کلاوت Klout عنوان سایتی است که می توان در آن ثبت نام کرد و اجازه دسترسی ابزارهای آن را به پروفایل های مختلف در رسانه ها وشبکه های اجتماعی داد به این ترتیب کلاوت با بررسی معاشرت های افراد ٬ تعداد تعاملات اجتماعی نظیر لایک٬‌پلاس و ریتوییت و از این قبیل به هر کاربر امتیازی می‌دهد که بین ۱۰ تا ۱۰۰ است٬ این رتبه از سوی اکثر رسانه های تخصصی و کارشناسان رسانه های اجتماعی شاخصی قابل قبول برای تعیین میزان نفوذ اجتماعی فرد محسوب می شود.

رسیدن به امتیازی بین ۴۰ تا ۵۰ بنا به گفته مسوولاتن کلاوت کار سختی نیست٬ امتیاز پنجاه امتیاز خوب و قابل اعتمادی محسوب می شود، امتیاز بالای پنجاه و پنج سخت اما چون امتیاز به صورت خطی رشد نمی کند و رشد امتیاز مولفه ‌ای از گراف پیچیده کلاوت در رسانه های اجتماعی مختلف است امتیاز بین شصت تا هشتاد سخت و امتیاز بالای ۸۰ بسیار دشوار بدست می آید.

بنا بر آخرین بررسی از میان حدود یک و نیم میلیارد کاربری که در رسانه های اجتماعی فعال هستند حدود یک میلیون نفر دارای امتیاز کلاوت بالای پنجاه و پنج می باشند.

این امتیاز ها نشان دهنده میزان تاثیر گذاری فرد در شبکه های اجتماعی است و هرچه امتیاز بیشتر باشد نشان دهنده نفوذ و تاثیر گذاری بیشتر فرد است. مهمترین سوال این است که کلاوت چگونه این امتیاز را محاسبه می کند. چون به معیارهای امتیاز کلاوت انتقاداتی نیز وارد است به عنوان مثال تعداد دوستان در فیسبوک از یک سو امتیاز کلاوت را بالا می برد و از سوی دیگر بنا بر نظر تعدادی از کارشناسان داشتن دوستان زیاد در فیسبوک نشانه خودشیفتگی یا عدم پایبندی اجتماعی محسوب می شود به همین معیار تعداد زیاد کانکشن های لینکداین که از شاخص های مهم کلاوت محسوب می شود از نظر کارشناسان لزوما مفید نیست.

از سوی دیگر بنابر اطلاعاتی که در سایت کلاوت منتشر شده است، کلاوت ارزش کمی برای بزرگی شبکه ارتباطی قایل است و بیشتر به میزان تعاملات مثل لایک و کامنت امتیاز می دهد. این اصلن بعید نیست که یک نفر با صد دوست در فیسبوک امتیازی بالاتر از فردی با چهار هزار دوست داشته باشد و به راحتی امکان پذیر است که با تعداد کمی دنبال کننده در توییتر امتیاز کلاوتی بالاتر از فردی با هزاران دنبال کننده بدست آورد. نکته ای که کلاوت هوشمندانه در تحقق آن موفق بوده است ارزشگذاری و سنجش کیفیت ارتباطات و تعاملات اجتماعی افراد است. معیارهایی چون اعتماد در ارتباطات به دقت از سوی کلاوت اندازه گیری می شوند.
در فیس‌بوک تعاملات مختلف اجتماعی به صورت امکاناتی مثل لایک، شی‌یر ، پوک کردن، پیام و کامنت گنجانده شده، اما مهمترین نوع معاشرت نوشتن در تایم‌لاین یا بر روی وال فرد دیگر است، این شیوه معاشرت نشان دهنده عمق اعتماد بین دو دوست محسوب می شود. اعتماد مهمترین عنصر در ارزشگذاری یک رابطه است برای سیستمی مثل “کلاوت” که ارزش معاشرت ها را برای تعیین میزان نفوذ اجتماعی یک نفر بررسی می کند این که بقیه چقدر روی وال شما چیزی نوشته یا ‌شی‌یر کرده اند یا در عکس و پست های خود تگ کرده اند بسیار مهمتر از تعداد دوستان یا تعداد لایک های عکس های شماست. اعتماد بیشتر به دوستان = نفوذ بیشتر در جامعه

در این ویدیو توضیحات جالبی در مورد کلاوت ارایه شده است. در مورد شیوه محاسبه امتیاز کلاوت نیز در سایت کلاوت اطلاعات دقیقی منتشر شده است. کلاوت همچنین یک واحد پول اجتماعی یا Social Currency نیز با عنوان K+ ارایه می دهد که میان کاربران قابل مبادله است و در آینده کاربردهای بیشتری برای آن تعریف خواهد شد. اخیرا کلاوت با معرفی بخش جدیدی با عنوان Klout Experts یا کارشناسان کلاوت به کاربران امکان می دهد تا به سوالات سایر کاربران در مورد موضوعات مختلفی از باغبانی تا پزشکی و از زیبایی تا عکاسی پاسخ دهند. کلاوت بزودی ابزار موثری در مورد سنجش و تثبیت Authorship محسوب خواهد و از این رو رقیبی جدی برای Google Authorship به حساب می آید.

امیدوارم فرصت پیدا کنم تا در آینده بیشتر در مورد کلاوت و Authorship بنویسم. در پایان اگر به کلاوت علاقمند هستید و از توییتر نیز استفاده می کنید با این ابزار می توانید امتیاز کلاوت افراد مختلف را در توییتر مشاهده کنید.

 

آدرس سایت: http://klout.com

پروفایل من در کلاوت: http://klout.com/pooriast

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com