اعتراضات سراسری آبان۹۸ ؛ اعلام انزجار سراسری به دیکتاتوری ولایت فقیه – قسمت اول

مقدمه

یک سال از خشم آتشین مردم در اعتراضات سراسری آبان۹۸ گذشت و به سالگرد «آبان» که زمین را زیر پای خامنه ای و دست نشاندگانش لرزاند، رسیده ایم. در «آبان ۹۸»‌ توان و قدرت مردم ایران در رویارویی علیه دیکتاتور را در کف خیابانها نیز به چشم دیدیم. خشم فروخفته چند ده ساله‌ای که خود را نه فقط در شعارها علیه خامنه ای و نظام ننگینش، که در به آتش کشیدن مراکز سرکوب و غارت ملت، به نمایش گذاشت.

پیشقراولان این اعتراض سراسری، بنا به گفته عوامل حکومتی، زنان و جوانان شجاعی بودند که به خیابانها آمدند و برای حق ملت، از جان خویش گذشتند.

با گرامیداشت یاد هزاران شهید و زندانی که در هفته آخر آبان ۹۸ جان باختند و یا روانه شکنجه‌گاههای خامنه‌ای شدند، و با درودهای بی پایان به نوجوانان و نونهالانی که در آبان آتشین سال ۹۸ در خون غلطیدند، سوگند یاد می‌کنیم که آبان و آبانهای دیگری را تا روز آزادی ایران، رقم بزنیم.

اعتراضات سراسری آبان۹۸ در یک نگاه

پس از خیزش دلاورانه مردم به جان‌آمده از ستم، فقر و بیکاری در دیماه ۹۶ و مرداد ۹۷، افزایش ناگهانی قیمت بنزین صدها هزار شهروند معترض را در اعتراضات سراسری آبان۹۸ در سراسر ایران به خیابان ها کشاند.

در بازه زمانی ۲۴ تا ۳۰ آبان ۹۸ بیش از ۹۰۰ نقطه ایران صحنه ناآرامی بود. در بیش از ده شهر درگیری مسلحانه رخ داد، بیش از ۱۵۰۰ تن کشته و هزاران زخمی و هزاران نفر دیگر بازداشت و روانه زندانها و شکنجه گاهها شدند.

هر چند اعتراضات پس از گرانی تخم مرغ در دی‌ماه ۹۶ در ۱۴۰شهر ایران با شورش مردم ارکان نظام را به لرزه درآورد، اما با این وجود تفاوت‌ های کمی و کیفی دو اعتراض سراسری (دی ۹۶ و آبان ۹۸) در واکنش وحشت‌زده ولی فقیه مفلوک را نمی‌توان نادیده گرفت.

در اعتراضات سراسری دیماه ۹۶ پس از چندین روز شعار «مرگ بر گرانی» به «‌مرگ بر خامنه‌ای»‌ تبدیل شد،‌  اما دراعتراضات سراسری آبان۹۸ در همان نخستین روز شعارها دقیقا خامنه‌ای را نشانه گرفت و سپس با هجوم مردم محرومی که چیزی برای از دست دادن نداشتند، به مراکز دولتی و انتظامی و‌ به آتش کشیدن آنها روبرو بودیم.

خامنه‌ای آدمکش دو روز پس از انفجار نفرت مردم، به صحنه آمد تا هم از گرانی بنزین حمایت کند و هم فرمان سرکوب اعتراضات را صادر نماید.

خامنه‌ای بی‌شرمانه مردم را «اشرار» نامید و گفت:« «در این کار سررشته زیاد ندارم و نظرات کارشناسی نیز متفاوت است اما گفته بودم اگر سران سه‌قوه تصمیم بگیرند از آن حمایت می‌کنم.» ، «ناامنی بزرگترین مصیبت برای هر کشوری است… هیچ‌کس به این اشرار کمک نکند.» (روزنامه سازندگی ۲۷آبان۹۸)

اعتراضات سراسری آبان۹۸ اعلام انزجار سراسری به دیکتاتوری ولایت فقیه - قسمت اول

آبان، تهاجم برق‌آسای ارتش گرسنگان

در پاسخ به بیعدالتی چهار دهه حاکمیت غارتگر ولایت فقیه با سپاه پاسدارانش بر مردم ایران، توده‌های محروم در مدت زمان کوتاهی در شهرهای کوچک و بزرگ و مراکز استانها به خیابان سرازیر شدند و انزجار خود را از خامنه ای و تمامیت نظام نشان دادند.

در بیانی کوتاه «حامد کاشانی» وحشت دیکتاتوری ولایت فقیه را اینگونه تصویر کرد: «بعضی وقت‌ها فکر می‌کنم بمب اتم خطرناک است… اتفاقی که این چند روز افتاد از نظر من مثل بمب اتم می‌ماند».(تلویزیون افق – ۲۸آبان ۹۸)

خبرگزاری فارس در ۲۶آبان ۹۸ طی گزارشی از ۲روز اعتراضات مردم نوشت: «حجم خشونت و میزان تخریب نسبت به تجمعات دیماه ۹۶ گسترده‌تر و مخرب‌تر بوده است، تا کنون حدود ۱۰۰۰نفر در ناآرامی‌های اخیر در کل کشور بازداشت شده‌اند و بیش از ۱۰۰بانک و ۵۷ فروشگاه بزرگ فقط در یک استان به آتش کشیده شد.»

 برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید

اعتراضات سراسری آبان۹۸ – جمعه ۲۴ آبان ۹۸

بر اساس مصوبات دولت روحانی و تحت حمایت خامنه‌ای،‌ شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی، بنزین معمولی با قیمت لیتری ۱۵۰۰ تومان و بنزین معمولی و غیرسهمیه‌ای هر لیتر، به ۳ هزار تومان افزایش پیدا کرد.

 از نیمه‌شب و روز جمعه ۲۴آبان۹۸ مردم محروم از چپاول و غارت نسبت به گرانی قیمت بنزین دست به اعتراض زدند و به خیابانها آمدند. این اعتراضات به‌سرعت در ۱۹۱شهر گسترش پیدا کرد.

در شهرهای قلعه‌حسن‌خان (شهر قدس) و شهریار در استان تهران و شهرهایی در غرب  و جنوب کشور خصوصا استان خوزستان، تجمعات اعتراضی از صبح روز ۲۴ آبان ۱۳۹۸شدت یافت.

اعتراضات از بعدازظهر جمعه در شهرهای مختلف استان خوزستان ابعاد گسترده‌ای به خود گرفت. مردم خشمگین در اهواز، خرمشهر، اندیمشک، دزفول، بهبهان، سیرجان و ماهشهر با آتش زدن لاستیک، خیابان‌ها و جاده‌ها را مسدود کرده و با سر دادن شعارهایی از جمله: «بنزین گران‌تر شده، فقیر فقیرتر شده» دست به تظاهرات‌ زدند.

در اهواز نیروی سرکوبگر انتظامی به مردم معترض حمله‌ور شده و شیشه‌های شماری از خودروهای آنان را خرد کردند.

جوانان جاده های اهواز ـ اندیمشک و شوشتر ـ دزفول را با آتش زدن لاستیک مسدود کردند.

در ماهشهر نیز، مردم و جوانان در بسیاری از خیابان‌ها آتش روشن کرده و مسیرها را بسته‌اند. تظاهرکنندگان در شهرک طالقانی خیابان ها را مسدود کرده و مانع نزدیک شدن ماشین‌ها به پمپ بنزین شدند. 

در مشهد از بعدازظهر مردم در بزرگراه وکیل‌آباد تجمع کردند و با خاموش کردن خودروهای‌شان بزرگراه را مسدود کردند.

هم‌چنین در شهرهای کرج، سیرجان، تهران، رباط کریم، هشتگرد، شهریار، شیراز، اصفهان، تبریز، پاکدشت، گرگان، ساری، کرمانشاه، جوانرود، مریوان، سنندج، ساوه، فردیس، رشت و… در اعتراض به افزایش قیمت بنزین مردم با خاموش کردن خودروهایشان به خیابان‌ آمدند و دست به اعتراض زدند.

روح‌الله نظری فتح‌آبادی، ۳۷ساله، در شهرستان سیرجان بر اثر شلیک مأمورین انتظامی جان باخت و شمار زیادی از تظاهرات‌کنندگان مجروح شدند.

اعتراضات سراسری آبان۹۸ اعلام انزجار سراسری به دیکتاتوری ولایت فقیه - قسمت اول

اعتراضات سراسری آبان۹۸ – شنبه ۲۵آبان ۹۸

در میان برف و باران از صبح روز شنبه ۲۵آبان، بسیاری شهرهای ایران با توفانی از خشم مردم ستمدیده شعله‌ور شد. پاسداران به‌دستور شخص خامنه‌ای، آتش به اختیار به خیابانها آمده و به ‌روی تظاهرات‌کنندگان آتش گشودند و آنها را از ناحیه و سر و قلب هدف تیرهای خود قرار دادند.

مردم بهبهان، جمعه‌شب و روز شنبه علیه گران شدن بنزین به خیابان آمدند. مردم بسیاری از مراکز چپاول و سرکوب از جمله بانکها و چند کلانتری را به آتش کشیدند. دستکم ۸تن از جوانان به‌دست پاسداران در سیرجان، بهبهان(۳تن)، کرج، شیراز، خرمشهر و مریوان به ضرب گلوله پاسداران خونشان برزمین ریخت و جان باختند.

دولت روحانی وحشت‌زده از گسترش این اعتراض بزرگ، از عصر روز شنبه ۲۵آبان با تصمیم خامنه‌ای و با تصویب شورای امنیت، جهت قطع ارتباطات تظاهرات‌کنندگان و زمینه‌سازی برای کشتار، اینترنت و شبکه تلفن «همراه اول»، «رایتل» و «ایران‌سل» را به‌طور کامل قطع کرد.

آلپ تاکر، مدیر سایت نت بلاکس گفت: «قطعی شبکه اینترنت در ایران با بیش از ۳۰۰شبکه‌ای که مختل شد یکی از پیچیده‌ترین مواردی است که ما ردیابی کردیم».(توئیتر آلپ تاکر، مدیر سایت نت بلاکس ۱۶نوامبر ۲۰۱۹)

کارگزاران حکومتی مدارس را در شیراز، اصفهان و تهران از ۲۵آبان تعطیل کردند.

در این روز در جلسه سران سه‌قوا که توسط (روحانی، لاریجانی و رئیسی) برگزار شد بر اجرای طرح افزایش قیمت بنزین تأکید گردید.

خبرگزاری ایرنا نوشت: «گروهی از نمایندگان مجلس طرح دو فوریتی را برای بازگرداندن قیمت بنزین به قبل از ۲۴آبان را ارائه دادند.» ولی با فرمان حکم خامنه‌ای طرح در دستور قرار نگرفت.

فرماندار شهریار، از مجروح شدن ۶۰ تا ۷۰نفر در جریان اعتراض‌های شنبه خبر داد.

شهروندان یاسوجی صبح روز شنبه با تجمع اعتراضی در پی گران شدن بنزین به خیابان‌ها آمدند».(خبرگزاری ایرنا ـ ۲۵آبان ۹۸)

در شیراز، مردم پاسگاه گلدشت معالی‌آباد و هم‌چنین مراکز سرکوب و چپاول از جمله ۱۲بانک را به آتش کشیده و با خالی کردن یک کامیون سیمان در اتوبان متنهی به این شهر، آن را مسدود کردند.

در تهران، شهرداری صالحیه مورد تهاجم جوانان خشمگین قرار گرفت.

در ملارد در جنوب تهران نیز، جوانان یک پمپ‌بنزین را به آتش کشیدند. در تهران پارس، جوانان یک اتوبوس نیروی انتظامی را واژگون کرده و آن را به آتش کشیدند.

در رباط کریم(جنوب تهران) جوانان، شهرداری این شهر را تسخیر کرده و نیروی سرکوبگر و انتظامی را وادار به فرار نموده و شهر را در کنترل خود در آورند. ۱۲بانک در این شهر به آتش کشیده شد.

در قلعه حسن‌خان تهران جوانان در مقابله با مأموران یگان ویژه یک خودروی این یگان را واژگون کردند.

در شهریار مأموران تا دندان مسلح که برای سرکوبی جوانان به این منطقه اعزام شده بودند در مقابل هجوم جوانان پا به فرار گذاشتند.

در شهر گلستان در جاده ساوه مردم در تظاهرات شبانه به گرانی بنزین خیابانهای شهر را به تصرف خود درآورده و بانک رفاه این شهر را به آتش کشیدند.

مردم کرمانشاه کیوسک نیروهای سرکوبگر انتظامی را به آتش کشیدند. هجوم ماشینهای آب‌پاش نیروهای سرکوبگر نیز به جایی نرسید و آنها در مقابل خشم و نفرت مردم، پا به فرار گذاشتند.

در رشتجوانان با سردادن شعار «نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران» دست به اعتراض زدند.

در چابهار و ایرانشهر جوانان از صبح شنبه در اعتراض علیه گرانی در خیابانهای شهر تجمع کرده و مانع سوخت‌گیری خودروها شدند.

در قائمشهر مردم در اعتراض علیه گرانی خودروهای‌شان را در خیابان‌ها متوقف کردند.

در تبریز مردم در اعتراض به گرانی بنزین در میدان فهمیده این شهر دست به تجمع زدند.

در جوانرود مردم در اعتراض به گرانی بنزین در میادین اصلی این شهر با نیروهای سرکوبگر به زد و خورد پرداختند.

ادامه دارد

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)