کودک کولبر نان ندارد کودک کولبر جان داد

روز جمعه ۲۹ آذر ۹۸ مردم مریوان پیکر بی‌جان و یخ‌زده کولبر نوجوان فرهاد خسروی ۱۴ساله که در برف و کولاک گیر کرده و جان سپرده بود را تشییع کردند. مردم خشمگین مریوان در مراسم تشییع جنازه پیکر فرهاد خسروی شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر ‌دادند.

هزاران تن از مردم مریوان روز جمعه با شعار «مرگ بر دیکتار» پیکر یخ‌زده یک کولبر نوجوان ۱۴ساله را تشییع کردند. این کولبر نوجوان که فرهاد خسروی نام داشت به‌دلیل کمین سپاه پاسداران در برف و کولاک گیر کرده و متأسفانه جان سپرد.

برادر وی آزاد خسروی؛ ۱۷ ساله نیز پیشتر در این حادثه جان باخته بود.

آزاد و فرهاد خسروی، کودکان کولبر، کودکان کار، کودکان کوهستان، کودکان رنج و درد ، کودکانی که با بازیهای کودکانه ناآشنا و بجای کودکی‌کردن همچون انسانهای بزرگ برای امرار معاش به امر کارکردن محکوم شدند و نهایتا برای بدست آوردن نان جانشان را از دست دادند و قربانی فقر شدند.

روز جمعه ۲۹ آذر در پی کشف پیکر فرهاد خسروی توسط  مردم مریوان و در حالیکه مردم فریاد «شهید نمی‌میرد» و «برای نان بود» سر می‌دادند، تشییع شد. ساکنان این منطقه با در دست داشتن تکه‌ای نان به استقبال پیکر نحیف این کولبر نوجوان رفتند. در تشییع جنازه پیکر فرهاد خسروی در مریوان مردم شعار می‌دادند «جگرمان سوخت، برای نان شهید دادیم.»

شامگاه دوشنبه ۲۵ آذر ۹۸ فرهاد خسروی و برادرش آزاد خسروی به همراه چند کولبر دیگر در کوه‌های سروآباد کردستان، منطقه گردنه ژالانه گرفتار بهمن شدند. در این حادثه آزاد خسروی ۱۷ ساله بر اثر سرما و کولاک جان خود را از دست داد. پیکر بی‌جان آزاد خسروی در روز ۲۶ آذر پیدا شد. حسین کرمی ۳۵ ساله به درمانگاه منتقل شد، اما از پیکر فرهاد خسروی کودک ۱۴ ساله‌ای که بر اثر فقر و به خاطر یک لقمه نان روی به کولبری آورده بود یافت نشد. پس از آن اهالی منطقه به طور گروهی برای یافتن آنان بسیج شدند و پس از چند روز جستجو جنازه فرهاد خسروی پیدا شد.

شاهدان محلی گفته‌اند «کت فرهاد بر روی جسد آزاد؛ برادرش بوده و جسد خودش در انتهای مسیر یافت شد. مسافت کمی مانده بود تا به جاده و شهر مریوان برسد، گویا فرهاد به دنبال کمک به آنجا رفته بود.»

همه ساله ده‌ها کولبر در کوهستان‌های مرزی ایران در حوادث طبیعی و یا به ضرب گلوله ماموران امنیتی کشته یا زخمی می‌شوند.

علاوه بر مرگ بر اثر سرما کولبران همچنان آماج گلوله‌های نیروهای امنیتی نظام قرار می‌گیرند، زخمی‌شده یا جان می‌بازند.

سه‌شنبه ۱۹ آذر در پی شلیک مستقیم نیروهای نظامی در مناطق مرزی شهرستان بانه یک کولبر به نام یادگار اسماعیلی زخمی شد. یادگار پدر دو فرزند است. بر همین اساس، همزمان یک کولبر دیگر به نام عثمان رستم‌زاده در مناطق مرزی شهرستان مریوان بر اثر انفجار مین زخمی شد.

روز دوشنبه ۱۱ آذرماه، یک کاسبکار به نام مهدی یوسفی اهل روستای میرگه دریژ از توابع مریوان واقع در استان کردستان، توسط نیروهای نظامی به قتل رسیده و یک کاسبکار دیگر به نام یعقوب رضایی مجروح شد.

همچنین یک کولبر به نام طاهر حسینی اهل بانه روز چهارشنبه ٢١ آبان با شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی به سمت گروهی از کولبران، جان خود را از دست داد.

پیمان یوسفی، جوان کولبر اهل درماوانای سردشت در مهرماه سال جاری هدف شلیک مستقیم نیروهای نظامی قرار گرفت و پس از ۲۷ روز در اثر شدت جراحات در بیمارستانی در شهر ارومیه جان خود را از دست داد.

پدر پیمان یوسفی، یوسف یوسفی به همراه ۲۰ کولبر دیگر از جمله دو برادرش به نام های صالح و محمد نیز در سال ۶۸ در همان منطقه گرفتار بهمن شده و جان خود را از دست داده بودند.

طی دو هفته‌ اخیر ۹ کولبر در نوار مرزی استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه بر اثر تیراندازی ماموران یا در برف و بوران کشته و مصدوم شده‌اند.

هادی حسینی در منطقه سردشت، عزیز معروفی در منطقه اشنویه بر اثر شلیک مستقیم ماموران جان خود را از دست داده‌اند.

هدایت محمودی در منطقه سردشت، علی صابری در منطقه پیرانشهر، جلال خالدی در پیرانشهر و یعقوب رضائی در مریوان بر اثر شلیک مستقیم ماموران مجروح شده‌اند.

همچنین شایان ذکر است در شش ماه نخست سال جاری دستکم ۱۲۱ کولبر و کاسبکار در مرزهای کردستان کشته و زخمی شدند.

در حالی گزارش‌ها درباره شرایط سخت زندگی و کشته شدن کولبرها در شهرهای مرزی ایران ادامه دارد، که رسول خضری، نماینده مردم پیرانشهر، روز یکشنبه ۲۶ خرداد وضعیت کنونی را «بغرنج» توصیف کرده و گفته بود که انسداد مرزها، معیشت کولبران را نابود کرده است.

ایالات متحده آمریکا بارها فساد مالی نهادینه در میان اعضای طبقه حاکم بر ایران، غارت دارایی‌های خدادادی این کشور توسط سران حکومت ولایت فقیه و ماجراجویی‌های برون‌مرزی نظام حاکم بر ایران را محکوم کرده و آنها را از جمله عوامل اصلی مشکلات اقتصادی و مالی اقشار گوناگون مردم ایران دانسته است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com