دستکم ۳۴ زندانی سیاسی زیر حکم اعدام در ایران بسر می برند، در میان این زندانیان ، ۱۱ تن از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری به چشم میخورند.

برپایه گزارشات گردآوری شده توسط کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، در حال حاضر دستکم ۳۴ زندانی سیاسی و عقیدتی در زندانهای ایران محکوم به اعدام هستند. ۱۱ تن از این زندانیان جزو معترضان اعتراضات سراسری در دی ماه سال ۹۶، مرداد ۹۷، و آبان ۹۸ می باشند.

در این گزارش به اسامی و مشخصات این ۳۴ زندانی می پردازیم اما باید گفت در ایران تحت حاکمیت ولایت فقیه هیچ حکم اعدام و زندانی نیست که سیاسی نباشد چرا که عامل تمامی جرم و جنایتها و مسبب تمام نارسایی ها کسی نیست جز حاکمیتی که فساد را در سراسر کشور نهادینه کرده است.
از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا کنون در عرض ۵ ماه دست کم ۱۲۳نفر اعدام شده اند. از این میان ۷ نفر زندانی سیاسی بوده و سایر زندانیان با بهانه و اتهامات قتل و یا مواد مخدر و سایر اتهامات اعدام شده اند. این درحالیست که بسیاری احکام اعدام اصلا در جایی منتشر نمی شود و بنابراین آمار اصلی بسا بیشتر است.

زندان عادل آباد شیراز

در زندان عادل آباد شیراز یک زندانی سیاسی محکوم به اعدام ثبت شده است.

۱. نوید (فرشید) افکاری سنگری، فرزند حسین، متولد ۱۳۷۲،(۲۷ساله) مجرد، شغل گچکار و کشتی گیر (دارای چند مدال قهرمانی کشوری است. نوید در۲۶ شهریور ۹۷ همراه با برادرش وحید بازداشت شد. وی و دوبرادرش وحید و حبیب متهم هستند که در اعتراضات مردادماه ۹۷ کازرون و شیراز فعالیت داشته و نیروی امنیتی که در سرکوب اعتراضات نقش داشت را به قتل رسانده اند.
نوید افکاری به اتهام محاربه و تشکیل گروه و برهم زدن امنیت کشور به دوبار اعدام، و ۶ماه حبس و ۷۴ضربه شلاق محکوم شده است.
دوبرادر وی وحید و حبیب نیز به ترتیب، وحید افکاری به ۵۴ سال و ۶ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق و حبیب افکاری به ۲۷ سال و ۳ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده اند.
بهیه نامجو مادر این سه زندانی سیاسی در یک کلیپ تصویری اعلام کرد که پسرش وحید براثر شکنجه زیاد سه بار اقدام به خودکشی کرده است. ماموران اطلاعات وحید را تحت شکنجه قرار دادند که برعلیه برادرش نوید اعتراف کند. همچنین وحید افکاری در یک فایل صوتی می گوید: «او برای شنیده شدن صدایش بیش از ۲۰ روز در اعتصاب غذای خشک بسر برده و وقتی اینکار را بی فایده دیده دست به خودکشی زده تا شاید شنیده شود با اینحال بعد از سه روز کما، مجددا او را بهوش اورده اند».

بدنبال این حکم … مطلب کامل را اینجا بخوانید

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)