وضعیت زندانیان اعتراضات اخیر در زندان‌های حکومت ولایت فقیه

بعد از اعتراضات آبان ۹۸ در شهرهای مختلف ایران و قتل، شکنجه و دستگیری معترضان از سوی نیروهای امنیتی حکومت ولایت فقیه، وضعیت زندانیان وخیم گزارش می‌شود. این در حالی است که محل نگهداری بسیاری از زندانیان نامعلوم است و آمار دقیق و روشنی از این دستگیری‌ها توسط حکومت اعلام نمی‌شود. امری که خطر شکنجه زندانیان معترض را در سایه سانسور خبری مضاعف می‌کند.

با گذشت بیش از ۲ هفته از شروع اعتراضات در ایران علیه گرانی و سهمیه‌بندی بنزین، از وضعیت بسیاری از دستگیر‌شدگان اطلاعی در دست نیست. ابعاد گسترده نقض حقوق بشر توسط نیروهای امنیتی حکومت به تدریج و بعد از اتصال قطره‌چکانی اینترنت و موبایل در حال آشکارشدن است.

موج دستگیریها ادامه دارد و زندانهای تهران از جمله زندان اوین و زندان فشافویه مملو از بازداشت‌‌شدگان است و با کمبود شدید جا مواجه هستند. حسن خلیل آبادی رئیس شورای شهر شهرستان ری، وضعیت بازداشت شدگان ناآرامی های اخیر در زندان فشافویه را نگران‌کننده خواند.

تهدید به اعدام دستگیرشدگان

در همین حال عوامل قضاییه حکومت، در استانهای مختلف از جمله تهران و خوزستان و فارس از تشکیل دادگاه‌های ویژه برای دستگیر ‌شدگان خبر می‌دهند. احمد خاتمی، عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان حکومت، در نمازجمعه تهران، دستگیرشدگان را باغی و محارب توصیف کرد و از دستگاه قضاییه خواست آنها را به اشد مجازات برساند. پیش از آن در ۲۷ آبان کیهان خامنه‌ای نوشت: «مراجع قضایی مجازات اعدام با طناب دار را برای لیدرهای آشوب اخیر قطعی می‌دانند.»

تعداد شهیدان قیام آبان ۹۸

حکومت ولایت فقیه بیش از ۳۰۰تن از قیام‌آفرینان را در شهرهای مختلف کشور به‌ شهادت رسانده است. شمار واقعی شهیدان بسا بیشتر است و حکومت درصدد پنهان‌کردن ابعاد جنایات هولناکش می‌باشد. پیکر بسیاری از شهیدان به‌صورت دستجمعی از بیمارستانها و یا از محل شهادت آنها توسط پاسداران و دیگر نیروهای سرکوبگر به محلهای نامعلومی منتقل شده است.

مجروحان و دستگیر‌شدگان

شمار مجروحان قیام سراسری از ۴۰۰۰تن بیشتر است و شمار دستگیرشدگان و بازداشتیها از ابتدای قیام تاکنون از ۱۰۰۰۰تن گذشته است. این در حالیست که حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس حکومت معترف به دستگیری  ۷۰۰۰ نفر از مردم شده است.

نگهداری دستگیرشدگان در محل‌های مخفی

بسیاری از دستگیرشدگان نیز در بازداشتگاه‌های مخفی وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه نگه‌داری می‌شوند و بیشتر آنها تا به حال موفق به تماس و یا ملاقات با خانواده‌های خود نشده‌اند. دستگیرشدگان بطرز وحشیانه‌ای مورد شکنجه قرار گرفته‌اند. همزمان با دستگیری به منازل آنها یورش برده شده  و با خانواده‌های آنها به طرز وحشیانه‌ای برخورد شده است.

فشار به خانواده دستگیرشدگان

بازجویان اطلاعات سپاه پاسداران خانواده‌های دستگیرشدگان را تحت فشارهای روحی قرار داده‌اند تا از هرگونه اطلاع‌رسانی در مورد وضعیت عزیزان بازداشت‌شده  خود خوداری کنند. بازجویان همچنین اعضای خانواده‌های بازداشت شده را تهدید به بازداشت می‌کنند.

مداوای مجروحان در منازل

بسیاری از دستگیرشدگان که با تیراندازی نیروهای امنیتی مجروح شده‌اند، در منازل مسکونی تحت درمان قرار دارند. وضعیت سلامتی شماری از این شهروندان به دلیل محدویت دسترسی به امکانات درمانی نگران‌کننده گزارش شده است. گفتنی‌ست این افراد از ترس بازداشت توسط نیروهای امنیتی از مراجعه به مراکز درمانی خودداری می‌کنند، زیرا تعدادی از شهروندان مجروح پس از مراجعه به این مراکز بازداشت و به بازداشتگاه‌های امنیتی منتقل شده‌اند.

اغتشاش یا قیام ارتش گرسنگان

حکومت ولایت فقیه بعد از قیام آبان ۹۸ همواره سعی می‌کرد قیامی را که از سوی ارتش گرسنگان و در اعتراض به گرانی و تبعات آن براه افتاده است به بیگانگان! نسبت دهد و نام اغتشاش بر آن بگذارد اما این سخن در درون حکومت هم خریداری ندارد. حسین نقوی حسینی، عضو مجلس حکومت، اعلام کرد « بنا به گفته‌های نماینده وزارت اطلاعات در جلسه این کمیسیون،‌ بیشتر افراد بازداشت‌شده در جریان اعتراض‌های سراسری آبان‌ماه افراد بیکار،‌کم سواد و یا دارای مشاغل کم‌ درآمدند.»

ترفند حکومت

استفاده سران قضائی, حکومتی و امنیتی حکومت از واژه «اغتشاش‌گر» و یا آشوبگر و نسبت‌دادن آن به شهروندان معترض برای مطالبه حقوق شهروندیشان از جمله تکنیک‌های آنها برای موجه نشان‌دادن گسترش سرکوب آزادی بیان و کشتار و رفتارهای قهرآمیز با شهروندان در کشور می‌باشد. سرکوب و رفتارهای قهرآمیز با فعالان فضای مجازی در ایران در حالی صورت می‌گیرد که با توجه به گزارش سالیانه سازمان گزارشگران بدون مرز, ایران در بین ۱۸۰ کشور در زمینه آزادی مطبوعات و رسانه ها رتبه ۱۷۰ را در جهان دارا می‌باشد.

اعترافات تلویزیونی

حکومت در یک اقدام ضدانسانی و بر خلاف تمام قوانین بین‌المللی اقدام به شکنجه و پخش اعتراف‌ تلویزیونی از دستگیرشدگان کرده است. این اقدام به قدری شنیع است که صدای اعتراض عوامل حکومت را نیز برانگیخته است. احمد مازنی، عضو مجلس حکومت گفته است: «طبق قانون هنگامی که متهم بازداشت می‌شود ابتدا تفهیم اتهام می‌کنند و اگر وارد باشد مابقی مراحل قضایی طی می‌شود؛ اما اعترافات کجای رسیدگی به پرونده یک فرد است که از طریق صدا و سیما پخش شود من نمی‌دانم»

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com