خشونت خانگی موضوعی است که در مباحث امنیت سایبری، کمتر به آن توجه شده است. اما متاسفانه پیشرفت تکنولوژی، ابزارهایی را در اختیار افراد قرار داده که با سوءاستفاده از آن می‌توان حریم خصوصی دیگران (به ویژه شریک زندگی) را مختل نمود. همین امر موجب افزایش اهمیت موضوع شده است.

چرا نیازهای امنیتی زنان در چنین شرایطی با نیازهای امنیتی متداول، یکسان نیست؟ چگونه می‌توان در برابر حملاتی که مهاجم و هدف او مشخص است، از خود محافظت کرد؟ سوالات زیادی در این زمینه مطرح شده و پاسخ‌های زیادی نیز برای آن ارائه گردیده است. بهترین و ساده‌ترین توصیه‌ای که می‌توان در این زمینه به زنان ارائه داد این است که باید آگاهی بیشتری کسب کرده و با اغلب روش‌های محافظت از حریم خصوصی آشنا شوند.

امنیت حریم خصوصی دیجیتال:

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که اگر در خانه‌ای خشونت رخ داده‌است، باید تمامی دستگاه‌های دیجیتالی (شامل لپ‌تاپ، کامپیوتر، تلفن هوشمند و تبلت) را ناامن تلقی کرد. بهتر است تمامی دستگاه‌ها را به تنظیمات پیش‌فرض کارخانه (Factory reset) برگردانید. با این کار احتمال وجود جاسوس‌افزار یا دیگر اپلیکیشن‌های مکان‌یاب را کاهش می‌دهید. توصیه می‌کنیم برای حفظ اطلاعات مهم (به خصوص اگر مدارکی از بروز خشونت ضبط کرده‌اید) را قبل از بازنشانی به تنظیمات کارخانه، به محلی امن (و حتما رمزنگاری شده) انتقال دهید. به این نکته هم توجه داشته باشید که ممکن است همین اطلاعات به جاسوس افزار آلوده باشند، بنابراین بهتر است آنها را به دستگاهی که دارای نشانگر موقعیت جغرافیایی است، انتقال ندهید.

همچنین بهتر است ایمیل جدیدی باز کرده و آن را از مهاجم مخفی نگه‌دارید. البته بهتر است برای اینکه شک مهاجم برانگیخته نشود، استفاده از ایمیل قدیمی را به کلی قطع نکنید.

علاوه بر این، بهتر است محل و ایمیل خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک نگذارید. بهتر است حتی در پیام‌های خصوصی هم از مطرح کردن این اطلاعات پرهیز کنید. ارسال الکترونیکی این قبیل اطلاعات باید به صورت رمزنگاری شده و فقط در صورت لزوم، صورت بگیرد.

در زیر به چند نکته اساسی اشاره شده که رعایت آن برای همه ضروری بوده اما اهمیت آن برای قربانیان خشونت‌های خانگی چندین برابر می‌باشد:

– بروزرسانی مداوم:

 اغلب جاسوس‌افزارها از حفره‌های امنیتی قدیمی استفاده می‌کنند. اگر برنامه‌های شما همیشه بروز باشند و به محض انتشار پچ سیستم عامل (گوشی یا کامپیوتر) آنها را نصب کنید، می‌توانید آسیب‌های ناشی از جاسوس‌افزار را تا حد زیادی کاهش دهید.

– استفاده از آنتی ویروس و ضد بدافزار:

امروزه پیدا کردن جاسوس افزار در اینترنت کار سختی نیست. با استفاده از این اپلیکیشن‌ها سوءاستفاده گر می‌تواند تاریخچه مرورگر و تاریخچه کلیدهای فشرده شده در صفحه کلید را مشاهده کرده و از طریق میکروفون و دوربین گوشی، قربانی را تحت نظر داشته باشد. استفاده از ضد بدافزار برای جلوگیری از بروز این اتفاق کافی است. با نصب فایروال نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری، از امنیت بیشتری برخوردار خواهید شد.

– رمزنگاری حافظه و شبکه:

بهترین راه برای حفظ امنیت داده‌ها، مخفی نگه داشتن آن از چشم افراد سودجو است. یکی از راه‌هایی که می‌توان به این امر دست یافت، استفاده از رمزنگاری است. بهتر است هم فایلهای ذخیره شده در حافظه کامپیوتر و هم ترافیکی که از دستگاه شما خارج می‌شود، رمزنگاری شود. حتما برای رمزنگاری از رمز یا گذرواژه‌ای قدرتمند استفاده کنید. می‌توانید برای رمزنگاری ترافیک مرورگر خود از افزونه HTTPS Everywhere استفاده کنید. همچنین بهتر است برای اتصال به اینترنت از یک VPN مطمئن کمک بگیرید.

– تدابیر امنیتی در سیستم احراز هویت:

اصلی ترین راه ورود به حساب برای اغلب کاربران عادی اینترنت، همان رمز است. می‌توان از روش‌های مختلف برای ایجاد رمز یا به خاطر سپردن آن استفاده کرد. برای این کار می‌توانید از اپلیکیشن‌های مدیریت رمز مثل KeePass یا Lastpass و … کمک بگیرید. با این حال نفوذ به حساب افراد از طریق رمز، امکان پذیر است. برای جلوگیری از آن بهتر است سیستم احراز هویت دو مرحله‌ای را برای حساب‌های خود فعال کنید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)