کوی دانشگاه تهران امسال زودتر از هرسال تعطیلات تابستانی خود را شروع کرد.

در حالی که سال گذشته و سال‌های پیش از آن تعطیلات تابستانی کوی دانشگاه تهران در تیرماه و در فاصله زمانی ۷ تا ۲۸ برگزار می‌شد، امسال براساس اطلاعیه این دانشگاه، کلیه خوابگاه‌ها، از تاریخ ۲۰ خرداد تا ۲۲ تیرماه تعطیل می‌شوند.
تعطیلی زودهنگام امسال کوی دانشگاه تهران در حالی است که وزیر علوم پیش از این تاکید کرده بود، دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها در ایام انتخابات تعطیل نیستند. زمزمه تعطیلی کوی دانشگاه تهران و دانشگاه‌های دیگر در دوران انتخابات با صدور بخشنامه وزارت علوم به دانشگاه‌ها مبنی بر ممنوعیت برگزاری امتحانات در فاصله زمانی ۲۰ خرداد تا ۲ تیر شنیده می‌شد.

بر اساس این بخشنامه وزارت علوم، دانشگاه‌ها باید زودتر از هر سال برنامه امتحانی خود را براساس یک زمان‌بندی فشرده شروع می‌کردند. بعد از این دستور وزارت علوم، روسای دانشگاه کشور بعد از مخالفت‌های روزهای اول سرانجام چاره‌یی جز اجرای بخشنامه وزارت علوم ندیدند و ناچارا دست به تغییر تقویم آموزشی خود زدند.

بر این اساس امتحاناتی که قرار بود مطابق روال هر سال، اواخر خردادماه شروع شود و اواسط تیرماه به پایان برسد، باید تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری به اتمام می‌رسید تا دانشگاه‌ها خلوت و خوابگاه‌ها به حالت نیمه‌تعطیل درآیند. تعطیلی زود هنگام خوابگاه‌های دانشگاه تهران در حالی است که در آن زمان و بعد از اعتراضات صورت گرفته به بخشنامه وزارت علوم و انتقاد نسبت به فشرده شدن ترم تحصیلی، وزیر علوم و دیگر مسوولان وزارتخانه در گفت‌وگوی‌های مکرر تاکید کردند «در این دوره ۱۲روزه دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها به هیچ وجه تعطیل نیست و دانشجویان می‌توانند آزادانه فعالیت انتخاباتی داشته باشند.»

اما وعده وزیر علوم تحقق نیافت و نه تنها کوی دانشگاه تهران، بلکه خوابگاه‌های دانشگاه‌های دیگر در تهران و شهرستان نیز به دانشجویان تاکید کرده‌اند بعد از پایان امتحانات در تاریخ ۲۰ خرداد، خوابگاه تعطیل می‌شود.

مسوولان آموزش عالی در حالی دست به تعطیلی خوابگاه‌ها و حذف دو هفته حساس از تقویم آموزشی دانشگاه‌ها کردند که دانشجویان زیادی همچنان درگیر کارهای پژوهشی و پایان‌نامه‌های دانشگاهی هستند و این روزها استرس و فشار زیادی را بابت این تصمیم وزارت علوم متحمل می‌شوند.

براساس اطلاعیه زمان فعالیت سلف‌های غذاخوری دانشجویی در دانشکده‌ها و خوابگاه‌های دانشگاه تهران نیز مطابق تقویم آموزشی تا پایان ۲۰ خرداد اعلام شده است و هچنین در ایام تابستان به علت عدم اختصاص یارانه مواد غذایی، امکان ارائه غذا وجود ندارد.

بر اساس تصمیم مسوولان دانشگاه تهران، در صورتی که دانشجویان برای فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی خود در ایام تعطیلات پایان ترم، نیاز به اسکان داشتند، می‌توانند برای اسکان در خوابگاه‌های خودگردان سطح شهر، مراجعه کنند. پیشنهاد اسکان در خوابگاه‌های سطح شهر به دانشجویان در حالی است که جدا از مشکلات جابه‌جایی، هزینه اسکان در این خوابگاه‌ها برحسب منطقه، امکانات و تعداد نفرات با اخذ پول‌پیش از دانشجویان بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان ماهانه متغیر است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com