واکسن کرونا و تحریم‌ها!

در پی موفقیت‌ شرکت‌هایی که در زمینه ساخت واکسن کرونا پیشتاز بودند بحث خرید واکسن کرونا در اولویت کشورهای سراسر جهان قرار گرفته، اما نظام ولایت فقیه به بهانه‌ تحریم‌ها از خرید واکسن کرونا خودداری می‌کند.

زمزمه خرید واکسن کرونا

شاید اولین بار که سخن از خرید واکسن کرونا در ایران به میان آمد از سوی محمدجواد فتحی عضو مجلس بود که خبر از خرید ۲ میلیون دز واکسن کرونا از روسیه رونمایی کرد، که تاکنون فقط در حد اعلام خبر باقی مانده است.

البته فتحی تنها کسی نبود که صحبت از خرید واکسن کرد. به دنبال وی، تعداد قابل توجهی از سران نظام و مقامات وزارت بهداشت و دیگر متولیان رسمی و غیررسمی، خبرهایی مبنی بر عزم نظام برای خرید واکسن کرونا منتشر کردند.

یکی از متولیان که بخش مالی خرید واکسن وی را درگیر این موضوع کرده همتی؛ رئیس کل بانک مرکزی نظام است که شاید بیشترین اخبار و اظهارنظرهای منتشره در مورد خرید واکسن به او مربوط می‌شود.

باز هم حربه تحریم!

همتی در اظهار اخیر خود در ۱۷ آذر ۱۳۹۹، تحریم‌ها را مانع اصلی خرید واکسن کرونا اعلام کرد. همتی به گونه‌ای در حساب اینستاگرام خود سخن از «مانع» وزارت خزانه‌داری آمریکا برای نقل و انتقال پول خرید واکسن کرونا سخن می‌گفت که گویا نظام قصد جدی برای خرید واکسن دارد.

نباید از نظر پنهان داشت همتی بازی دوگانه‌ای را پیش می‌برد. در واقع می‌توان گفت نیت و قصد همتی در وهله اول نه تنها دغدغه خرید واکسن کرونا، بلکه دورزدن تحریم‌های مالی آمریکا علیه نظام است.

اما کنکاشی در نوشته‌های همتی آشکار می‌سازد که نظام از طریق وی به دنبال آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده‌اش در کره جنوبی می باشد.

نظام از مدت‌ها پیش اعلام کرده، ۹ میلیارد دلار از پول نفت فروخته‌شده‌اش به کره جنوبی بلوکه شده است.

بارها تلاش، تمهیدات و مانورهای نظام برای به دست‌آوردن این پول بی‌نتیجه مانده و حال برگ خرید واکسن از سوی نظام و به واسطه همتی بر روی میز گذاشته شده تا شاید از این طریق فرجی برای نظام حاصل شود.

جبران برای کسری بودجه

آنچه نمی‌توان در آن هیچ شکی کرد کسری بودجه دهشتناک نظام است که هر دو جناح نظام بر روی آن هم عقیده هستند. تبیین تلاش و سخنان همتی برای آزادسازی ۹ میلیارد دلار در این بستر امری سهل است.

البته در رونمایی از این برگ، همتی تنها نیست و از سوی روسای خود نیز همراهی می‌شود  تا به مخاطب القاء شود «واقعا تحریم‌ها مانع از خرید واکسن کرونا» برای مردم ایران است.

از جمله روحانی در روز ۲۶ آذر با شکوه از وضع‌کننده‌ی تحریم‌های آمریکا علیه نظام یعنی ترامپ مدعی شد که «حتی به واکسن ما هم رحم نمی‌‌کند.» تا تلاش نماید مخاطب را متقاعد کند تحریم مانع خرید واکسن کروناست.

بازیگران این صحنه در تلاشند بازی را طوری بیارایند که فرجی برای فرار از تحریم پیدا کنند.

اما ناهماهنگی نظام، چنان هویداست که تمامیت دستگاه، در آشفتگی نمی‌تواند سیاست قاطعی را حتی برای سناریویی که مطلوب راس نظام است پیش ببرد و از منابع دیگر، اخباری منتشر می‌شود که برگ معین‌عمل، برای رفع تحریم نظام را می‌سوزاند.

خرید و واردات دارو تحریم نیست

مصداق آنجا که در میانه این بازی، بعد از اظهارات همتی و پیش از اظهارات روحانی، در ۱۹ آذر، ناصر ریاحی؛ رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو وارد میز بازی شده و بازی را به ضرر روحانی و کل نظام بر هم زد.

او واقعیتی را بر روی میز گذاشت؛ «امروز ما نیازهای دارویی کشور را به طرق مختلف و حتی از شرکت‌های داروسازی آمریکایی، اروپایی و مواد اولیه‎ساز هندی، چین و روسی وارد می‌کنیم و در همه این معاملات هم ارز منتقل می‌شود.»

واقعیاتی که ریاحی در ادامه به آن پرداخت زوایای تاریک بیشتری از سناریوی نظام را برملا کرد.

ریاحی افزود: «بنده نمی‌دانم که منبع استنادی رئیس‌کل بانک مرکزی کشور [همتی] چیست… اما مطمئن هستم که این بانک ماهیانه ۱۰۰ میلیون یورو برای واردات دارو و مواد اولیه آن و نیز واردات تجهیزات پزشکی به شرکت‌ها می‌دهد درحالی‌که اگر این روند جاری نبود تخصیص ارز بی‌معنا می‌شد و اگر نمی‌توانستیم یک ماه دارو وارد کنیم دچار کمبودهای فاجعه‌بار می‌شدیم»

ریاحی ادامه داد «ضمن اینکه کل مبلغ مورد نیاز برای خرید واکسن شاید دو یا نهایتا سه برابر این مبلغ صد میلیون یورو باشد و این مبلغی نیست که مسئولان از بابت آن نگرانی جدی داشته باشند.»

تنها ۳۰۰ میلیون یورو برای خرید واکسن کرونا نیاز است

ریاحی از موضع یک فرد آگاه به امر واردات دارو و ارز آن سخن می‌گوید و در حالیکه اعلام می‌دارد تنها ۳۰۰ میلیون یورو، برای خرید واکسن نیاز است، می‌افزاید «در حال حاضر بخشی از داروهای وارداتی به کشور ساخته کمپانی‌های آمریکایی هستند و ما این داروها را از شعب همین شرکت‌ها در اروپا خریداری می‌کنیم و مشکلی از این بابت نداریم… چراکه روند خریدوفروش‌ ما از آنها همچنان جاری است.»

تا بدینجا محرز می‌شود تنها ۳۰۰ میلیون یورو از ۹ میلیارد دلار بلوکه‌شده، برای خرید واکسن کرونا برای کل کشور کافی است، اما اضطرار نظام بیش از این‌هاست.

تلفات کرونا بسیار بیشتر از هزینه واکسن

ریاحی پا را فراتر نهاده و اشاره می‌کند که «صدمه‌ای که کشور از محل هزینه‌های درمان کرونا و تعطیلی کسب‌وکارها می‌بیند به‌مراتب بیشتر از ارقامی است که باید صرف واردات واکسن شود و دولت باید تمام تلاش خود را برای تامین ارز مورد نیاز خرید واکسن انجام دهد.» اما آنچه ریاحی دولت می‌نامد نه سودای خرید واکسن که سودای به چنگ‌آوردن میلیارد‌ها دلار بلوکه‌شده‌اش را در سر دارد.

ابتلای ۶۰ هزار پرستار به کرونا

ریاحی به جان‌های قربانیان کرونا و رنج کادر درمان هیچ اشاره‌ای نمی‌کند، اما محمد میرزا بیگی، رئیس سازمان نظام پرستاری، روز پنجشنبه ۲۷ آذر اعلام می‌دارد که «از زمان شروع بیماری کرونا در کشور ۶۰هزار پرستار مبتلا به این بیماری شده و حدود ۱۰۰تن از آنان جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده‌اند.»

ریاحی وقتی در مقابل این سوال قرار می‌گیرد که «آیا دولت و وزارت بهداشت درخواستی از نمایندگان مجلس برای تسهیل روند واردات واکسن به کشور و چاره‌اندیشی در این خصوص داشته؟» نقشه نظام را کاملا بر آب کرده و به صراحت تاکید می‌کند «متاسفانه تاکنون درخواست از سوی دولت و وزارت بهداشت مطرح نشده است. حتی چند شرکت واردکننده هم اعلام کرده‌اند که می‌توانند در این مسیر وزارت بهداشت را همراهی و کمک کنند… و هنوز اقدام عملی در این خصوص صورت نگرفته است.»

پیشتر حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نظام نیز اذعان کرده بود «بانک مرکزی هنوز هیچ ارزی برای واردات واکسن کرونا اختصاص نداده است.»

واکسیناسیون رایگان در کشورهای حاشیه خلیج فارس

شایان ذکر است به دنبال آمریکا کانادا، انگلیس، روسیه، چین، و… در آسیا، عربستان، قطر، امارات، بحرین واکسیناسیون رایگان کرونا را از روز ۲۷ آذر آغاز کرده‌‌اند.

در همین روز، وزارت خارجه آمریکا برای چندمین بار در سال جاری اعلام کرد «ما هرگز بخش بهداشت و درمان ایران و یا کمک‌های بشردوستانه و دارو برای ایران را تحریم نکرده و نخواهیم کرد.»

تابلو کاملا شفاف است و نیاز به تفسیر بیشتر ندارد. جان مردم ایران همانگونه که در چندماهه‌ی اخیر، ارزشی برای نظام نداشت، همچنان بازیچه به چنگ‌آوری پول‌های بلوکه‌ شده‌اش می‌شود!

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)