تصادفات سرویس‌ مدارس بلای جان دانش‌آموزان

تصادفات سرویس‌ مدارس دانش‌آموزان در ایران  تحت حاکمیت ولایت فقیه همواره در طول سال تحصیلی تکرار می‌شود و قربانی می‌گیرد. از ابتدای سال تحصیلی تاکنون در چند مورد شاهد حادثه برای سرویس مدارس دانش‌‌آموزان و قربانی‌شدن دانش‌آموزان بودیم.

در آخرین نمونه در روز ۸ آبان ۹۸ بر اثر تصادف یک مینی‌بوس با کوه در جاده نیکشهر به ایرانشهر، ۱۰ دختر دانش‌آموز مجروح شدند.

داود گلی؛ رییس اداره اطلاع رسانی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان درباره علت این تصادف گفت: «سرویس مدرسه که یک مینی‌بوس بود به علت بریده‌شدن ترمز  به شانه خاکی جاده رفته و با یک تپه برخورد می‌کند.» گلی در پاسخ به این سوال که «چرا وسیله نقلیه‌ای که ایراد فنی دارد به عنوان سرویس مدرسه انتخاب شده‌است؟» گفت: «در مناطق استان ما از همان بضاعت موجود استفاده می‌شود.»

پیشتر در ۴ آبان ۹۸ نیز شاهد مرگ یک دانش‌آموز در تصادف سرویس مدرسه و زخمی شدن پنج نفر دیگر در ایرانشهر  در استان سیستان و بلوچستان بودیم.

عبدالغفور حسینی؛ مدیر آموزش و پرورش ایرانشهر با توجیه‌تراشی پیرامون این تصادف مرگبار گفت: «این خودرو سرویس مدرسه نبوده و در حوزه ایرانشهر سرویس وانت برای دانش‌آموزان نداریم و این وانت از اقوام یکی از دانش‌آموزان بوده است.»

پیش از آن نیز در ۲۸ مهر ۹۸ تصادف سه سرویس مدرسه در استان هرمزگان به مصدومیت ۱۱ دانش آموز و سه راننده منجر شد.

در همین روز یک تصادف مرگبار و  واژگونی یک دستگاه سواری پراید سرویس مدرسه در مسیر جزینک به زهک در استان سیستان و بلوچستان منجر به فوت یک دانش‌آموز و مجروح شدن سه دانش‌آموز دیگر و راننده شد.

یک هفته پیش از آن نیز تصادف یک دستگاه خودروی حامل دانش آموزان در میدان جهاد شهرستان اراک منجر به مصدومیت ۱۰ دانش‌آموز و شکستگی دست و پای آنها شد.

آمار تصادفات سرویس مدارس از آغاز سال تحصیلی ۹۹ ­ـ ۹۸ در حالی به چندین مورد می‌رسد که در سال تحصیلی ۹۸ ـ ۹۷ نیز ۷۲۶ فقره تصادف مربوط به سرویس مدارس در سطح کشور اتفاق افتاده که برخی از آنها منجر به فوت یا جرح بوده است. این رقم با احتساب رقم تقریبی ۹‌ماهه تحصیلی سالیانه به طور متوسط نزدیک به ۳ تصادف در روز می‌باشد.

استفاده بیش از ۳ میلیون دانش‌آموز از سرویس مدارس غیرمجاز!

در حال حاضر بیش از ۶ میلیون دانش‌آموز  در سراسر کشور از سرویس مدارس استفاده می‌کنند که بیش از نیمی از این سرویس‌ها غیرمجاز هستند.

نورعلی عباس‌پور مدیرکل انجمن اولیاء و مربیان وزارت آموزش و پرورش حکومت چندی پیش اعلام کرد: « هم‌اکنون حدود ۳ میلیون دانش‌آموز از سرویس‌های مجوزدار استفاده می‌کنند… و ۵۰ درصد سرویس‌های مدارس نیز آزادبر هستند… ۹۹ درصد تصادفات سرویس دانش‌آموزی مربوط به خودروهای آزادبر است که هیچ نظارتی بر آنها اعمال نمی‌شود.» به عبارت دیگر دلیل عمده‌ای که منجر به تصادفات سرویس‌های مدارس می‌شود نبود نظارت از سوی حکومت می‌باشد.

«خودرو مناسب سرویس مدارس در کشور نداریم»!

علاوه بر نبود نظارت از سوی حکومت بر سرویس مدارس، نبود خودرو مناسب برای مدارس نیز، یکی دیگر از معضلاتی است که منجر به تصادفات سرویس‌های مدارس و مرگو میر دانش‌آموزان می‌شود.

عین الله جهانی معاون اجتماعی پلیس راهور حکومت در ۱۶ مهر ۹۸ در ابن باره گفت: «خودرو مناسب سرویس مدارس در کشور نداریم»

به عبارت دیگر علت میزان بالای تصادفات سرویس مدارس را نباید در علل فرعی جست بلکه عدم مدیریت صحیح و کارآمد در نظام مدیریتی حکومت است که ضریب تصادفات سرویس مدارس را به رقم بسیار بالایی در کشور تبدیل کرده است. رقمی که به هیچ وجه قابل مقایسه با دیگر کشورهای جهان نیست. حسن هاشمی، وزیر پیشین بهداشت اذعان کرده بود که تصادفات در جاده‌های ایران صد برابر دنیاست.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com