با به سرانجام نرسیدن تمامی شکایات قضایی در مورد تخلف و تقلب در انتخابات اخیر ریاست جمهوری در آمریکا، ترامپ و بعضی از جمهوریخواهان هنوز از تلاش برای حفظ کاخ سفید باز نمانده اند.  حتی تبریک میچ‌مک‌کانل (جمهوریخواه و رهبر اکثریت سنای آمریکا) به بایدن و کاملا هریس بعنوان رئیس جمهور منتخب و معاون رئیس جمهور منتخب کافی نبود. سرانجام توسط ایمیلی به کارکنان کنونی کاخ سفید دستورات دقیق در مورد چگونگی ترک کار توسط دفتر اجرایی کاخ سفید صادر شد. اولین کارکنان چهارم ژانویه و آخرین آنها نوزدهم ژانویه با کاخ سفید وداع خواهند کرد. آخرین چک حقوق‌شان به تاریخ نوزدهم ژانویه خواهد بود. با به سرانجام نرسیدن تمامی شکایات قضایی و تایید صحت و درستی انتخابات توسط وزیر دادگستری کابینه رئیس‌جمهور ترامپ وبر اساس گزارش وزارت امنیت ملی و  رد فرضیه دخالت کشورهای دیگر در انتخابات بطوریکه نتیجه آنرا تغییر داده است، و رو به زوال رفتن حمایت رهبران سیاسی و دوستان ترامپ، اینک ماندن در کاخ سفید برای او از محالات هست.   

با رفتن ترامپ از کاخ سفید یک دوره متحول در تاریخ آمریکا که پر از تنش‌های داخلی بود به پایان میرسد. دوره‌ای که در سیاست خارجی جای دوست و دشمن متغیر و در سیاست داخلی یاد آور دوران دهه شصت بود. 

ترامپ برخلاف رؤسای جمهور هم عصر خود که درجه محبوبیتشان دچار نوسان بوده است، همواره از حمایت ۳۹ درصدی  برخوردار بوده است که خود نشانه انسجام  و وفاداری طرفداران او بوده است. ترامپ پدیده‌ای نا آشنا برای سیاستمداران کهنه کار واشنگتن بود که معادلات  سیاسی مرسوم و دیپلماسی خاص واشنگتن برایش پشیزی ارزش نداشت. فرد سرمایه داری که برنده شدن  جزء لاینفک دی.ان.اِی وجودش است.  برنده شدن  و خوار کردن رقیب  از ابتدای کمپین انتخاباتی اش و در طول آن و حتی بعد از آن  عکس‌العمل گرانقیمتی بود که به ضررش تمام شد. از میانه سال ۲۰۱۵  که اوباما و جمهوریخواهان کاندیداتوری او را یک شوخی فرض کردند و هیلاری هرگز تصور نمیکرد به او ببازد، بیکباره با یک شوک انتخاباتی روبرو شدند و نتوانستند او را جدی بگیرند. کارشناسان رسانه‌ها هم که تمامی پیش بینی هایشان غلط از آب در آمده بود بجای پذیرش واقعیت به بی کفایتی و افشای غلو کردنهای  اوپرداختند. حاصل عدم اعتماد به رسانه ها از جانب ترامپ نوشتن بیش از ۲۵۰۰۰ تؤیت برای تقویت پایگاه طرفدارانش شد. طرفدارانی که نه موافق مهاجرین هستند  و نه علاقه ای به قوانین و روابط بین‌المللی دارند و نه تعرض به حقوق سیاهپوستان برایشان مهم بلکه خود عامل آن هستند. دیواری که قرار بود به خرج دولت مکزیک ساخته شود  بخشی از۲۱ تریلیون بدهی دولت فدرال آمریکا  را شامل شد. و ناگفته نماند که بیشترین اعدامها در ۱۳۰ سال اخیر بعد از ۱۷ سال توقف، از ماه ژوئیه ۲۰۱۹ از سر گرفته شد. طبق برنامه طرح شده  تا آخر ژانویه ۲۰۲۱ سیزده نفر اعدام خواهند شد.

شعار ”آمریکا را دوباره عالی کن“ اگر توسط ریگان بعد از شکست آمریکا در جنگ ویتنام و سرنگونی رژیم پادشاهی در ایران حس وطنپرستی و برتری آمریکایی را زنده کرد اینباردر انتخابات ۲۰۲۰ استفاده این شعار توسط ترامپ به همان اندازه کارساز نیفتاد.  توسل ترامپ به تجربه کاری و سرمایه گذاریهایش ضعف دانش سیاسی او را جبران ننمود. داشتن چهار وزیر دفاع در دوران ریاست جمهوری کم سابقه بوده است و از آن بدتر تحقیر وزرای کابینه انتصابی خود او در پیش‌روی افکار عمومی به ضرر خودش تمام شد. بار ها اتفاق افتاد که بجای تصحیح اشتباهاتش و عقب نشینی در مورد یک دروغ با اصرار بیمورد با دست و زبان خود اعتبار خود را لکه دار کرد. تاریخ در مورد پدیده ترامپ قضاوت خواهد کرد  پدیده‌ای که تا مدتها در صحنه سیاست آمریکا حضور خواهد داشت.

در اینجا ترامپ مسیر طوفان دریایی دورین را با ماژیک گسترده تر کرده که شامل آلاباما همانطور که بغلط گفته بود بشود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)