اعتصاب نفت شش روز است ادامه دارد و هم اکنون ۱۶ مرداد حدود ۴۰ مجموعه پالایشگاهی نفت و گاز و پتروشیمی و مراکز وابسته به آنها با هزاران کارگر در اعتصاب بسر میبرند. این اعتصابات از یازدهم مرداد شروع شده است. فازهای ۲۲ و ۲۴ و ۱۴ پارس جنوبی تعطیل شده است. اعتصاب کارگران پالایشگاه اصفهان که از ١۴ مرداد از قسمت درب جنوبی وشمالی آن آغازشده بود، در روز گذشته بعد از گفت و گو با مدیران قسمت اجرایی، هشتاد در صد پالایشگاه را در بر گرفت و کارگران محل را ترک کردند و به خانه هایشان رفتند. در این پالایشگاه تنها فورمن و سوپروایزر و کارکنان دفاتر اداری و عده ای از کارگران روزمزد بر سر کارند. روز ١۴ مرداد کارگران جوشکار و پایپینگ از فاز ۱۴ کار را تعطیل کردند و به خانه هایشان بازگشتند. بنابه گزارشهای منتشر شده روز ۱۵ مرداد، رئیس اداره کار شهرستان مُهر، با اشاره به اعتراضات کارگران شرکت پیمانکاری همپا، گفت:این کارگران خواستار افزایش دستمزدهای خود هستند اما شرکت اعلام کرده است که هرکس تمایل به ادامه کار ندارد، می‌تواند برود. کارگران این شرکت همگی دست از کار کشیده اند. نیروهای آذران گستر پالایشگاه نفت سنگین قشم نیز در پاسخ به مدیریت اعلام کردند که ما به خانه میرویم تا شما اگر میتوانید به جای ما جوشکاری و فیترینگ کنید. بنا بر خبرها تا هم اکنون چندین هزار کارگر اعتصابی محل کار را ترک کرده و به خانه هایشان بازگشته اند.

٧٠ درصد کارگران شاغل در مراکز نفتی و موسسات وابسته به آن پیمانی و قراردادی هستند. قراردادهای پیمانی و موقت و نداشتن امنیت شغلی، قوانین برده وار حاکم درمناطق ویژه اقتصادی، تعویق در پرداخت دستمزدها و سطح نازل حقوقها و پایین آمدن هر روزبیشتر قدرت خرید، تعویق پرداخت حق بیمه به تامین اجتماعی، تفاوت حقوق و مزایای کارگران غیر رسمی و رسمی در برابر کار مساوی، عدم تعهد پیمانکاران حتی به همان مفاد قراردادهای منعقد شده، محرومیت از امکاناتی چون امکانات درمانی و خانه های سازمانی نفت، زیر استاندار بودن خوابگاههای کارگران غیر بومی، عدم وجود امکانات سرمایشی در برابر گرمای طاقت فرسای ۵٠ درجه، فضای امنیتی حاکم بر محیط کار همه و همه موضوعات اعتراض کارگران پیمانی اعتصابی در نفت است. کارگران نفت خواستها و مطالبات اعتراضی خود را در سیزده بند طی نامه ای سرگشاده به دولت اعلام کرده اند و بر روی آنها پافشاری میکنند.

پیمانکاران با تعطیلی کار و بازگشت کارگران پیمانکاری به خانه هایشان به تکاپو افتاده و تلاش دارند با اندک افزایشی به دستمزدها و در کنار آن تفرقه افکنی در میان کارگران جلوی گسترش بیشتر اعتصاب را بگیرند در جاهایی پیمانکاران با پیشنهاد پرداخت ده میلیون و هشت میلیون تومان جلو آمده اند. اما کارگران به اعتراضشان ادامه میدهند. و خواست اصلی آنها کوتاه شدن دست پیمانکاران از محیط کارشان است.

اعتصاب از جمله در این مراکز جریان دارد: پالایشگاه اصفهان، میدان نفتی آزادگان شمالی در هویزه، پالایشگاه پارسیان، پتروشیمی لامرد فارس، پالایشگاه لامرد جوشکاران گروه درخشنده و جاور، پالایشگاه های فازهای ۲۲ و ۲۳ پارس جنوبی کنگان، بخشی از کارگران پروژه ای آبادان، پتروپالایش کنگان، پالایشگاه نفت سنگین قشم در استان هرمزگان، پالایشگاه جفیر اهواز، پتروشیمی سبلان، نیروگاه برق رودشور تهران، نیروگاه ایرانشهر، شرکت آذران گستر و شرکت آویژه صنعت در پالایشگاه نفت سنگین قشم، شرکت آی.جی.سی در پالایشگاه آبادان، شرکت سینا صنعت در پتروشیمی پارس فنل، سیکل ترکیبی ارومیه، شرکت تناوب در فاز ۱۴، فاز ١۴ پیمانکاری مطوری در پارس جنوبی، شرکت پتروهمگام ماهشهر، پتروشیمی بوعلی و پتروشیمی هنگام ماهشهر، پالایشگاه ماهشهر شرکت تهران جنوب، کارگران و کارکنان نیروگاه برق پارس جنوبی واقع در نیروگاه بیدخون شهرستان عسلویه، نیروگاه سیکل ترکیبی مپنا بویلر در مشهد، شرکت ارتو پارت پیمانکاری باقری، پتروشیمی رازی، شرکت جهانپارس ایلام مهران، کمپ امام حسین در فاز ۱۳، فاز ۱۳ شرکت لیدما، شرکت اکسیر صنعت در فاز ۱۳ در اسلکه تنبک، گروه پیمانکاری آریا نگین خوزستان NGL، فاز ۱۳ تمبک، نیروگاه سیکل ترکیبی تبریز هم جوشکارها وهم فیتره، فولاد سنگان پیمانکاری قیصری شرکت فولاد کوشان، شرکت آسفالت طوس دشت آزادگان، و نیروگاه سیکل ترکیبی پارس جنوبی. برقکاران، سازندگان، جوشکاران، لوله کشها و سایر کارگران شاغل که برای شرکت‌های پیمانکاری و دست‌اندرکاران پروژه‌های صنعتی در پروژه های وابسته به نفت کار میکنند نیز از جمله شرکت کنندگان در این اعتصابات هستند.

اعتصاب هماهنگ و گسترده کارگران نفت به مرکز توجه همه مردم تبدیل شده است. این اعتراضات در سطح رسانه های مختلف جهانی نیز انعکاس گسترده ای یافته است. صدای اعتراض این کارگران در نهادهای بین المللی کارگری نیز بازتاب پیدا کرده است. از جمله روز ١۴ مرداد اتحادیهٔ جهانی صنعت، متشکل از اتحادیه‌های کارگری آزاد، مستقل و دموکراتیک که ۵۰ میلیون کارگر و کارمند را در صنایع فلزی، مواد شیمیایی، انرژی، معدن و نساجی در ۱۴۰کشور جهان در بر میگیرد، در سایت رسمی خود با کارگران اعتصابی در نفت اعلام همبستگی کرده است.

اعتصاب کارگران نفت با هشتگ # دفاع_ از_ حقوق ابعادی سراسری پیدا کرده و دامنه آن دارد از نفت فراتر میرود. کارزار کارگران نفت بستر واقعی اعتصابات سراسری کارگری برای دفاع از حقوق انسانی خویش است. باید وسیعا به این کارزار پیوست. این اعتصابات بهمراه پنجاه و سه روز اعتصاب قدرتمند کارگران هفت تپه، و به میدان آمدن کارگران هپکو زمینه ساز اعتصابی فراگیر و سراسری است. باید به استقبال آن رفت

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)