهری، مهره‌ رد صلاحیت‌شده‌ مجلس حکومت در روز ۲۳ دی گفت: «ما اطلاع دقیق داریم؛ در اتفاق‌های کرمان که ۵نفر در جلسه شورای تأمین اعتراض کردند، اگر جمعیت به این نقطه مشخص برسد تلفات خواهیم داشت چون عرض خیابان کم است اما چند نفر دیگر قبول نکرده‌اند و گفته‌اند ما اصرار داریم جمعیت را نشان بدهیم و باید شلوغی جمعیت چشم‌گیر باشد… این نشان می‌دهد ما متأسفانه برای جان مردم ارزشی قائل نیستیم».

به همین خاطر بخشی از پیام خامنه‌ای در نماز جمعه سوز و گداز از این امر است که «اون چند صد نفری که به عکس سردار شهید و با افتخار ما اهانت می‌کنند اونها مردم ایران هستند؟؟»

ترس و وحشت از قیام مردم ایران

درماندگی خامنه‌ای از قیام که فرای همه معادلات سیاسی بین‌المللی و منطقه‌ای، حرف آخر را در ایران می‌زند او را وامی‌دارد که نه یکبار بلکه چندبار دیگر، علیه مردمی که ضد سیاست‌ها و دخالت‌‌های خامنه‌ای و نظامش در منطقه، شعار می‌دهند یقه‌درانی کند «اون فریب خوردگانی که یک روزی فریاد زدند نه غزه نه لبنان، اونها هرگز جانشان را نه فقط جانشان را فدای ایران نکردند، حتی راحتی خودشون و منافع خودشون را هم در راه کشور حاضر نشدند که فدا کنند» خامنه‌ای فراموش کرده است که ۱۵۰۰ نفر از همین جوانان در آبان جانشان را فدای آزادی ایران کردند. اما منظور خامنه‌ای «فدای جان» برای نظام و ولایت فقیه است.

خامنه‌ای خود را عمدا به فراموشی می‌زند که سپاه تحت امر او هواپیمای اوکراینی را ساقط کرده است و ۱۷۶ نفر را به کشتن داده است و نه تنها هیچ عذرخواهی نمی‌‌کند بلکه مردم ایران را که به دادخواهی جانباختگان هواپیما برخاسته‌ و علیه خامنه‌ای شعار داده‌اند را هدف قرار می‌دهد و می‌گوید «عده‌یی سعی کردند این قضیه را به‌نحوی آرایش بدهند» که قاسم سلیمانی را «به دست فراموشی بسپارند».

در پیام خامنه‌ای در نماز جمعه البته سلیمانی «عزیرتر» از صدها شهروند بی‌گناه ایرانی و خارجی است، او برای کسی مرثیه می‌سراید که به حفظ بنیان ولایت فقیه می‌اندیشد و به مردمی می‌تازد که خواهان اعتصاب و انقلاب علیه خامنه‌ای و نظامش در  آبان و دی ۹۸ شدند. 

برجام و ضعف مفرط خامنه‌ای

در پیام خامنه‌ای در نماز جمعه در موضوع برجام خامنه‌ای با تاختن به تروئیکای اروپایی، درماندگی خود را به نمایش می‌گذارد و مستاصلانه دنبال مذاکره می‌گردد و می‌گوید «ما از مذاکره هم ابایی نداریم البته نه با آمریکا با دیگران»

اما «دیگران» مد نظر خامنه‌ای همان‌هایی‌ هستند که نقش خامنه‌ای و روحانی را در جنایت و قتل‌عام آبان ۹۸ را به چالش کشیدند.

لودریان وزیر خارجه فرانسه در آستانه فعال‌سازی روند مکانیسم ماشه ایران گفت: «با توجه به رفتار رهبر ارشد ایران و حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در برخورد با معترضان، به نظر می‌رسد که منطق آمریکاییان در مورد لزوم واردکردن حداکثر فشار [بر حکومت ایران] درست بوده است.»

تاکید بر ادامه تروریسم با «تجلیل» از «رزمندگان بدون مرز»

خامنه‌ای در چند روز اخیر با شنیدن شعارهای مردم علیه خود و سپاهش شوکه شده است. مردم ایران بعد از اعلام ساقط‌شدن هواپیمای اوکراینی در خیابان فریاد زدند «سپاه جنایت می‌کنه رهبر حمایت می‌کنه، سلیمانی قاتله رهبرش هم جاهله، سپاه بی‌کفایت عامل قتل ملت، حکومت سپاهی نمی‌خوایم نمی‌خوایم،‌ حکومت سپاهی داعش ما شمایی.»

حال خامنه‌ای مجبور است تا نیرو قدس سپاه را تطهیر کند «سپاه قدس یک نیرویی است که با سعه‌ی صدر به همه جا و همه کس نگاه می‌کند. رزمندگان بدون مرزند؛ رزمندگان بدون مرز. رزمندگانی که هرجا نیاز باشد، آنها در آنجا حضور پیدا میکنند؛… سپاه قدس را به این چشم نگاه بکنیم».

وقتی در خیابان‌های عراق بر روی تصویر خامنه‌ای و سران سپاه منجمله سلیمانی، با کفش کوبیده شد خامنه‌ای فکر نمی‌کرد که در کمتر از ۲ ماه در خیابان‌های ایران نیز شاهد همین رویکرد باشد.

خامنه‌ای پایان خود در بیروت، بغداد و شهرهای ایران دید و باید برای آن چاره‌اندیشی می‌کرد.

اما مانند شاه، دیگر زمان برای خامنه‌ای نیز سپری شده است. زمان انقلاب در ایران فرا رسیده است.

دانشجویان دانشگاه تهران دقیقا ۲ ماه بعد از قیام در ۲۴ آبان، در ۲۴ دی در دانشگاه تهران فریاد زدند «نه رفراندوم نه اصلاح، اعتصاب انقلاب»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)