گزارشات رسیده حاکی از وضعیت فوق امنیتی در بند جدید زندانیان سیاسی زندان مرکزی ارومیه است.

بنا بر گزارش رسیده به کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام دوشنبه ۲۸مهر۹۹، زندانیان سیاسی زندان مرکزی ارومیه، بدستور رئیس این زندان اخیرا به یک بند جدید منتقل شده اند. این بند شرایطی بسیار بدتر از زندان گوانتانامو دارد.

این بند دارای ۵ اتاق حدودا ۳*۵ است و قرار است در هر اتاق شش تخت سه طبقه بزنند. به این ترتیب در یک اتاق ۱۵ متر مربعی ۱۸ زندانی مستقر میشوند.

برای هر اتاق در راهرو و مقابل در ورودی اتاق یک دوربین نصب شده است.

سه دوربین روبروی در ورودی و سالن قرار داده شده است.

یک دوربین برای اندرزگاه

یک دوربین برای آرایشگاه

یک دوربین برای آشپزخانه

یک دوربین برای سرویس بهداشتی

دو دوربین در حیاط

نصب این تعداد دوربین در یک محوطه بسیار کوچک، بیانگر شدت کنترل و مراقبت روی زندانیان است. 

لازم به یاداوری است که تعداد زندانیان این بند در حال حاضر ۵۰ نفر است و قرار است به ۷۰  زندانی افزایش یابد. یعنی برای هر پنج زندانی یک دوربین اختصاص داده شده است در حالی که در سایر بندهای این زندان که جمعیت آنها بیش از ۹۰۰ نفر است فقط ۹ دوربین نصب است.

علاوه بر این در هر اتاق دو دستگاه پارازیت‌انداز نصب شده است. این دستگاهها سرطان‌زا هستند و بر اعصاب و روان زندانیان اثرات بسیار منفی می گذارند.

هر اتاق تنها یک پنجره کوچک دارد که مشکل زندانیان برای تهویه و ورود و خروج هوای سالم را حل نمی کند.

این بند دارای یک حیاط کوچک ۱۰۰ متری است. گفتنی است که ارتفاع دیوارهای حیاط این بند ۸ متر است که مانع تابش نور خورشید بخصوص در زمستان میشود.

ورود و خروج از این بند که دارای دو درب ورودی پشت سر هم است، ممنوع می باشد.

در هر بند دستگاه شنود نصب است و کلیه مکالمات زندانیان استراق سمع می شود.

شایان ذکر است در ماههای اخیر این زندان جهنمی بارها شاهد صحنه های شورش زندانیان و درگیری با گارد ضدشورش و همچنین ضرب و شتم وحشیانه زندانیان بوده است. از جمله ساعت یک ظهر روز سه شنبه ۲۵ شهریورماه ۹۹، بیش از ۲۰ تن از مسئولان و ماموران گارد زندان ارومیه به بند ارشاد ۱۲ قدیم این زندان یورش برده و اقدام به ضرب و شتم زندانیان کردند. این ضرب و شتم و درگیری در جریان بازرسی از زندان اتفاق افتاد و منجر به اعتصاب دسته جمعی ۴۸زندانی در این بند شد.

همچنین روز دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۹ زندانیان زندان مرکزی ارومیه در اعتراض به عدم رعایت بهداشت و فاصله میان زندانیان دربند دست به شورش زدند. شورش همزمان در بندهای «حمایت »، «تلاش » و «امن» آغازشد و زندانیان خشمگین هر سه بند با به آتش کشیدن پتو و پرده و فرش و وسایل داخل بند، به شرایط این زندان اعتراض کردند.

کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام یک بار دیگر توجه مجامع حقوق بشری جهانی را به شرایط خطرناک و غیرانسانی زندانیان بخصوص زندانیان سیاسی در زندانهای ایران جلب کرده و از دبیرکل ملل متحد، کمیسر عالی و گزارشگر ویژه حقوق بشر در ملل متحد خواستار اعزام فوری یک هیات حقیقت یاب برای بازدید از زندانهای ایران و نجات جان زندانیان سیاسی میباشد.  برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)