سبد معیشت خانوار ایرانی ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان

سبد معیشت خانوار ایرانی بنا بر اعلام فرامرز توفیقی؛ رئیس «کمیته دستمزد کانون عالی شوراها» در آبان ماه ۱۳۹۹ با احتساب سهم مسکن و بهداشت به ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بالغ شده است.

دو منبع رسمی اعلام نرخ تورم
نرخ تورم رسمی اعلام شده توسط بانک مرکزی یا مرکز آمار و سبد حداقلی معیشت برای یک خانواده متوسط ۲ مقوله‌ای هستند که در تعیین حداقل دستمزد برای سال جدید مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند.

عدم اعلام آمار رسمی شفاف
نرخ تورم رسمی در سالیان اخیر همواره از سوی سیستم بانکی یا آماری نظام دستکاری شده و آنچه از سوی این دو ارگان رسانه‌ای می‌شود، فاصله شگفت و دردآوری با آنچه شهروندان و اقشار محروم‌تر جامعه با آن درگیر هستند، دارد.

جای تعجب و شگفتی آنجاست که ارقام اعلامی توسط بانک مرکزی و مرکز آمار ایران، همواره اختلاف قابل توجهی با هم دارند.

از این شگفت‌تر نیز آنجا که در اظهار نظر مقامات دولتی در نظام، گاه ارقامی پایین‌تر از این دو منبع رسمی ارائه داده می‌شود، هر چند که ارقام این دو ارگان، خود شامل مهندسی ولایی می‌شود تا به نارضایتی و اعتراضات عمومی و اجتماعی راه نبرد.

اما با این وجود، در حین محاسبه حداقل دستمزد همین آمار رسمی نیز مبنا قرار نگرفته و در حق اقشار ضعیف‌ جامعه اجحاف می‌شود.

نمونه حداقل دستمزد سال ۱۳۹۹
نمونه آخرین حداقل دستمزد مربوط به سال ۱۳۹۹ گویای امر است، زمانی که با تورمی بسیار پایین‌تر از آنچه اکنون جریان دارد، تصویب شد، اما طی سال جاری همواره ارزش خود را از دست داده، به نحوی که در آبان‌ماه (آخرین ماه) به پایین‌ترین حد قدرت خرید و تامین خانوار ایرانی سقوط کرد.

سبد معیشت خانوار ایرانی ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در آبان ۱۳۹۹
فرامرز توفیقی؛ رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراها، سبد معیشت خانوار ایرانی را در آبان ماه ۱۳۹۹ با احتساب سهم مسکن و بهداشت، ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام کرده است.

این در حالی است که دستمزد حداقل برای سال ۱۳۹۹ با مبنای نرخ تورم ۴۲ درصد، در آن زمان تنها ۲۶ درصد محاسبه شد و حداقل حقوق، پایین‌تر از ۲ میلیون تومان تعیین شد.

در این محاسبه‌، سبد معیشت خانوار ایرانی در کمیته سه جانبه‌ی مربوطه، ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان مشخص شده بود اما در نهایت و بر خلاف تلاش نماینده کارگران، حداقل حقوق کارگران حتی به سقف ۲ میلیون تومان نیز نرسید.

اما با گذشت ۸ ماه از سال ۱۳۹۹ و در حالی که شهروندان ایرانی تورم افسار گسیخته و بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کنند، توفیقی رقم سبد معیشتی آبان را قریب به ۱۰ میلیون تومان (۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان) می‌داند.

افزایش ۲۰۰ درصدی سهم مسکن در یک سال اخیر
توفیقی این رقم را بدون احتساب سهم بهداشت و مسکن برابر با ۸ میلیون و ۲۰۶ هزار تومان محاسبه کرده، در حالیکه تنها مقوله مسکن شاهد افزایش ۲۰۰ درصدی در یکسال اخیر بوده است.

به عبارت دیگر سبد معیشت خانوار ایرانی در آبان ۱۳۹۹، ۵ برابر حداقل حقوق کارگران و اقشار کم‌درآمد می‌باشد، این به تنهایی یک فاجعه است، یعنی حقوق یک ماه کارگر ایرانی، تنها کفاف ۶ روز زندگی او و خانواده‌اش را می‌دهد.

گرانی ۶۶ درصدی اقلام خوراکی
میزان گرانی اقلام محاسباتی در سبد معیشتی در ۸ ماهه اخیر، چنانکه توفیقی محاسبه کرده در بخش خوراکی‌ها شامل تورمی ۶۶ درصدی می‌شود که به تنهایی، تمامی حقوق یک ماه اقشار با درآمد حداقلی در طول ماه را خواهد بلعید.

هزینه‌های محاسبه نشده در سبد معیشتی در آبان ماه
شایان ذکر است در اظهارات توفیقی هزینه‌های جدید، نظیر هزینه‌های مضاعف بهداشتی مربوط به کرونا و هزینه‌های افزوده شده در بخش آموزش از طریق شبکه مجازی دانش‌آموزان نیز مقوله‌هایی هستند که در این برآورد محاسبه نشده است.

با احتساب این موارد رقم سبد معیشتی خانوار ایرانی در آبان ماه ۱۳۹۹، قطع یقین بیشتر از رقم اعلام شده خواهد بود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)