آنچه در قیام آبان در زندان و کف خیابان گذشت

از قیام آبان ۹۸ یکماه می‌گذرد تعداد شهرهای قیام‌کننده بیش از ۱۹۰شهر، تعداد شهیدان ثبت‌شده بیش از ۱۵۰۰ نفر،‌ تعداد مجروحان بیش از ۴۰۰۰تن،‌ تعداد دستگیرشدگان بیش از ۱۲۰۰۰تن مشخص شده است. بر تعداد شهیدان قیام روزبروز افزوده می‌شود، این روند بر تعداد دستگیری‌ها نیز حاکم است. به‌رغم گذشت یک ماه از شروع قیام سراسری، حکومت در وحشت از عواقب داخلی و بین‌المللی جنایت بزرگ علیه بشریت با تمام قوا تلاش می‌کند شمار شهیدان و اسامی آنها و شمار زندانیان را مخفی نگاه دارد یا با ترفندهای مختلف از آن بکاهد. نیروهای امنیتی از تحویل اجساد شهیدان به خانواده‌ها خودداری می‌کنند. بسیاری از شهیدان یا مجروحان مستقیماً از بیمارستانها یا از خیابان توسط پاسداران ربوده و کشته شده و در محلهای نامعلومی دفن شده‌اند.

شهیدان قیام

بعد از قیام آبان ۹۸ که از ۲۴ آبان ۹۸ در پی گرانی و سهمیه‌بندی بنزین شروع شد تاکنون بیش از ۱۵۰۰تن از شهیدان قیام مردم ایران در شهرهای مختلف کشور ثبت شده است. شمار شهیدان در استان تهران حداقل ۴۰۰، در کرمانشاه حداقل ۳۲۰، در فارس حداقل ۲۷۰، در خوزستان حداقل ۲۴۰، در اصفهان حداقل ۱۲۰و در البرز (کرج) حداقل ۱۰۰تن می‌باشد.

این در حالیست که پیکر صدها شهید در روزهای قیام وارد سردخانه بیمارستان نمازی شیراز شده و حکومت در این باره کماکان سکوت و مخفی‌کاری می‌کند تا حقایق پوشیده بماند.

اسامی ۲۸ شهید قیام آبان ۹۸ که به تازگی گرد‌آوری شده است عبارت است از:

۱-تهران احمد مرادی

۲-تهران میثاق ملکی

۳-اسلامشهر-تهران محسن مظفری

۴-اسلامشهر-تهران حسین قاسمی

۵-رباط کریم-تهران حسین امینی

۶-شوشتر قاسم زغبی

۷-شوشتر عارف دلفی

۸-شوشتر جمال کعبی

۹-شوشتر عادل کعبی فرزه

۱۰-شوشتر علی کعبی

۱۱-شوشتر عدی کعبی

۱۲-شوشتر عمار زغبی

۱۳-شوشتر مهدی عگبی

۱۴-شوشتر یاس سلیمانی

۱۵-شوشتر میلاد سلیمانی

۱۶-اهواز هانی شهبازی

۱۷-شیراز جواد نکویی

۱۸-سنندج هیوا رحیمی

۱۹-سنندج مسعود امینی

۲۰-سنندج رضا صادقی

۲۱-سنندج سوران محمدی

۲۲-سنندج علی جواهری

۲۳-فردیس کرج حمید قائمی

۲۴-اراک مسعود صابری

۲۵-اصفهان مهدی سبزی

۲۶-اصفهان فرشید آفرین

۲۷-اصفهان محمد آرمان

۲۸-خرم‌آباد حسین پاپی

ترفند کم جلوه‌دادن شهیدان قیام توسط حکومت

خامنه‌ای در وحشت از خشم مردم و انزجار بین‌المللی، شمخانی را به صحنه فرستاد تا مدعی شود « بیش از ۸۵ درصد جانباختگان رخداد‌های اخیر در تهران در هیچ یک از تجمع‌ها حضور نداشتند و با «سلاح‌های سرد و گرم غیرسازمانی کشته شده» کشته شدند.

با این عمل شمخانی بفرموده خلیفه می‌خواهد ۸۵ درصد از شهیدان قیام را که حاضر به فدای جان خود برای تحقق آزادی شدند و رودرروی حکومت ایستادند و جان خود را فدا کردند یا برخی را که بی‌گناه توسط حکومت کشته شدند از حساب قیام آبان ۹۸ جدا کند و کشتن آنها را به دشمنان موهوم منصوب کند. امری که تمسخر و نفرت مردم ایران را در شبکه‌های اجتماعی را برانگیخته است.

وقتی شعله‌های قیام بالا و بالاتر می‌گیرد و مردم ایران به چشم می‌بینند که فقط در دو روز بیش از ۱۵۰۰ نفر توسط حکومت کشته شده‌اند و ابعاد مجروحان و دستگیری‌ها بسیار گسترده است، این امر در مرحله اول ترس ولایت را برمی‌انگیزد و در مرحله بعد باید به دنبال کوچک‌نمایی ابعاد قیام و شهیدان آن، با این ترفندها می‌شود. با این ترفند حکومت می‌خواهد سه نشان را با یک تیر بزند. اول اینکه تعداد زیادی از شهیدان قیام را به حساب دشمنان بگذارد که توسط آنها کشته شده‌اند پس حکومت تقصیری ندارد، دوم اینکه تعداد بسیار محدودی توسط نظام کشته‌ شده‌اند، پس قیام خیلی محدود و مختصر بوده است و سوم اینکه با این ترفند می‌خواهد از پاسخ‌گویی به جامعه بین‌المللی و افکار عمومی مردم ایران سر باز بزند.

اما به نظر می‌رسد این حنا دیگر رنگ چندانی ندارد. 

دستگیری‌ها

تاکنون تعداد دستگیرشدگان قیام آبان ۹۸ بیش از ۱۲۰۰۰تن مشخص شده است. هر چند حکومت آمار دقیقی هیچگاه منتشر نمی‌کند و آمار خیلی کمتری از تعداد واقعی دستگیری‌ها را اعلام می‌کند اما ادامه‌داشتن روند دستگیری‌ها بعد از گذشت بیش از یکماه از قیام آبان ۹۸ حاکی از آن است که آمار واقعی دستگیری‌ها بسیار بیشتر از چیزی است که توسط رسانه‌ها و مهره‌های حکومت رسانه‌ای می‌شود.

مانند ترفندی که در مورد شهیدان قیام از سوی حکومت شاهد بودیم در مورد دستگیری‌ها نیز چنین ترفندی توسط حکومت به کار رفته است. در روزهای اخیر برخی سران حکومت از «دستگیری برخی افراد بی‌گناه» در قیام آیان ۹۸ خبر دادند که بازتاب گسترده‌ای نیز در رسانه‌ای داخلی و خارجی حکومت داشت. در ادامه اذعان مقامات حکومت ولایت فقیه به بازداشت‌ها در بحبوحه اعتراضات آبان‌ماه، دادستان کل حکومت روز پنج‌شنبه، ۲۱ آذرماه، اعلام کرد که «ممکن است افراد بی‌گناه» هم بازداشت شده باشند.

در این بین باید به این نکته باید توجه داشت که هیچ خبری از آزادی از این دستگیرشدگان  منتشر نمی‌شود اما خبر «دستگیری افراد بی‌گناه» مکرر تکرار می‌شود. به زبان ساده حکومت می‌خواهد به ذهن مخاطب القاء کند که حجم دستگیری قیام‌آفرینان خیلی کم بوده؛ یعنی تعداد کمی به شورش علیه حکومت برخاستند و از طرف دیگر از محکومیت بین‌المللی علیه خود، در نتیجه اخبار دستگیری‌های گسترده که منتشر می‌شود، بکاهد.

مجروحان

تعداد مجروحان قیام آبان ۹۸  بیش از ۴۰۰۰ تن اعلام شده است. قطع یقین نمی‌توان انتظار داشت این رقم واقعی باشد چرا  که بسیاری از مجروحان در ترس از دستیگری توسط نیروهای امنیتی به مراکز درمانی مراجعه نکردند و بسیاری از مجروحان هم که به مراکز درمانی مراجعه کردند توسط نیروهای امنیتی ربوده شده و ناپدید شدند و در روزهای بعد جسد آنها از مناطق مختلف و در حالی که شکنجه و بعد کشته شده بودند کشف شد.

در دو هفته اخیر خبرهای هولناکی در رسانه‌های اجتماعی  مبنی در پیداشدن اجسادی که بر روی بدن آنها اثار شکنجه دیده می‌شود منتشر شده است. در ۳ خبر، پیدا شدن اجسادی در سد قشلاق سنندج، سد کرج و رودخانه‌ای در اهواز گزارش شده است. اجساد متعلق به تنی چند از جوانان قیام‌آفرین در قیام بهمن ۹۸ می‌باشند.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com