اینترنت نحوه تعامل کودکان با دنیا را تغییر داده‌است. در تحقیقاتی که توسط سازمان پیو انجام شده، نزدیک به ۹۵% کودکان آمریکایی، تلفن همراه هوشمند خود را دارند. علاوه بر این، ۴۵% نوجوانان اعلام کردند که تقریبا تمام روز را آنلاین هستند.

اغلب اوقات این اتصال مداوم می‌تواند برای نوجوانان مفید باشد. نوجوانان می‌توانند به دریایی از دانش و ابزارهای خلاقانه‌ای که نوجوانان نسل ما قبلشان از آن محروم بودند، دسترسی داشته باشند.

البته باید به این نکته هم توجه داشت که همیشه هم اینترنت به این خوبی‌ نخواهد بود. این اتصال مداوم مخاطرات خاص خود را به همراه دارد. چنین خطراتی برای کودکان ۲۰ تا ۳۰ سال پیش به هیچ عنوان مطرح نبود اما با این حال نمی‌توان از خطرات ناشی از آنها چشم پوشی کرد. والدین امروزی باید کودکان خود را آموزش دهند تا بتواند در مقابل آزار رایانه‌ای، بدافزارها و هزاران خطر دیگر از خودشان محافظت کرده و با حفظ امنیت به وبگردی بپردازند.

در اینجا قصد داریم به ۹ نکته بسیار مهمی که والدین باید به فرزندان خود آموزش دهند، اشاره کنیم:

۱.هر چیزی که در اینترنت منتشر شود، همانجا خواهد ماند:

برخی بر این باورند که با توجه به سیل عظیمی از پست‌ها و بلاگ‌ها، سلفی‌ها، عکس غذاها و … به احتمال زیاد محتوایی که هر شخص منتشر می‌کند در این هیاهو گم خواهد شد. اما اصلا اینطور نیست.

به کودکان خود یاد بدهید که هرچیزی به اینترنت وارد شد، تا ابد در آنجا ماندگار خواهد شد. می‌توان از محتوایی که منتشر شده، اسکرین شات گرفت یا آن را دوباره پست کرد. می‌توان آن را دستکاری کرده و در وب‌سایت‌های مختل منتشر کرد. اگر می‌خواهید چیزی را منتشر کنید، اول از خودتان بپرسید آیا با دائمی شدن آن محتوا در اینترنت مشکلی ندارید. باید مطمئن باشید که در آینده این محتوا تاثیری بر روی روابط و شغلتان نخواهد داشت.

کودکان خود را تشویق کنید تا هنگام انتشار محتوا مراقب باشند و به تاثیرات آن بر روی خودشان یا دیگران، چه در حال و چه در آینده فکر کنند.

۲.حرف زدن در مورد نحوه استفاده از اینترنت:

همه ما می‎‌دانیم که بخش اعظمی از اینترنت به هیچ عنوان مناسب کودکان نیست. ممکن است نظارت والدین تا حدودی برای جلوگیری از خطرات احتمالی کارساز باشد (تنظیم میزان دسترسی کودک در چند دستگاه کاری پیچیده و مشکل است. زمانی که کودک به سن نوجوانی رسید، به حدی در استفاده از تکنولوژی خبره می‌شود که می‌تواند تمامی آن کنترل‌ها را دور بزند)، به همین علت باید بتوانید با کودکتان ارتباط آزاد داشته‌باشید.

به جای اینکه بر تمامی رفتارهای کودکتان نظارت داشته باشید، بهتر است با او صادق باشید و بگذارید آزادانه حرفهایش را با شما مطرح کند. آنها را تشویق کنید تا در مورد فعالیت‌های آنلاینشان راحت و بی‌پرده با شما صحبت کنند و طوری رفتار کنید تا کودک بداند هرگاه سوالی داشت یا به مشکلی برخورد کرد می‌تواند آن را با شما در میان بگذارد. برای حصول نتیجه بهتر، باید مکالمات آزاد را از همان سنین پایین شروع کنید. کودک را با قوانین امنیتی آشنا کنید و آنها را در فرایند‌های تصمیم گیری شرکت دهید.

با این رویکرد و افزایش سطح اعتماد نسبت به کودک، به مرور زمان به او اجازه دهید تا تصمیماتش را به تنهایی اتخاذ کند. تنها با این روش فرزندتان می‌تواند امنیت اینترنتی مورد نیاز خودش را تامین کند.

۳.رمز حساب، محرمانه است:

اغلب کودکان از همان ابتدا نحوه اشتراک گذاری اطلاعات را یاد می‌گیرند، اما باید به آنها بگوییم که برخی اطلاعات به هیچ عنوان نباید به کسی گفته شود، مثل رمز.

رمز درست مثل کلید در خانه است. محرمانه نگه داشتن رمز برای حفظ امنیت حساب و جلوگیری از دسترسی کلاهبرداران به اطلاعات ما ضروری است.

۴.در استفاده از شبکه‌های اجتماعی مراقب باشید:

باید این نکته را به کودکان خود آموزش دهید: چون امکان انتشار هر محتوایی در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، قرار نیست ما هم هرچیزی را منتشر کنیم.

به کودک یاد بدهید که به هیچ عنوان در مورد عناوین زیر نباید چیزی منتشر کند:

– رمز حساب

– موقعیت جغرافیایی

– شماره تلفن همراه یا منزل

– آدرس محل سکونت

– شغل افراد خانواده

– محل تحصیل

– محتوایی که دارای مضمون تهاجمی است

– یا هر گونه اطلاعات شخصی که بتوان با آن فرد را شناسایی کرد

علاوه بر این، باید در قبول درخواست‌های دوستی یا پاسخ دادن به پیام از سوی افراد ناشناس یا نا آشنا، بسیار مراقب باشند.

 بهتر است تنظیمات حریم خصوصی پلتفرم را خودتان شخصا بررسی کنید. اغلب تنظیمات پیش‌فرض، اطلاعات زیادی در مورد دارنده حساب را به دیگران نمایش می‌دهد.

علاوه بر اینکه کودک باید به محتوایی که منتشر می‌کند، توجه داشته باشد، باید در مورد مدت زمان استفاده از شبکه‌های اجتماعی و محتوایی که مطالعه می‌کند نیز دقت کافی را داشته باشد.

تحقیقات زیادی در این مورد انجام شده و مشخص گردیده بین مدت زمان استفاده از شبکه‌های اجتماعی و کمبود عزت نفس، تصویر بدنی نامطلوب، کمبود کیفیت خواب و دیگر نشانه‌های افسردگی رابطه محسوسی وجود دارد.

۵.مقابله با آزار اینترنتی

امروزه دیگر آزار و اذیت از محدوده مدرسه خارج شده و به خاطر محبوبیت شبکه‌های اجتماعی، آزار اینترنتی (استفاده از تکنولوژی برای آزار و اذیت، تهدید و مسخره کردن دیگران) بین کودکان و نوجوانان بسیار شایع است.

تحقیقات نشان داده که تقریبا ۱۵% از نوجوانان در هر سال دچار آزار اینترنتی می‌شوند که این آمار مربوط به موارد گزارش شده‌است. با در نظر گرفتن موارد گزارش نشده این آمار به شدت بالا خواهد رفت.

با کودکتان صحبت کنید و به او یاد بدهید تا بتواند در صورت بروز چنین اتفاقی، از خودش محافظت کند. استراتژی هر فرد متفاوت است ولی حتما باید در آن خاموش کردن وسیله و اطلاع رسانی به یک فرد بالغ قابل اعتماد مثل پدر، مادر یا معلم مطرح شود. باید نحوه گزارش دهی و بلاک کردن در شبکه‌های اجتماعی را هم به کودک یاد دهید.

به کودک خود یاد بدهید که تحت هیچ شرایطی نباید در برابر آزار و اذیت اینترنتی به فکر انتقام جویی یا هرگونه واکنشی باشد. این قبیل رفتارها تنها مسئله را بدتر می‌کنند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)