استخراج بیت کوین در رفسنجان و قطعی برق در شهرهای ایران

استخراج بیت کوین در رفسنجان این روزها به عنوان دلیل قطعی برق در شهرهای ایران عنوان شده، اما معضل قطعی برق کماکان ادامه داشته و تشدید شده است.

قطعی برق در روزهای اخیر دیگر مختص یک شهر نیست، در روزهای اخیر برق بسیاری از شهرهای کشور قطع و شهروندان را دچار مشکلات عدیده‌ای کرده است.

آنچه به عنوان دلیل قطعی برق در شهرهای ایران، در روزهای اخیر مورد توجه قرار گرفته، استخراج بیت‌ کوین در رفسنجان می‌باشد.

یک افشاگری

مسعود نوری؛ یک فعال رسانه‌ای، در ۲۲ دی در حساب توییتری خود نوشت «چینی‌ها در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان با همکاری یک نهاد نظامی، معدن استخراج بیت کوین به ظرفیت ۱۷۵ مگاوات احداث کرده‌اند و در فاز اول ۱۰ هزار دستگاه بسیار راندمان پایین ام‌۳ روشن کرده و از ارزان‌ترین تعرفه برق ممکن بهره می‌برند.»

نوری همچنین افزود «ایران با سهم ۸ درصدی، سومین کشور جهان در استخراج بیت کوین است.»

در ادامه مشخص گشت چینی‌ها در مجاورت خطوط انتقال و پست برق ۲۳۰ کیلوولت کارخانه فروکروم رفسنجان مزرعه  استخراج بیت کوین راه‌اندازی کرده‌‌اند.

بنا بر اعلام رسانه‌ها، برق شبکه کارخانه فروکروم با قیمت بسیار ناچیز از یکسال پیش بدین منظور در اختیار شرکت تاپ‌اکوی چین قرار گرفته است.

استخراج بیت کوین ممنوع برای شهروندان، مجاز برای سپاه

پیش از این اخبار مربوط به مصادره و پلمپ‌شدن اماکن استخراج بیت کوین توسط شهروندان از سوی ارگان‌های امنیتی نظام خبرساز شده بود، این فعالیت برای شهروندان کماکان دارای محدودیت‌های بسیار است.

علی مویدی؛ رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نظام در تیر ۱۳۹۸اعلام کرده بود «فعالیت‌های مرتبط با استخراج ارزهای دیجیتال در ایران غیرقانونی است.»

مزرعه استخراج بیت‌ کوین در رفسنجان ابتدا در قالب یک مرکز با عنوان دیتاسنتر در سال ۱۳۹۸ توسط معاون روحانی افتتاح شد البته در آن زمان نه با اعلام هدف اصلی آن یعنی استخراج ارز، بلکه به عنوان بزرگترین دیتاسنتر خاورمیانه از آن یاد شد.

بدین ترتیب بیش از یک سال پیش گروهی با نام «توسعه سرمایه‌گذاری ایران و چین»، فعالیت خود در این زمینه در رفسنجان در استان کرمان آغاز کردند آنهم با استفاده از معافیت مالیاتی.

استخراج بیت‌کوین به عنوان پرطرفدارترین پول دیجیتال توسط کامپیوترهای خاصی انجام می‌شود که مصرف برق آنها بسیار بالاست.

بنا بر اعلام رسانه‌‌های نظام، تولید هر بیت‌کوین معادل مصرف سالانه ۲۴ خانه در تهران برق مصرف می‌کند،‌ یا معادل مصرف برق یک خانه در تهران به مدت ۲۴ سال.

استخراج‌کنندگان، تراکنش بیت‌کوین را پردازش کرده و با حل مسائل ریاضی بیت‌کوین‌های جدید استخراج می‌کنند. قیمت هر بیت‌کوین طی یکسال اخیر چهار برابر شده و در روزهای و به ۳۶ هزار دلار رسیده که این موضوع استخراج بیت کوین برای نظام را به عنوان راهی برای دورزدن تحریم‌ها شدت بخشیده است.

در ابتدای سال ۱۳۹۸، معاون وزیر صنعت ایران اعلام کرد استخراج ارزهای دیجیتال ابزاری برای دورزدن تحریم‌ها توسط نظام است.

پایگاه خبری خانه خشتی در سال ۱۳۹۸ اعلام کرده بود «این پروژه که یکی از پروژه‌های بزرگ ماینینگ [استخراج] جهان است از سوی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ایران و چین به بهره‌برداری رسید.»

تاثیر استخراج بیت کوین بر قطعی برق کشور

این پروژه و شدت استخراج منجر به افزایش میزان مصرف برق شده و تاثیر بلافصل آن روی شبکه برق کشور، منجر به قطع برق بسیاری از شهرها در سراسر کشور شده است.

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق نظام، اخیرا تایید کرده که «استخراج‌کنندگان ارزهای مجازی» از عوامل افزایش مصرف برق در کشور هستند.

رجبی همچنین در روزهای اخیر اعلام کرد که یکی از دلایل قطعی برق کمبود گاز برای نیروگاه‌های تولید برق به دلیل افزایش مصرف گاز خانگی توسط شهروندان است.

اما سخنگوی شرکت ملی گاز ایران بلافاصله این ادعا را تکذیب کرد. محمد عسگری سخنگوی شرکت ملی گاز نظام، در روز ۲۳ دی اعلام کرد «قطع برق به دلیل کمبود یا قطعی گاز صحت ندارد. گازرسانی نسبت به سال گذشته بیشتر شده و کمتر نشده است.»

همچنین محمدرضا شرقی، عضو انجمن بلاک‌چین ایران، در روزهای اخیر با اشاره به شکل‌گیری مزارع استخراج در شهرک‌های صنعتی ایران، از جمله رفسنجان توسط چینی‌ها اعلام کرد «این مناطق از زیرساخت‌های ضعیفی برای انتقال انرژی برخوردارند و مسئولان آنها نیز علاقه چندانی به شکل‌گیری این صنعت ندارند.»

در مقابل اما وزیر نیروی نظام در روز سه‌شنبه ۲۳ دی به دفاع از شرکت چینی پرداخت و اعلام کرد «هر کسی که مجوز دارد طبق مجوز می‌تواند نسبت به استخراج رمز ارزها اقدام کند.» اردکانیان همچنان میزان برق مصرفی برای استخراج بیت‌ کوین در کشور را ۳۰۰ مگاوات اعلام کرد.

پرده‌پوشی نظام

اما نظام سعی دارد با پرده‌پوشی این موضوع، کاهش آلودگی هوای کلانشهرها در ایران را که به دلیل سوزاندن مازوت، افزایش چشمگیری داشته به کمبود برق و مصرف برق توسط شهروندان ربط دهد.

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، اخیرا اعلام کرده مردم ایران باید بین قطعی برق و مصرف مازوت که آلودگی هوا را بیش از این تشدید می‌کند یکی را انتخاب کنند.

اما این پرده زمانی کنار می‌رود که نگاهی به سخنان رئیس دفتر روحانی بیندازیم. محمود واعظی در روز ۲۴ دی اعلام کرد «در یک ساله گذشته فشارهایی بود و دستگاه‌ ماینر بیت‌ کوین به صورت قاچاق وارد کشور شده بود و ورودش به دلیل کوچک‌بودنش خیلی کار سختی نبوده، فشاری بر دولت آمد که به نوعی استفاده از آن را ضابطه‌مند کنند».

واعظی به صاحبان این فشار اشاره‌ای نمی‌کند اما کیست که نداند در نظام چه کسی می‌تواند قاچاق کند و کیست که بتواند بر دولت فشار بیاورد جز سپاه پاسداران.

به عبارت دیگر سپاه پاسداران و نظام، مردم را بین قطعی برق یا آلودگی هوای شهرها مخیر کرده بدون آنکه ذره‌ای از ارز اکتسابی از استخراج بیت کوین نصیب مردم شود.

اما همچنان در روزهای اخیر برق مناطق بسیاری علاوه بر تهران از جمله مناطق وسیعی از مشهد و تبریز، مضاف بر ۲۳۰۰ واحد صنعتی در تهران با قطعی برق مواجه شده‌اند.

حمیدرضا منصوری، معاون شرکت توزیع نیروی برق تهران، روز چهارشنبه از برق چهار وزارت‌خانه و سازمان دولتی خبر داد مضاف بر آنکه اعلام شد برق استان گلستان تا ۴۸ ساعت دیگر قطع خواهد بود، اما سپاه پاسداران با شراکت چینی‌ها همچنان به دنبال کسب ارز به قیمت قطعی برق گسترده در کشور هستند.

اما مضحک آنکه علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت نظام در روز ۲۴ دی و در حالی که کشور با کمبود و قطعی گسترده برق مواجه است ادعا کرد نظام «در مقابل صادرات برق به پاکستان می‌‌تواند از این کشور برنج وارد کند.»!

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)