عرصه سوم، آغاز به کار پروژه «بنی آدم» را برای برابری و مخالفت با نفرت و تبعیض اعلام می‌کند.

طی چند سال گذشته، ما شاهد افزایش نگران کننده سخنان نفرت‌انگیز در جامعه فارسی زبان بوده‌ایم. در زمینه‌های انکار هولوکاست و ارتباطات نژادپرستانه و غیرانسانی فعالیت‌های تحریک آمیز زیادی شده که بخشی از آن توسط جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌شود. این پروژه به «نفرت» و «تبعیض گسترده در جوامع فارسی زبان» می پردازد.

تیم عرصه سوم با الهام از این شعر سعدی، تلاش خود را صرف تغییر این گفتمان خواهد کرد:

 

بنی‌آدم اعضای یک پیکرند        که در آفرینش ز یک گوهرند

چو‌عضوی به‌درد آورَد روزگار  دگر عضوها را نمانَد قرار

تو کز محنت دیگران بی‌غمی     نشاید که نامت نهند آدمی

«بنی آدم» اصطلاح فارسی برای انسان است که در لغت به معنای «فرزندان آدم» است. عرصه سوم این پروژه را بر اساس این شعر سعدی نامگذاری کرده است که به ما یادآوری می‌کند ما انسانیت خود را با یکدیگر تقسیم می‌کنیم. ما تنها نیستیم. سرنوشت ما درهم تنیده شده و عشق و مسئولیت مشترک برای اطمینان از آینده برای ما کاملاً ضروری است. سعدی به ما می‌گوید که تبعیض و نفرت به کل جامعه آسیب می‌رساند.

ما مردم را تشویق می‌کنیم که علیه سخنان نفرت انگیز موضع گیری کنند و مسئولیت بیشتری را در مورد تضمین حقوق جوامع تحت ستم سیستماتیک بر عهده بگیرند.  

کامران اشتری، مدیر اجرایی عرصه سوم میگوید:

«اگر ما در دهههای گذشته چیزی یاد گرفتهایم این است: سرنوشت و زندگی ما به هم پیوسته است. آن دسته از ما که در خارج از ایران زندگی میکنیم مجبور به یافتن راههایی برای زندگی در جوامع جدید و فرهنگهای جدید شده ایم. بسیاری از ما به دلیل «خارجی بودن» با تبعیض و نفرت روبرو شده ایم. در عین حال، ما با زبان و اعمال خود به نفرت و تبعیض کمک کردهایم. ما فقط قربانی نیستیم. ما فقط عامل نیستیم. روش های زیادی برای تعامل در جامعه وجود دارد.

برای من، شخصاً، مشاهده افزایش انکار هولوکاست در جامعه فارسی زبان و شیوههای ابراز نژادپرستی، چشمانم را باز کرده و دردناک بوده است. من واقعاً معتقدم که میتوانیم تغییر کنیم. من معتقدم که ما می توانیم در زبان و اعمال خود بهتر باشیم. اما پیروز نمیشویم مگر در این زمینه کار کنیم. به همین دلیل است که عرصه سوم این پروژه جدید را تاسیس می کند.» 

ما می دانیم که مشاهده راههایی که خود ما در ایجاد تبعیض و نفرت سهیم هستیم ، کار سختی است. ما مصمم هستیم که با این ناراحتی ‌ها مواجه شویم.

تیم عرصه سوم باور دارد که برای ساختن یک جامعه عادلانه و منصفانه باید از جوامعی شروع کرد که در سیستم کنونی آسیب پذیرتر شده‌اند. اگر ما از حقوق افراد آسیب پذیر دفاع کنیم، همه برنده خواهند شد. این تنها راه کار موجود است.

پذیرش تفاوت به معنای بزرگتر شدن جامعه است. برای سال‌ها، ما شاهد آن بوده‌ایم که پیام‌های نفرت انگیز و غیرانسانی در جامعه ما منتشر شده است. ما خاطر نشان کرده بودیم که چگونه از این پیام ها برای آزار و اذیت و ستم استفاده می‌شود و دیده‌ایم که چگونه از گروه‌های مردم انسانیت‌زدایی می‌شود.  

پروژه «بنی آدم» قرار است یک چالش باشد. ما قرار نیست که همیشه همه چیز را درست کنیم و خود را برای آن آماده کرده‌ایم اما قول می‌دهیم که به یادگیری ادامه دهیم و آنها را با شما به اشتراک بگذاریم، و خودمان را مسئول اشتباهات و قضاوت های اشتباه خود بدانیم. 

این یک تلاش داوطلبانه است. آغوش ما برای سازمانها و افرادی که می خواهند کمک کنند باز است. کمک های مالی نیز مورد استقبال قرار می گیرد. 

راه‌های ارتباط با ما عبارتند از:  

editor@arsehsevom.net

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: 

 

مرکز بنی‌آدم وابسته 

View this Press Release in English 

Project Bani Adam (EN)

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)