نان قسطی!

«نان قسطی»، صحبت از اقشاری است که حتی توان تامین مالی برای خرید حتی نان خالی برای خانواده‌هایشان را ندارند.

اخیرا خبر خزید نان قسطی در استان‌های سیستان و بلوچستان، بندرعباس، بوشهر، قزوین، لرستان و… خبرساز شد. قرض‌گرفتن نان با گرو گذاشتن کارت ملی یا یارانه!

طبق معمول ابتدا انکار

طبق معمول ابتدا این فاجعه از سوی دست‌اندرکاران امر در نظام انکار شد. فرماندار بوشهر با قاطعیت فروش «نان قسطی» را تکذیب کرد.

کناری؛ فرماندار بندرعباس با رد این خبر، اعلام کرد «هر قرص نان تافتون بین دو هزار تا سه هزار ریال است که به‌طور معمول همه افراد توان تهیه آن را دارند.».

وی پدیده «نان قسطی» را به «شایعه‌سازی» با توجه «به نزدیک‌شدن جامعه به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری» ربط داد و اعلام کرد «انتشار چنین مطالبی برای اثرگذاری بر افکار عمومی توسط برخی افراد و جریان‌ها انجام می‌شود که نوعی التهاب آفرینی و اثرگذاری منفی است.»

یارانه تنها درآمد برخی اقشار

اما تکذیب‌ها تنها بر فوران انتشار اخبار مبنی بر خرید نان قسطی افزود.

در ۲۳ آذر مصیب بهرامی رئیس اتحادیه نانوایان استان قزوین با تایید فروش نان قسطی گفت: «فروش نسیه نان در برخی نواحی منفصل شهری استان قزوین مانند اسماعیل‌آباد، چوبین‌در و اقبالیه وجود دارد. مردم با گرو گذاشتن کارت ملی و یارانه‌شان، نان می‌خرند تا خانواده‌شان گرسنه نمانند و سر ماه که یارانه واریز شد حسابشان را با نانوایان تسویه می‌کنند.»

غرور نوجوانان زیر پای فقر له می‌شود

رحیم پرموته، یک نانوای سیستان و بلوچستانی می‌گوید «اینجا خانواده‌های زیادی هستند که تنها منبع درآمدشان یارانه است. آنها هر ماه منتظر واریز یارانه‌هایی هستند که با آن بدهی نان‌شان را می‌دهند.»

پرموته می‌افزاید: «گه‌گدار، خیریه‌ای پیدا می‌شود که سراغ نانوایی‌ها می‌آید و بدهی بدهکاران نانوایی‌ها را صاف می‌کند اما این کارها چه فایده‌ای دارد؟ چرا برای مردم شغل ایجاد نمی‌کنند که چشم‌شان به دو قران یارانه نباشد و غرور نوجوان‌ها… خرد نشود؟»

یارانه‌ام را بگیر و نان قسطی بده!

روزنامه آرمان در ۲۴ آذر، فروش نان قسطی در تهران را با درج مطلبی با عنوان «یارانه‌ام را بگیر و نان قسطی بده» تایید کرد و نوشت: «در همین تهران و محلات پایین شهر، بسیاری نانوایی‌ها هستند که به مردم نان قرضی می‌دهند. در بررسی دفتر قرضی آنها یکی ۱۵ هزار تومان بدهکار است و دیگری فقط ۳ هزار تومان. بدهی یکی به ۷۰ هزار تومان می‌رسد.»

کاهش مصرف سرانه نان در کشور در یک دهه اخیر

آمارها نشان می‌دهد که مصرف سرانه نان در شهرها در ۱۰ سال گذشته حدود ۱۷.۵ درصد  و در روستاها حدود ۳۰ درصد افت کرده است.

این به معنای جایگزینی مواد غذایی بهتر در سفره مردم نیست. فقر چنان در سفره برخی اقشار سایه انداخته که پایه‌ای‌ترین قلم از قوت لایموت مردم، دیگر در دسترس نیست یا به سختی و با خرید قسطی در دسترس آنها قرار می‌گیرد.

ناچار به اعتراف!

اما بعد از انکار‌ها و وقتی موضوع «نان قسطی» بیشتر و بیشتر به رسانه‌ها درز پیدا کرد، دیگر مجالی برای انکار نبود. باز هم طبق معمول بعد از حجم افشاء، برخی سران نظام مجبور شدند به عمق فاجعه در مقلوله خرید «نان قسطی» اذعان کنند.

اظهارات قالیباف رئیس مجلس در ۱۴ آذر در تلویزیون نظام یک نمونه بود «این جای تعجب نیست که من در یکی از همین بازدیدها دیدم که پشت نانوایی نوشته بود نان نسیه نمی‌دهیم، من واقعاً تعجب کردم که چطور مثلا پشت نانوایی زده نان نسیه رفتم توی نانوایی صحبت کردم و دیدم بله هستند افرادی که کارگر هستند که با شرایط سخت روزمزد هستند فرصت کارکردن پیدا نمی‌کنند بعضی اوقات دو روز سه روز بعضاً یک هفته بکار نمی‌گیرند حتی برای خرید نان دچار مشکل هستند»

آب مجانی نشد ولی نان قسطی شد!

خمینی در بدو ورود به ایران، وقتی می‌خواست برای به چنگ ‌آوردن قدرت مردم را همراه خود سازد در بهشت زهرای تهران وعده آب، برق، اتوبوس و… مجانی داد و وعده می‌داد «دنیای شما را آباد می‌کنیم».

نزدیک به ۴۲ سال از آن روزها می‌گذرد. برخی از مردم ایران، حتی توانایی خرید نان خالی برای سفره‌شان را ندارند. دنیای آنها نه تنها آباد نشده که تبدیل به برزخ یا بهتر بگوییم جهنم شده، جهنمی بدون نان یا با نان قسطی!

پایان کار نزدیک است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)