آیدا یونسی خواهر، علی یونسی، دانشجوی مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف از فشار بر برادر خود برای انجام اعترافات تلویزیونی خبر داده است. آقای یونسی در تاریخ ۲۲ فروردین امسال همراه با امیرحسین مرادی دانشجوی فیزیک دانشگاه صنعتی شریف بازداشت و به بازداشت‌گاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، علی یونسی، دانشجوی مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف برای اعتراف تلویزیونی تحت فشار ماموران وزارت اطلاعات قرار داد.
آیدا یونسی خواهر، علی یونسی، با انتشار ویدئوی مازیار ابراهیمی، که پیش‌تر تحت شکنجه مجبور به انجام اعتراف تلویزیونی شده و اکنون ساکن خارج از ایران است، در خصوص وضعیت برادر خود نوشت: “صحبت های آقای ابراهیمی را ببینید. همین حرف را روز چهارشنبه به برادرم علی یونسى گفتند که با اعتراف تلویزیونی اتهامات را قبول کن تا اعدامت را بکنیم حبس ابد. بعد از پنج ماه بازداشت، شکنجه، انفرادی و بازجویی عمومی، سه هفته است که با تهدید و فشار اصرار بر مصاحبه تلویزیونی دارند”.

روز گذشته پس انتشار فیلم اعترافات اجباری نوید افکاری در بخش خبری ۲۰:۳۰ تلویزیون دولتی ایران، بار دیگر در فضای مجازی موضوع اعترافات تحت شکنجه در ایران مطرح شد.
علی یونسی و امیرحسین مرادی از زمان بازداشت از دسترسی به وکیل محروم هستند.

هرانا پیشتر در خردادماه امسال در گزارشی از ابتلای آقای یونسی به بیماری کرونا و انتقال وی به سلول های چندنفره بازداشت‌گاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین خبر داد.

اواسط خردادماه جمعی از دانش آموختگان، دانشجویان و اساتید ایرانی در داخل و خارج از ایران طی نامه‌ای خطاب به رئیس «بنیاد ملی نخبگان» و مقامات ارشد ایران، خواستار آزادی و رسیدگی فوری به وضعیت علی یونسی و امیرحسین مرادی شدند. امضا کنندگان ضمن ابراز نگرانی از اینکه این دانشجویان حدود ۴۰ روز است «به دلایل ناروشن» و «در شرایط شیوع بیماری کرونا» در بازداشت به سر می‌برند، نوشته‌اند که تدوام بی خبری و عدم دیدار با خانواده‌ها و تماس‌های تلفنی محدود، نگرانی‌ها نسبت به سلامت و احتمال عدم رسیدگی عادلانه به وضعیت این دو دانشجو را افزایش داده است.

علی یونسی، دانشجوی مهندسی کامپیوتر و امیرحسین مرادی، دانشجوی فیزیک دانشگاه صنعتی شریف در تاریخ ۲۲ فروردین امسال توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به بازداشت‌گاه این نهاد موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند. گفته می‌شود بازداشت این دانشجویان، توسط ماموران لباس شخصی، بدون ارائه حکم قضایی و همراه با ضرب و شتم صورت گرفته است.

امیرحسین مرادی دیگر دانشجوی بازداشتی نیز کماکان در بازداشت بسر می‌برد.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ایران در تاریخ ۱۶ اردیبهشت امسال این دانشجویان را به همکاری با مجاهدین خلق متهم کرد.

چندی بعد آیدا یونسی، خواهر علی یونسی با انتشار ویدئویی در فضای مجازی این اتهامات را تکذیب کرده و دلیل مطرح شدن آن را سابقه زندان پدر و مادر خود در دهه شصت عنوان کرد.

در خصوص این دانشجویان گفتنی است که امیرحسین مرادی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۹۶ و علی یونسی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۹۵ و مدال طلای المپیاد نجوم سال ۹۶ است. همچنین، علی یونسی با کسب مدال طلا در دوازدهمین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک که در چین برگزار شد، برای ایران افتخار آفریده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)