اعتراضات آبان ۹۸ و دستگیریها

در پی اعتراضات آبان ۹۸ در اعتراض به گرانی و سهمیه‌بندی بنزین، شمار زیادی از مردم توسط نیروهای حکومت به قتل رسیدند شمار بسار زیادی از جوانان و مردم نیز توسط نیروهای امنیتی و لباس شخصی حکومت دستگیر و مورد شکنجه قرار گرفته و زندانی شدند. از سرنوشت این افراد اطلاع دقیقی در دست نیست و اظهارات حکومت مبنی بر آن است که خیلی از افراد به صورت کور دستگیر و شکنجه شده‌اند.

اعتراض‌کنندگان از همه کشورهای جهان بودند به جز ایران!

ممکن است تیتر تعجب شما را برانگیزد اما کاملا واقیعت دارد. «برخی از لیدرهای ناآرامی های اخیر در البرز تابعیت کشورهای اروپایی را دارند.»، «دستگیرشدگان اغتشاشات کردستان اشرار و معاند نظام هستند»، «اکثر دستگیرشدگان اغتشاشات اخیر بهائی بودند» صحبت از جنگ بین دو کشور نیست، صحبت از تهاجم یک کشور به کشور دیگر هم نیست، صحبت از اعتراضات مردمی است که به افزایش ۳۰۰درصدی قیمت بنزین اعتراض کردند، اما حکومت مردم را به همه جا و همه کس منتسب کرد جز مردم ایران. اینترنت را قطع مردم را سرکوب، کشتار، شکنجه و دستگیر کرد. نمی‌شود اعتراف کرد که حکومت با مردم خودش این کارها را بکند پس باید لاجرم آنها را به سرویس‌های بیگانه و دشمنانی که از آن سوی مرزها می‌آیند نسبت داد تا دست برای سرکوب باز باشد.

کشتار و شکنجه و دستگیری زن و مرد و پیر و جوان و دختر و پسر و کودک و در نهایت «غربالگری»  که «اگر بی‌گناه باشند آزاد شوند.» کلمه از بیان وقاحت سران حکومت باز می‌ماند.

در ۲ آذر محمدجعفر منتظری؛ «دادستان» حکومت ولایت فقیه به میدان آمد و اعلام کرد «تا ۴۸ ساعت آینده همه دستگیرشدگان اغتشاشات اخیر غربالگری می‌شوند و هرکسی بی‌گناهی‌اش اثبات شود آزاد می‌شود.» این خبر به تنهایی شوکه‌کننده است و آدمی را در بهت فرو می‌برد. دستگیرشدگانی که در زندان‌هایی مانند فشافویه و اوین در معرض شدیدترین شکنجه‌ها قرار گرفته‌اند و در برخی موارد به قتل رسیده‌اند حال حکومت مدعی «غربالگری» در مورد دستگیر‌شدگان می‌شود. ظاهرا این قانونی است که در جنگل ولایت فقیه تصویب شده است. دستگیری بدون اینکه «جرم» کسی اثبات شده باشد، شکنجه، کشتار و بعد «غربالگری». توحشی که از اعماق قرون سربرآورده است حتی از بیان چنین ادبیاتی احساس تناقض نمی‌کند. رسالت او یک چیز است. حفظ حکومت؛ اوجب واجبات است.

پس از آن‌که محمدجعفر منتظری، دادستان حکومت این سخنان را بر زبان راند حسن خلیل‌آبادی، رئیس شورای شهر ری از شرایط بسیار سخت معترضان زندانی خبر داد و گفت که «زندان فشافویه امکانات لازم را ندارد کارکنان سازمان زندان‌ها در آنجا شرایط سختی را می‌گذرانند، چه برسد به زندانیان. زندانیان خطرناک نیز بازداشت هستند. نگهداری از این تعداد بازداشتی در این زندان سخت است».

تعداد شهدا و دستگیر‌شدگان

در پس سانسوری که ناشی از قطع اینترنت بوده است و در پی اخباری که هنوز تماما به بیرون از شکور درز نکرده است، تا کنون مشخص شده که حکومت ولایت فقیه بیش از ۳۰۰تن از قیام‌آفرینان را در شهرهای مختلف کشور به‌ شهادت رسانده است. شمار واقعی شهیدان بسا بیشتر است و حکومت درصدد پنهان‌کردن ابعاد جنایات هولناکش می‌باشد. پیکر بسیاری از شهیدان به‌صورت دستجمعی از بیمارستانها و یا از محل شهادت آنها توسط پاسداران و دیگر نیروهای سرکوبگر به محلهای نامعلومی منتقل شده است.

شمار مجروحان قیام سراسری از ۴۰۰۰تن بیشتر است و شمار دستگیر ‌شدگان و بازداشتیها از ابتدای قیام تاکنون در ۱۶۵شهر از ۱۰۰۰۰تن گذشته است. موج دستگیریها ادامه دارد و اخبار و آمار آن تدریجاً فاش می‌شود. زندانهای تهران از جمله زندان اوین و زندان فشافویه مملو از بازداشت‌‌شدگان است و با کمبود شدید جا مواجه هستند. وضع در برخی شهرها از این هم بدتر است و زندانیان در مراکز سپاه و نیروی انتظامی و در ساختمانهای حکومتی نگهداری می‌شوند.

استفاده از مدارس برای نگهداری و انتقال بازداشت‌شدگان

ابعاد بازداشتها به‌حدی است که حکومت در بسیاری نقاط از مدارس به‌عنوان بازداشتگاه استفاده می‌کند چیزی که نقض آشکار کنوانسیونهای بین‌المللی است. کلیپ دبستان دخترانه قدس که نیروهای سرکوبگر بازداشت‌‌شدگان را با چشم‌بند و دست بسته به آن وارد و خارج می‌کنند در شبکه‌های اجتماعی به کرات پخش شده است.

 محکومیت بین‌المللی حکومت

در پی موج کشتار، سرکوب و شکنجه و دستگیری‌ها کمیسر عالی حقوق‌بشر در ژنو روز جمعه اول آذر اعلام کرد: «در حالی که اعتراضات در سراسر کشور طی هفته گذشته گسترش یافته است، کارشناسان حقوق‌بشر سازمان ملل درباره وضعیت حقوق‌بشر در ایران به‌شدت ابراز نگرانی کرده‌اند.»

کارشناسان سازمان ملل گفتند: «ما در مورد گزارشات کشتارها و مجروحان به‌شدت نگرانیم و این‌که مقامات رژیم ایران ممکن است از نیروی بیش از حد علیه کسانی که در اعتراضات شرکت کرده‌اند، استفاده کرده باشند.»

قیام ادامه خواهد داشت

قیام آبان ۹۸ این را به‌خوبی نشان داد که به‌رغم همه اقدامات سرکوبگرانه و وحشیانه‌ای که نیروهای حکومت در حق مردم و جوانان اعمال کردند کشتند و مجروح کردند و دستگیر، اما هرگز نتوانستند و نمی‌توانند مردم را از قیام باز بدارند. قیام ادامه دارد و سر بازایستادن ندارد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com