هشتاد میلیارد دلار پولشویی نظام ایران در سال

در مناظره‌ای بین عباس آخوندی وزیر پیشین راه و شهرسازی و مصباحی‌مقدم عضو مجلس خبرگان و مجلس تشخیص مصلحت نظام مشخص شد که نظام ایران هشتاد میلیارد دلار در سال پولشویی می‌کند و عدم تصویب لوایح اف‌ای‌تی‌اف سالیانه ۲۰ میلیارد دلار برای مردم ایران هزینه دارد.

در مناظره‌ای که بین عباس آخوندی وزیر پیشین راه و شهرسازی و مصباحی‌مقدم عضو مجلس خبرگان و مجلس تشخیص مصلحت نظام در روز ۲۴ در تلویزیون اینترنتی اکوایران صورت گرفت مشخص شد که نظام ایران سالانه هشتاد میلیارد دلار پولشویی انجام می‌دهد.

در ابتدای این مناظره مصباحی‌مقدم اعلام می‌کند که تصویب یا عدم تصویب لوایح باقیمانده اف‌ای‌تی‌اف سیاسی و به عبارت دیگر محل جنگ دو جناح نظام نیست.

به عبارت دیگر جنگی که در ظاهر بین دو جناح نظام جریان دارد صوری بوده و کلیت نظام هراس آن دارد که پیوستن به این لوایح، فشار بر نظام را بیشتر کرده و دست نظام را برای پولشویی و تامین مالی تروریسم ببندد.

مصباحی‌مقدم به صراحت تاکید می‌کند که اگر نظام ۲ لایحه باقیمانده اف‌ای‌تی‌اف را تصویب کند،‌ «خودمان را شدیدتر تحریم کرده‌ایم اگر نپیوندیم یک مقدار صادرات و واردات می‌توانیم داشته باشیم البته با دورزدن تحریم‌ها و با پرداختن هزینه‌ها».

در طرف دیگر این دعوای صوری، آخوندی برای اولین بار در نظام اعلام می‌دارد که «حداقل هزینه عدم الحاق به اف‌ای‌تی‌اف سالیانه حدود ۲۰ میلیارد دلار می‌باشد که همه این هزینه بر روی مردم سرشکن می‌شود.»

در ادامه آخوندی مجموع رقم هزینه تحمیل‌شده به اقتصاد کشور در ۷ الی ۸ سال اخیر را بیش از ۱۶۰ میلیارد دلار «به نفع یک مشت دلال و یک مشت افرادی که کار فساد و سوداگری می‌کنند.» اعلام می‌دارد و می‌افزاید «این فقر و فلاکتی که به مردم تحمیل» شده «حاصل تدابیر سوئی است که [توسط نظام] صورت گرفته» است.

در مقابل مصباحی‌مقدم تاثیر فشار حداکثری و تحریم‌های آمریکا بر نظام را ۱۰ برابر تهدیدها و نظارت‌های اف‌ای‌تی‌اف بر می‌شمارد و اذعان می‌دارد که نزدیک به ۸۰ میلیارد دلار معاملات تجاری نظام به خصوص با چین «این طور نیست که شفاف باشد و پوششی» می‌باشد. یعنی نظام سالانه اقدام به هشتاد میلیارد دلار پولشویی می‌کند.

مصباحی‌مقدم بر این نکته صحه می‌گذارد که بنا بر تعریف اف‌ای‌تی‌اف «هر گونه معامله‌ای که یک طرف یا دو طرف آن پوششی باشد مصداق عنوان پولشویی و مصداق عنوان تامین مالی تروریسم است.»

مصباحی‌مقدم همچنین اعتراف می‌کند که بخش عمده‌ای از نفت نظام که در حالی حاضر و همچنین چند سال اخیر صادر شده، «بخش مهمی از آن غیررسمی صادر می‌شود» و سایر فرآورده‌ها شامل صادرات «بنزین، گاز، پتروشیمی، فولاد»، «همه اینها تحت شرکت‌‌های پوششی است».

فشار تحریم‌ها بر نظام

اما آنچه بیش از همه در اظهارات مصباحی‌مقدم برجسته می‌شود این واقعیت است که تحریم‌های آمریکا راه نفس نظام ایران را بسته است، به طوری که مصباحی مقدم حتی تصویب لوایح باقیمانده را به با عتاب و خطاب و البته از سر استیصال به لغو تحریم‌های آمریکا مشروط می‌داند که «بعد از تحریم‌ها، بله بعد از تحریم‌ها، تحریم آمریکا لغو شود»، «آن وقت جای رای مثبت» است، «تحریم‌های آمریکا قاطعانه‌ترین مانع سر راه ماست».

در ادامه آخوندی از جناح روحانی به مصباحی‌مقدم می‌تازد که «ایشون میگن که چون ما [به لوایح باقیمانده اف‌ای‌تی‌اف] نپوستیم الان داریم ۸۰ میلیارد دلار معاملات پوششی انجام می‌دهیم، خب این اعتراف خیلی بدی است، این در حوزه جهانی مفهومش چیست؟ ینی شما دارید ۸۰ میلیارد دلار از جهت مقررات مالی خلاف می‌کنید، یعنی خودتان دارید اعتراف می‌کنید».

حرف آخوندی مبنی بر این که کسانی که با نظام کار می‌کنند «دلال‌ها هستند» و «ما اصلا مجبور نیستیم این چنین هزینه‌ای را به ملت تحمیل کنیم» چنان بر مصباحی‌مقدم گران می‌آید که برآشفته شده و خطاب به آخوندی فریاد می‌زند «این ادبیات سیاسی است»، «یعنی چی این هزینه انگار رو ما داریم به ملت تحمیل می‌کنیم».

در ادامه و البته در جنگ جناحی، آخوندی وضعیت نابسامان کف جامعه را تشریح کرده و می‌گوید «ببینید دلار در چه وضعیتیه؟ تورم در چه وضعیتیه؟ اقلام خوراکی در چه وضعیتیه؟ اینا همه معلول همین تدابیر اشتباهی است که به نام مصلحت انجام می‌شود».

 آخوندی همچنین اعلام می‌دارد حد فاصل یک سال گذشته، اقتصاد کشور «تورم ۴۵ درصدی» را تجربه کرده است و گزارش‌های بانک مرکزی و مرکز آمار نظام پیرامون تورم را «ادعا» می‌داند و تاکید می‌کند «عقل من و شما که سرجایش است و در کف خیابان داریم تورم را می‌بینیم». البته بار تورم ۴۵ درصدی بر روی مردم و علی‌الخصوص اقشار ضعیف و دهک‌های پایین جامعه بوده است.

مصباحی‌مقدم در مقابل جناح روحانی را به چالش می‌کشد و ادعای «در شرایط تحریم ۲ میلیون ۳۰۰ هزار بشکه نفت صادر خواهیم کرد و اگر نتوانستیم صادر کنیم در داخل خواهیم فروخت» از جانب روحانی را به تمسخر می‌گیرد که «این حرف‌ها چیست؟ داریم روی خواب و خیال فکر می‌کنیم و عمل می‌کنیم یا روی زمین کار می‌کنیم؟»

همچنین در این مناظره عنوان می‌شود که دلیل نقدینگی بالا در سال‌‌های اخیر که بر روی تورم افسار گسیخته تاثیر مستقیم داشته، استقراض دولت و اضافه برداشت بانک‌ها می‌باشد که این امر ناشی از کوچک‌تر‌شدن اقتصاد نظام است.

در پایان این حقیقت عریان از سوی آخوندی بر روی دایره ریخته می‌شود که نظام ولایت فقیه در «کشور بستری درست کرده که… روی فساد می‌چرخد، همه‌اش عدم شفافیت، همه‌اش فساد و زمینه سالم مبادلات تجاری را متوقف» کرده و «تجارت پوششی نظام باعث فسادهای نجومی و هزار میلیاردی شده است.»

آخوندی بعد از این مناظره نیز به صراحت تاکید کرد «هزینه این تعلل سالانه چیزی در حدود ۲۰ میلیارد دلار برای ملت ایران است که به جیب دلالان می‌رود. و نتیجه آن همین فقر و تورم و بیکاری گسترده‌ است».

چند نتیجه‌گیری

بهانه، تصویب یا عدم تصویب لوایح باقیمانده اف‌ای‌تی‌اف می‌باشد اما واقعیات شگفت و تلخی برای مردم ایران در این مناظره بیرونی می‌شود.

چند نتیجه از این مناظره منتج می‌شود:

تحریم‌های آمریکا تاثیر خردکننده بر اقتصاد ولایت فقیه داشته است.

نظام به میزان ۸۰ میلیارد دلار در سال پولشویی انجام می‌دهد که از مبادی غیرقانونی و توسط «دلال» و «سوداگران» انجام می‌شود.

عدم تصویب لوایح باقیمانده اف‌ای‌تی‌اف سالیانه ۲۰ میلیارد دلار مردم ایران را متضرر می‌کند. این ضرر در ۸ ساله اخیر بیش از ۱۶۰ میلیارد دلار بوده است.

مصباحی‌مقدم در حالی در سراسر این مناظره تمامی مشکلات اقتصادی نظام، عدم الحاق به دو کنوانسیون باقیمانده اف‌ای‌تی‌اف، تورم افسارگسیخته، پولشویی ۸۰ میلیارد دلاری و هزینه ۲۰ میلیارد دلاری به مردم ایران جهت دورزدن تحریم‌ها علیه نظام را به تحریم‌های آمریکا گره می‌زند که هیچ اشاره‌ای نمی‌کند که چه عاملی باعث پیدایش این تحریم‌ها شده و البته آخوندی نیز زیرکانه به این مرز سرخ نظام نزدیک نمی‌شود.

 در حالی که این عوامل عبارتند از تلاش نظام برای بمب‌سازی اتمی، تروریسم نظام، برنامه موشک‌های بالستیک و در حالی که تمامی این موارد در نظام در جای خود باقی است چگونه می‌شود انتظار رفع تحریم داشت؟

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)