تامین ارز نیروی قدس سپاه با پولشویی از سامانه ارزی نیما

بنا بر اظهار نظر یک مدیر ارشد بانکی کشور، نیروی قدس سپاه پاسداران بر بخشی از سامانه ارز نیما (سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی) چنگ انداخته و از این طریق ارز خود را تامین می‌کند.

پولشویی نیروی قدس از طریق وزارت دفاع
بنا بر گزارشی که اخیرا در ایران اینترنشنال درج شده، نیروی قدس سپاه به واسطه وزارت دفاع نظام و از طرق صرافی‌های مجاز و قراردادهای صوری با بانک مرکزی، اقدام به پولشویی و تامین ارز مورد نیاز خود می‌کند.

گزارش، رقم این پولشویی را ده‌ها میلیون دلار قید کرده است.

همکاری بانک مرکزی با نیروی قدس در پولشویی
بانک مرکزی نظام که همتی در راس آن قرار دارد نیز با آگاهی از این امر، به همکاری با نیروی قدس سپاه پاسداران می‌پردازد.

غلامرضا پناهی؛ معاون امور ارزی بانک مرکزی نیز، پولشویی از طریق این معاملات صوری را مورد تاکید قرار داده است.

در این روند، تبدیل ریال به دلار مورد نیاز نیازهای خارجی نیروی قدس که شاخه برون مرزی سپاه پاسداران است، بخش عمده پولشویی یاد شده می‌باشد.

این در حالی است که ارز تخصیصی به این سامانه، باید در اختیار تجار و بازرگانانی قرار گیرد که در امر صادرات و واردات کالا برای کشور در حال فعالیت هستند.

مهره‌های فعال در پولشویی برای نیروی قدس تحت تحریم بوده و هستند
منبع مورد نظر فاش ساخته که این پولشویی را سرتیپ سیدحجت‌لله قریشی؛ معاون آماد، تحقیقات و امور صنعتی وزارت دفاع با همکاری یک افسر عالیرتبه دیگر به نام رضاقلی اسماعیلی برای نیروی قدس انجام داده و در ارتباط مستقیم با صرافی‌های مذکور هستند.

اسماعیلی از جمله افرادی است که پیش از به دلیل ارتباطش با برنامه موشکی نظام و زمانی که در سال ۱۳۸۵ در سمت «مدیر امور بازرگانی و روابط بین‌الملل سازمان صنایع هوا فضای وزارت دفاع بوده، تحت تحریم‌های سازمان ملل متحد قرار ذیل قطعنامه ۱۷۴۷ گرفته است.

وی همچنین نائب‌ رییس هیات مدیره در شرکت‌ صنعتی و بازرگانی صنام، (تحت تحریم‌ سازمان ملل-قطعنامه ۱۷۴۷) است.

در گزارش قید شده در این روند پولشویی، همچنین بهنام شهریاری مرال‌لو، هوشنگ الله‌دادی و مقداد امینی؛ اشخاص مرتبط با نیروی قدس، نقش فعالی دارند.

پیش از این مقداد امینی، پنج شخص دیگر و سه شرکت، در جریان تامین مبالغ ارزی برای نیروی قدس و خدمات مالی به آن، در کنار یک شبکه وابسته به بانک انصار متعلق به سپاه، در سال ۱۳۹۷، تحت تحریم وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفتند.

روند پولشویی
پولشویی توسط قریشی و اسماعیلی و از طریق عمدتا؛ صرافی حکمت ایرانیان، متعلق به ارتش نظام، با مدیریت ناصر محسنی، و شمار دیگری از صرافی‌ها مانند صرافی سید محمد مثنایی و شرکا، صرافی صدف اکسچنج و صرافی امید سپه صورت می‌گیرد.

تاثیر پولشویی نیروی قدس بر واردات واکسن کرونا
این مدیر ارشد بانکی که اطلاعات مربوط به پولشویی را به بیرون درز داده، معتقد است این پولشویی بر روی نرخ ارز تاثیر قابل توجهی گذاشته و بر روی تامین کالاهای وارداتی و مورد نیاز کشور از جمله نیازهای دارویی، تاثیر منفی بسیاری می‌گذارد.

شایان ذکر است در روزهای اخیر و با شروع واکسیناسیون کرونا در چند کشور آمریکایی و اروپایی و از جمله چهار کشور حوزه خلیج فارس، نظام اعلام کرد نتوانسته ارز مورد نیاز برای خرید واکسن کرونا را تامین کند.

پیش از این احمد امیرآبادی عضو مجلس پیشین نظام از قم در۱۰ آذر ۱۳۹۸ پرده از خروج ۱۸ میلیارد دلار برای واردات دارو و صرف آن برای خرید خانه در ترکیه و کانادا برداشته بود.

در مرداد ۱۳۹۸ نیز همتی، رییس‌کل بانک مرکزی، اعلام کرده بود: «صادرات ریالی انجام می‌دادند، ارز را آن طرف می‌گرفتند و در کانادا و جاهای دیگر ویلا می‌خریدند.»

چرا اخبار سری پولشویی نظام به بیرون درز کرده است؟
در حالی که دست نظام زیر تیغ تحریم‌های شورای امنیت و همچنین اف‌ای‌تی‌اف است و با درز اخبار پولشویی نیروی قدس، وزارت دفاع و بانک مرکزی به رسانه‌‌ها، فشار بر نظام بیشتر و بیشتر می‌شود این سوال پیش می‌آید که چرا این اخبار به بیرون درز داده شده است؟

دعوای لوایح اف‌ای‌تی‌اف
نمی‌توان این انگاره را نادیده انگاشت که علنی‌سازی پولشویی از سوی یک مدیر بانکی نظام، می‌تواند در چارچوب جنگ جناحی درون حاکمیت تلقی شود.

روحانی و شرکا که ماه‌های آخرین استقرار در پاستور را تجربه می‌کنند همواره در سالیان اخیر کوشیده‌اند جناح مقابل را مسبب تحریم‌ها جلوه داده و از آنها با عناوینی چون «کاسبان تحریم» یاد می‌کنند.

همچنین در روزهای اخیر اخباری مبنی بر بررسی لوایح باقی‌مانده و تصویب‌نشده اف‌ای‌تی‌اف‌، در رسانه‌های نظام علنی شد.

نشر این خبر از سوی جناح روحانی بر این انگاره صحه می‌گذارد که در درون نظام، چنانچه ظریف قبلا به صراحت اعلام کرده، پولشویی در جریان است و با این برگ و طرح تصویب لوایح باقی‌مانده اف‌ای‌تی‌اف و درخواست بررسی آن از سوی روحانی، این جناح می‌خواهد اهرم فشار را به سود خود در مقابل جناح مقابل سنگین کند.

اما آنچه از درز این خبر می‌تواند منتج شود، اینکه فساد در بالای نظام و در هر دو جناج حاکمیت به قدری گسترده شده و ریشه دوانده که بدون خلاصی از این سیستم حکومتی، رهایی مردم ایران از آن، بعید می‌نماید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)