تحریم دارویی یا خرید خانه وخودرو در ترکیه و کانادا با ارز دارو؟

تحریم دارو توسط «شیطان بزرگ» یکی از حربه‌هایی است که حکومت ولایت فقیه و سران و عوامل آن در سال‌های اخیر آن را بزرگنمایی می‌کنند و مرگ و میر شهروندان ایرانی را به آن ربط می‌دهند و بدین وسیله هم می‌خواهند افکار عمومی را به سمت دشمن فرضی سمت‌دهی کنند و هم بی‌کفایتی خود و دزدی‌ و رانت‌ از محل ارز اختصاص یافته به واردات دارو، را ایز گم کنند.

آبان ۹۸ بود که رسانه‌های دو جناح حکومت ولایت فقیه سلسله‌وار، مطلب واحدی با عنوان «مرگ ۱۵ کودک ای‌بی به علت تحریم پانسمان میپلکس» را در بوق و کرنا کرده و بر این طبل کوبیدند که مرگ بیماران در ایران بر اثر تحریم‌‌ها، منجمله تحریم دارویی است.

پیش از آن نیز این سناریو در مورد بیماران مبتلا به بیماری‌های دیگر بارها و بارها اجرا شده بود. اما زمان که می‌گذرد موضوعات دیگری از پشت‌پرده «کمبود دارو به دلیل تحریم‌ها» بیرون می‌زند.

ارز برای واردات دارو، اما واردات…

در جدیدترین نمونه آن، مهدی میراشرفی؛ رئیس کل گمرک  حکومت در روز ۲۰ آذر ۹۸ اعلام کرد «برای داروهای ویژه شیمی درمانی دلار دولتی تخصیص داده شده ولی به جای آن یخ خشک و مواد نیروزا وارد کردند.»

وارد‌کنندگان دارو همزمان واردکننده موبایل و خودرو نیز هستند

میراشرفی در بخش دیگری از سخنان خود معترف می‌شود که «این افراد همزمان موبایل، اتومبیل و دارو وارد می‌کنند.»

این در حالیست که مهدی میراشرفی، پیشتر در اردیبهشت ۹۸، در مورد خودروهای دپو شده در مناطق ویژه اقتصادی و سایر اماکن غیرگمرکی کشور اعلام‌ کرده بود: بر اساس مصوبه هیأت وزیران، حدود ۳۳۰۰ دستگاه از ۱۳ هزار دستگاه خودروی سواری وارداتی در صورتی که از سیستم بانکی تأمین ارز شده باشند از گمرک ترخیص خواهند شد.» بنا بر گفته میراشرفی ، مابقی این خوردوها یعنی ۹۷۰۰ دستگاه خودرو وارداتی که اغلب شامل خودروهای لوکس و  گرانقیمت بودند ارز تامینی آنها خارج از سیستم بانکی بوده است. 

میراشرفی درباره وضعیت این خودروها افزوده بود: «مابقی این خودروها که ارز تأمینی آنها خارج از سیستم بانکی بوده است، یا باید در مهلت مقرر قانونی به خارج از کشور مرجوع شوند یا متروکه و ضبط خواهند شد.»

میراشرفی تنها در مورد خودروهای وارداتی که از گمرک وارد می‌شوند صحبت به میان می‌آورد در حالی که بخش بسیار بزرگتری از این خورورها اصلا تحت کنترل سیستم گمرک کشور نیست. میراشرفی درباره این خوروها می‌گوید: «علت سکوت گمرک این است که ۹۰ درصد کالاهای وارداتی در مناطق ویژه اقتصادی است که خارج از قلمرو گمرکی محسوب می‌شوند و ما نمی‌توانیم تحکم داشته باشیم.»

مدتی پیش از این این سخنان میراشرفی، موضوع درگیری لفظی درازهی؛ عضو مجلس حکومت از سراوان با کارمند گمرک در آذر ۹۷ برای ترخیص غیرقانونی کالاهای وارد‌کننده خودرو؛ مهرداد حاجب در محل گمرک در شبکه‌های اجتماعی خبرساز شد.

ارز واردات دارو صرف خرید خانه در ترکیه و کانادا

پیش از میراشرافی نیز احمد امیرآبادی عضو مجلس حکومت از قم نیز در روز ۱۰ آذر پرده از خروج ۱۸ میلیارد دلار برای واردات دارو و صرف آن برای خرید خانه در ترکیه و کانادا خبر داد.

امیرابادی تصریح کرد: «۱۸ میلیارد دلار پول کشور را به ارز ۴۲۰۰ تومان به برخی افراد پرداخت شد که از خارج برای مردم دارو بیاورند، این افراد این پول را به کشورهای ترکیه و کانادا بردند و با آن منزل خریداری کردند و هیچ دارویی نیاوردند.»

به نظر می‌رسد حکومتی که تاراج ثروت‌های عمومی مردم ایران را آماج خود قرار داده است، ابتدا نیاز دارد برای آن سناریویی بسازد. در این سناریو ابتدا باید تحریم‌ بزرگ‌نمایی شود و عده‌ای شیپورچی نظام فغان وامصیبتا از تحریم دارویی سر دهند تا احساسات مردم علیه «دشمن» فرضی برانگیخته شود، بعد در پشت پرده پول هنگفت کشور تحت عنوان واردات دارو یا خرج خرید کالاهای لوکس برای سران حکومت شود یا درکشورهای اروپا و آمریکا برای سران حکومت خرج خرید خانه و خودرو یا تبدیل به حساب بانکی شود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com