اعتراضات سراسری آبان ۹۸ ؛ اعلام انزجار سراسری به دیکتاتوری ولایت فقیه – قسمت دوم

 اعتراف وارونه به کشتار مردم

تلویزیون شبکه یک تلویزیون حکومتی ۲۵ آبان ۹۸ اعلام کرد: «شب گذشته در شهرهای اهواز، آبادان، خرمشهر، مشهد و سیرجان، تجمع‌های اعتراضی درباره افزایش قیمت بنزین برگزار شد. در مشهد عده‌ای در بلوار وکیل‌آباد اقدام به تهدید و تحریک مردم و بستن این بلوار می‌کنند.»

«تجمع اعتراضی در شهر اهواز نیز برگزار شد که عده‌ای با سوء‌استفاده از تجمع مردم یک بانک و برخی اماکن عمومی را به آتش کشیدند.»

«در خرمشهر نیز تعدادی افراد مشکوک و ناشناس (بخوانید سپاه پاسداران خامنه‌ای)که مسلح بودند به سمت مردم تیراندازی می‌کنند که چند نفر از مردم زخمی می‌شوند».

سرکوب در خاموشی

نظام جنایتکار ولایت فقیه در یک امر بی‌سابقه در جهان، اینترنت را برای جلوگیری از انتشار اخبار این اعتراض بزرگ و گسترش آن به‌صورت سراسری قطع کرد، تا زمینه کشتار مردم را به‌دور از اطلاع افکار عمومی فراهم کند.

مؤسسه نت بلاکز، گزارش داد: «حکومت ایران با قطع تقریباً کامل اینترنت، ایرانیان را از سایر نقاط جهان جدا کرده است. اختلال در اینترنت در کنار اعمال فیلترینگ در ایران روزانه حدود ۶۰ میلیون دلار به اقتصاد ایران ضرر می‌رساند.» داگ مادوری، کارشناس گروه اوراکل گفت: «کاری که حکومت ایران در این مدت انجام داد، با توجه به گستردگی و پیچیدگی آن، یک «خاموشی تاریخی» است. (سایت رادیو فرانسه، ۲۹ آذر ۹۸)

همانطور که در روزهای بعد روشن شد هدف از قطع اینترنت قتل‌عام جوانان شورشی با دست باز و مخفی نگه‌داشتن « جنایت علیه بشریت» با سرپوش گذاشتن از آمار کشته‌شدگان است.

بسیجی جنایتکار لیلا واثقی، فرماندار شهر قدس در یک مصاحبه علنی گفت: «…بچه‌های سپاه از اول هم ما را کمک کردند ولی نیروهای کادری‌شان کامل نبود… من گفته بودم که هر کس از در فرمانداری وارد شد داخل بزنید.» (ایران آنلاین‌ـ ۱۰آذر۹۸)

دیکتاتوری خامنه‌ای تصور می کرد، مانند آنچه که در دهه ۶۰ در قتل عام زندانیان سیاسی صورت گرفت و در سکوت جامعه جهانی و بی خبری خانواده‌ها، دست به کشتار بیش از ۳۰ هزار زندانی سیاسی زد، این بار نیز میتواند با خاموش کردن چراغها، مانع انتشار اخبار جنایتی که توسط مأموران و پاسدارانش در خیابانهای شهرها در حال وقوع بود،‌ بشود.

اما مردم و جوانان ایران، هوشیارتر از هر زمان دیگری، اخبار کشتار مردم و جوانان و نونهالان را ضبط کرده و به شیوه های مختلف به خارج از ایران ارسال نمودند. البته ابعاد این جنایت و آمار و اسامی جان باختگان، هنوز هم نیاز به بررسی و تحقیقات دارد. آنچه تاکنون اعلام شده با تلاش و کوشش بسیاری از هموطنان در شهرهای مختلف بوده است که البته همچنان ادامه دارد.

 برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید

 محکومیت‌های بین‌المللی ‌ـ سلسله گزارشات عفو بین‌الملل

عفو بین‌الملل در ۲۵ نوامبر ۲۰۱۹ اعلام کرد: گزارش شده که مقامات ایرانی اجساد را از سردخانه ها میربایند تا ابعاد واقعی سرکوب دولت را پنهان کنند. این شوکه کننده است.(توییتر، ۴ آذر۹۸)

عفو بین‌الملل در نخستین گزارش خود تعداد کشته شدگان را ۱۰۶، در گزارش دوم ۱۴۳ و در گزارش سوم ۱۶۱ نفر اعلام کرده بود. آمار تازه این سازمان حقوق بشری چهارمین گزارش آن است.(دویچه وله، ۱۱آذر)

عفو بین‌الملل در گزارش چهارم خود اعلام کرد: آمار کشته شدگان اعتراض های ایران به ۲۰۸ نفر افزایش یافت. تعداد کشته شدگان احتمالا بیش از این رقم است.(توییتر عفو‌بین الملل،۱۱ آذر۹۸)

تلویزیون فرانس بیست و چهار، ۱۶ دسامبر ۲۰۱۹،  به نقل از گزارش پنجم عفو ‌بین‌الملل اعلام کرد:« ظرف ۳ روز ۳۰۴ تن از معترضان در ایران بدست مقامات این کشور قتل عام شدند. این سازمان حقوق بشری اظهار داشت، گواهی های دلخراشی دریافت کرده که می‌گوید مقامات، معترضین را قتل عام کرده اند.» (۲۵ آذر۹۸)

اعتراضات سراسری آبان ۹۸ ؛ اعلام انزجار سراسری به دیکتاتوری ولایت فقیه – قسمت دوم

نگاه مطبوعات وابسته به حاکمیت به اعتراضات سراسری آبان ۹۸

روزنامه جمهوری در ۱۴آذر ۹۸در مطلبی با عنوان « تجمع درد، آه و اعتراض» در نگاهی به خاستگاه اعتراضات آبان ۹۸ نوشت:« دولت گفته اعتراضات سراسری آبان ۹۸ بیشتر از ۵۰ درصد در مناطق حاشیه‌ای بود؛ کارشناسان هم خاستگاه اعتراضات را همین طبقه دانسته‌اند. حاشیه‌نشینی به معنای سکونت در حاشیه مناطق رسمی حتی در مرکز شهر است، نه لزوماً سکونت در حاشیه شهر.

مطالبات حاشیه‌نشینان از نیازهای اولیه زندگی فراتر نمی‌رود؛ آنها نه شغل مناسب دارند نه سطح درآمدی قابل ‌قبول. رفع مشکلات اقتصادی می‌تواند درصد زیادی از مشکلات حاشیه‌نشینان را رفع و بسیاری از آنها را از مهاجرت منصرف کند، اما تا قبل از بهبود اوضاع اقتصادی در سطح کلان کشور، همواره طبقه‌ای ناراضی با زمینه اعتراض باقی خواهد ماند.»

آبان۹۸ تا آبان۹۹  یک‌سال در وحشت از سقوط 

این سوال اساسی در آبان ۹۹ هم‌چنان بی پاسخ مانده این است:

آیا پارامترهایی که منجر به شورش‌های مردمی در سال۹۶ تا ۹۸ شد، اینک از روی میز برداشته شده و حل شده است؟ آیا برای حل مشکل گرانی و تورم راه حلی توسط حاکمیت داده شده است؟ آیا بیکاری فزاینده و رو به گسترش در جامعه ایران راه حلی پیدا کرده است یا همچنان به ارتش بیکاران افزوده می شود؟‌ آیا پایانی بر گرسنگی مردم ایران متصور است؟

یا این بشکه باروت هر روز بزرگ و بزرگتر شده و در آستانه انفجار قرار می‌گیرد؟

هاشم هاشم‌زاده عضو خبرگان خامنه‌ای می‌گوید: «وضعیت امروز جامعه عملاً غیرقابل تحمل است، مردم هر روز از نظام دور می‌شوند. امروز شرایط بسیار حساس است. نمی‌توانیم بنشینیم و شاهد جان دادن نظام باشیم».  (روزنامه اعتماد ۹تیر۹۹)

عماد افروغ نماینده سابق مجلس در وحشت از سقوط نظام گفت: «ما در تمام زمینه‌ها شاهد فاصله هستیم به‌طور کل ما یک فاصله فزاینده بین قدرت اجتماعی یا مردم و قدرت سیاسی یا حکمرانان داریم.» (تلویزیون شبکه چهارـ ۱۴خرداد۹۹)

محمدرضا باهنر عضو پیشن مجلس گفت: «کسانی که احساس می کنند حقشان ادا نشده … در نهایت تبدیل به یک بشکه باروت می‌شوند و نیاز به یک چاشنی پیدا می‌کنند تا یک جرقه زده و بشکه باروت را منفجر کند.» (ایلناـ ۵ آبان ۹۹)

ادامه دارد

اعتراضات سراسری آبان۹۸ ؛ اعلام انزجار سراسری به دیکتاتوری ولایت فقیه – قسمت اول

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)