دم خروس گرانی بنزین از زیر عبای کمبود بودجه بیرون زد

در حالیکه بعد از گرانی بنزین و اعتراضات گسترده در آبان ۹۸ سران حکومت ولایت فقیه مستمرا اعلام می‌کردند گران‌کردن بنزین برای جبران کسری بودجه سال آینده نیست اما دم خروس کمبود بودجه در کمتر از یک ماه بیرون زد و رسانه‌های حکومت به کسری بودجه ۱۲ میلیارد دلاری سال آینده اعتراف کردند.

لایحه بودجه، طبق روال سالیانه معمولا در آذرماه از سوی دولت به مجلس حکومت داده می‌شود. با اینکه هنوز چند روز تا ارائه لایحه بودجه به مجلس حکومت مانده است، جزئیاتی از جدول‌های کلان این لایحه که حاوی میزان درآمدها و هزینه‌های سند مالی سال آینده است، روی خروجی رسانه‌های حکومت قرار گرفته است.

عدم اتکا به فروش نفت در نبود اقتصاد سالم ودرآمدزا، با چه جایگزینی؟

در ماه‌های اخیر سران حکومت بارها اعلام کردند که بودجه سال ۹۹ متکی به فروش نفت نخواهد بود. به عبارت دیگر در حالی که به‌دلیل تحریم‌ها، حکومت در سال ۹۸، در خوش‌بینانه‌ترین حالت، توانسته فقط حدود ۳۰۰هزار بشکه نفت روزانه به فروش برساند، اما آنچه از اعداد و ارقام بودجه سال ۹۹ آشکار می‌شود موید این نکته است که این واقعیت باعث نشده است، اعداد و ارقام بودجه‌ای خود را با انطباق بر آن بچیند.

نوبخت؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه حکومت اعلام کرده است: «در آمد سالانه کشور از فروش نفت حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار در سال جاری و آینده پیش‌بینی شده است»

در حالی نوبخت از فروش ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلاری نفت صحبت می‌‌کند که برای تحقق این رقم با احتساب قیمت کنونی نفت یعنی ۶۳ دلار، باید روزانه قادر به فروش ۵۰۰هزار بشکه نفت شود. امری که با توجه به گسترش افزایش‌یابنده تحریمها محال به نظر می‌رسد.

حال اگر قیمت دلار بین ۵۰ تا ۵۴ مفروض گرفته شود حکومت باید بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار بشکه نفت در روز به فروش برساند.

کل بودجه سال ۹۹

کل بودجه سال ۹۹ که منابع آن قابل تحقق است، معادل ۴۲۰هزار میلیارد تومان است با این رقم بودجه سال ۹۹ حکومت کاهش ۶درصدی نسبت به سال ۹۸ خواهد داشت. بودجه مصوب مجلس حکومت برای سال ۹۸ برابر با ۴۴۸هزار میلیارد تومان بود.

افزایش مالیات‌ها

آنچنانکه داده‌های لایحه بودجه نشان می‌دهد برای سال ۹۹ رشد حدود ۳۰ درصدی مالیات متصور است یعنی درآمد حکومت از این بخش ۱۶۵هزار میلیارد تومان خواهد بود. حکومت ولایت فقیه از شش سال پیش در درآمدهای مالیاتی خود، «مالیات بر ارزش افزوده» را لحاظ کرده که اصلا با معنای جهانی آن همخوانی ندارد و در واقع مالیات بر مصرف است. از این طریق، حکومت غارتگرانه درآمد درخور توجهی را کسب می‌کند و منابع حاصل از آن را وارد بودجه می‌کند.

مانور افزایش گمرکات

آنطور که در رسانه‌های حکومت اعلام شده، درآمد حکومت از افزایش گمرکات نیز، از ۱۶هزار میلیارد تومان در سال جاری به ۳۸ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ خواهد رسید یعنی لایحه بودجه می‌خواهد به مخاطب القاء کند که در این بخش حکومت با رشد یا درآمد ۱۳۹ درصدی مواجه خواهد بود.

حال نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که افزایش ۱۳۹درصدی برای درآمدهای گمرکی با وجود تحریم‌ها، کاملا غیرممکن به نظر می‌رسد. زمانی که درآمدهای ارزی حکومت به شدت محدود شده است، چطور می‌شود مدعی این میزان واردات و کسب درآمد گمرکی از قبال آن بود. بنابراین به نظر می‌رسد اعلام رشد ۱۳۹درصدی درآمدهای گمرکی برای پوشاندن حفره‌هایی است که قرار است با درآمد ناشی از افزایش قیمت بنزین پر شود.

بیرون زدن دم خروس

علاوه بر این مانور درآمد مالیات در بودجه سال ۹۹، برخلاف اظهارات مکرر نوبخت؛ رئیس سازمان برنامه‌و‌بودجه‌ی حکومت، درآمدهای نفتی از بودجه جاری نه‌تنها در سال آینده حذف نخواهد شد، بلکه در حالی که در سال ۹۸ حکومت بیشتر از ۳۰۰هزار بشکه نفت در روز نتوانسته به فروش برساند، پیش‌بینی کرده است سال آینده در ارقام بالاتر و بیشتر از این میزان، نفت به فروش برسد.

سوالی که پیش می‌آید اینست در حالی که کاهش تحریمها به هیچ وجه در چشم‌انداز نیست حکومت بر چه مبنایی در لایحه بودجه خود، فروش این میزان نفت را محاسبه کرده است. پاسخ به این سوال، می‌تواند چرایی افزایش قیمت بنزین باشد.

از یک‌سو اقتصاد تورمی رکودی بخش تولید کشور را نابود کرده است و از سوی دیگر با وجود تحریم‌ها درآمدهای ارزی حکومت به‌شدت کاهش یافته است. بنابراین حکومت با مهندسی لایحه بودجه و مانور بر روی ارقام و اعداد آن در حالیکه معترف می‌شود چندین میلیارد دلار  کسری بودجه دارد اما ظرف منبع تحقق آن را طی یکماه اخیر بسترسازی کرد.

هزینه گزافی که حکومت برای کشتار و شکنجه معترضان  در آبان و آذر ۹۸ کرد برای فراهم‌آوردن همین امر حیاتی برای ادامه حیات حکومت بود.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com