زیر پوست زندان

اخبار زندان ها در جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که زندانی در زندان، فقط از آزادی محروم نیست.

آزادی با ارزشترین چیزی است که یک انسان می‌تواند داشته باشد و اگر روزی بخواهنـد آنرا از او بسـتانند، با چنگ و دندان از آن دفاع خواهد کرد و حتی ممکن است در راه آن، جان خـویش را نیـز فـدا کنـد، زیـرا انسـان حقیقی، زندگی منهای آزادی را زندگی ای پست و بی ارزش می‌داند و این امر بـدون شـک مهـمتـرین انگیـزه و فلسفه  به وجود آوردن زندانهاست، زیرا زندان باعث می‌شود که انسان با از دست دادن آزادی خویش مجازات

سنگینی ببیند. از روزگار قدیم تا به امروز، زندان مکانی بوده است که انسان را از حرکت باز می‌داشـته و وسـیله ای بـوده اسـت برای انتقال این احساس به شخص زندانی که مرتکب گناهی شده و این زندان، جزای آن کجروی است.

 واژه زندان به خودی خود، تداعی‌کننده درد، غم، رنج و مصیبت است، چه برسد به این‌که در کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران! فردی در زندان باشد. کشوری نابرخوردار از قانونی که مدافع حقوق مردم باشد، کشوری بدون امنیت برای شهروندانش. کشوری که در آن احکام زندان تناسبی با جرم ارتکابی ندارد.

۱۲فروردین یحیی کمالی نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس! به وضعیت وخیم زندانها و حجم انبوه زندانیان اذعان کرد و آن را یکی از مشکلات اساسی حکومت دانست. وی که با خبرگزاری مجلس! مصاحبه می‌کرد، گفت: «آمار زندانیان در زندانها با توجه به مشکلات بهداشتی و درمانی باید کاهش پیدا کند، در حال حاضر زندان جیرفت با ظرفیت اسمی ۲۵۰ نفر احداث شده اما هم‌اکنون ۱۵۰۰ نفردر این زندان مستقر هستند.»

نقض قوانین و جنایاتی که در زندانهای ایران صورت می‌گیرد نیاز به شرح و بسط ندارد اما نگاهی اجمالی به وضعیت زندانها، در یک ماه اخیر می‌تواند تصویری روشن از نمای زندان در ایران را به ما نشان بدهد:

عدم رسیدگی پزشکی

روز جمعه ۲۷ اسفند ۹۵در زندان خورین ورامین، یک زندانی که از شب قبل به‌شدت بیمار شده بود، به‌خاطر ممانعت از رسیدگی پزشکی و اعزام به بهداری و بیمارستان، جان خود را از دست داد. این زندانی «پرویز مرادی» نام داشت.

همچنین ظرف یک ماه گذشته دو زندانی به نامهای «داریوش منصوری» و «محمود ولی‌پور» در واحد دو زندان قزلحصار کرج جان خود را از دست دادند،که مرگ آنها نیز ناشی از عدم رسیدگی پزشکی بود.

توزیع مواد مخدر در بین زندانیان

محسن غلامی رئیس حفاظت زندان زاهدان از اصلی‌ترین عوامل شکنجه و سرکوب و اصلی‌ترین نفر مافیایی مواد مخدر در زندان زاهدان است. وی ورود و توزیع مواد مخدر در زندان زاهدان را مدیریت می‌کند. عوامل وی مواد مخدر هم‌چون شیشه،کراک، هروئین را به‌ صورت کیلویی به زندان وارد و به فروش می‌رسانند. محسن غلامی تیمهایی از نفرات خود متشکل از بعضی از زندانیان را برای توزیع و فروش مواد مخدر در زندان اداره می‌کند. همچنین یکی از عوامل زندان مرکزی تهران در چرمشهر  به نام قرآنی، که بوفه زندان را در دست دارد، یک زندانی محتاج را از بین زندانیان انتخاب می‌کند و سیگار را به او می‌دهد تا وی با قیمت بیشتر در داخل زندان بفروشد. وی همچنین اقدام به توزیع مواد مخدر از همین طریق می‌کند.

رشوه گیری از زندانیان به خاطر انتقال به بند دیگر

محسن خواجه رئیس زندان مرکزی زاهدان برای انتقال زندانیان از بندی به بند دیگر یک میلیون تومان پول از زندانیان رشوه می‌گیرد. برخی از زندانیان به ‌خاطر وجود یکی از بستگانشان در بندهای دیگر زندان مرکزی زاهدان تقاضای انتقال می‌کنند.

فروش غذا به زندانیان به جای جیره زندان

محسن خواجه، سهمیه و جیره نان زندانیان را کم کرده است و خودش نان وارد کرده و هرعدد نان را به قیمت ۳۰۰۰ تومان به زندانیان می‌فروشد. زندانیانی که واریزی نداشته و توانایی خرید نان ندارند بعضاً گرسنه می‌خوابند.

کمبود آب و عدم دسترسی زندانیان به آب آشامیدنی و آب گرم

بیش از ۲ماه است که آب زندان سراوان از ساعت ۹ صبح تا بعدازظهر قطع بوده است و از ۱۴ فروردین به مدت ۲ روزآب به‌طور کامل قطع شد و زندانیان حتی از دسترسی به آب آشامیدنی هم  محروم شدند. در این مدت هیچ‌ یک از عوامل حکومت اقدامی جهت برطرف کردن این مشکل انجام نداده است.

زندانیان زندان خورین ورامین با بی‌آبی دست و پنجه نرم می‌کنند. حدود یک ماه است دسترسی به آب گرم در این زندان وجود ندارد و در هفته گذشته آب سرد هم قطع شده است، زندانیان مجبورند آب آشامیدنی مورد نیازشان را به قیمت هر قوطی آب معدنی نیم لیتری شش هزار تومان از فروشگاه زندان بخرند.

سرقت وسایل فردی زندانیان توسط زندانبان ها

پنجشنبه ۱۷ فروردین مأموران گارد زندان گوهردشت به سالنهای ۳۰ و ۳۵ در بند ۱۰ این زندان حمله کردند. گارد زندان پس از تخریب تختها، وسایل و اجناس زندانیان و بدرفتاری با آنها، اقدام به دزدیدن داروهای زندانیان کردند.

افزایش طناب های دار برای افزایش اعدام ها

در روزهای گذشته زندانبان ها تعداد طنابهای دار در زندان  گوهردشت را از ۱۵ طناب به ۱۸ طناب افزایش داده‌اند. دستگاه قضاییه تصمیم گرفته در سال ۹۶ زندانیانی را که در بلاتکلیفی به ‌سر می‌برند و یا محکوم به اعدام شده‌اند، تعیین تکلیف کند.

خاموش کردن صدای زندانیان

افسانه بایزیدی، زندانی سیاسی و فعال دانشجویی، به علت نوشتن نامه‌یی سربسته خطاب به خامنه‌ای، در خصوص «توهین، تجاوز و شکنجه‌ی بی‌رحمانه‌ی» بازجوها، از سوی مأموران امنیتی زندان کرمان مورد ضرب ‌و شتم قرار گرفته و به سلول انفرادی منتقل شده است.

این زندانی سیاسی در متن نامه خود به‌صراحت از «توهین، تجاوز و شکنجه‌ی بی‌رحمانه‌ی» عوامل زندانهای جمهوری اسلامی! یاد کرده و شخص خامنه‌ای را عامل و مسبب چنین رفتار و وضعیتی دانسته بود.

در ۲۹ اسفند ۹۵ یکی از زندانیان زندان مرکزی ارومیه در اعتراض به رفتارهای غیرانسانی در این زندان و انتقال بی‌مورد وی به بند معتادین لبان خود را دوخت و اعتصاب ‌غذا کرد. وی ۳۹ ساله و «علی تپه رش» نام داردکه ۱۱ سال را در زندان مرکزی ارومیه محبوس بوده است. نیروهای خامنه‌ای به‌جای رسیدگی به خواسته‌های این زندانی او را ابتدا به سلول انفرادی منتقل کردند اما چند ساعت بعد او را از سلول انفرادی خارج و به بند معتادین فرستادند.

زندانی سیاسی «سعید سنگر» در هفته اول فروردین از سوی مأموران امنیتی بند حفاظت اطلاعات زندان ارومیه احضار و در خصوص ثبت وضعیت زندان در دست نوشته‌ها و خاطراتش مورد تهدید قرار گرفته است. شکنجه‌گران به این زندانی سیاسی گفته‌اند در صورت نگارش خاطرات و وضعیت زندان، از ملاقات حضوری وی با خانواده ممانعت به‌عمل خواهد آمد. زندانی سیاسی سعید سنگر، اهل پیرانشهر، در شهریورماه سال ۱۳۷۹ بازداشت و به اتهام «محاربه» و «ارتباط با سازمان مجاهدین خلق»، از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی فاطمی، به اعدام محکوم شد. در سال ۱۳۸۲، این حکم در دادگاه تجدیدنظر به حبس ابد تبدیل شد. این زندانی سیاسی پس از دو سال حبس در بند ۲۰۹ زندان اوین، در سال ۱۳۸۲ به زندان ارومیه منتقل شد. وی در چهاردهم آبان ماه ۱۳۸۶ به زندان سنندج انتقال یافت و پس از هشت سال در شهریور ۹۴ مجدداً به زندان ارومیه بازگردانده شد.

روز سه‌شنبه ۱۵ فروردین ۹۵ یک زندانی به‌نام «سید مجید میر محسن زادگان» در بند ۲ گوهردشت اقدام به خودکشی کرد. این زندانی پس از نجات از مرگ به بند قرصیها منتقل شد و با همین وضعیت به زندان امین آباد (تیمارستان) منتقل گردید.

روز ۱۶ فروردین یک زندانی محکوم به اعدام در زندان اصفهان پس از انتقال به سلول انفرادی توسط نیروهای خامنه‌ای، جهت اعدام، دچار سکته قلبی شد. این زندانی که «هوشنگ ثروتی» نام دارد، به ‌دلیل فشارها و استرسهای وارده در سلول انفرادی دچار سکته شده و به مرکز بهداشت زندان اصفهان منتقل گردید. قرار است این زندانی طی روزهای آینده با همین وضعیت اعدام شود.

صبح روز چهارشنبه ۱۶ فروردین، زندانیان سیاسی بهنام ابراهیم‌زاده و مهدی فراحی شاندیز در زندان گوهردشت، هنگام رفتن به بهداری برای رسیدگی به وضعیت جسمی خود، با ممانعت مأموران زندان روبه‌رو شدند. پس از این واقعه ‌این دو زندانی سیاسی به زیر هشت رفته و شعار مرگ بر دیکتاتور و مرگ بر خامنه‌ای سر دادند.

در آستانه انتخابات، حکومت گران بیش از همیشه می‌خواهند که تمامی این فجایع از دید افکار عمومی پنهان بماند. آنها می‌خواهند موزیک متن جامعه آنچیزی باشد که در تریبون های رسمی کاندیداهای حکومتی به سوی هم روانه می‌کنند اما در زیر پوست زندان ها داستان دیگری در جریان است.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com