«یکی از شگردهای‌شان این است… برنامه‌شان این است که مسیح را بکشانند ترکیه که حیات خلوت این حضرات است و او را بکُشند…»

این جملات بخشی از حرف‌های علی علی‌نژاد، برادر مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان است که پیش از بازداشت در ویدئویی با گویش مازنی، از برنامه‌ سپاه پاسداران برای ربایش خواهرش پرده بر می‌دارد. در این ویدئو که در اختیار عدالت برای ایران قرار گرفته، علی علی‌نژاد جزئیات طرح سپاه پاسداران برای کشاندن مسیح به ترکیه از طریق خانواده‌اش را فاش می‌کند:«آبجی ما [مینا علی‌نژاد] پارسال این را به مامان می‌گوید که سپاه پاسداران بابل حاضر است که ۶۰، ۷۰ میلیون هزینه کند و خرج سفر شما را بدهد با هر تعداد همراهی که بخواهید، بروید ترکیه یک هفته، ده روز اقامت کنید. به مسیح هم زنگ بزنید به هر زبان و هر طریق و هر روشی که بلدید مسیح را بیاورید ترکیه و نصیحت بکنید که دست از کارش بکشد.»

در ادامه این ویدئو، علی علی‌نژاد از پاسخ «سفت» و«سخت» مادرش در رد پیشنهاد سپاه پاسداران می‌گوید:«مامان گفت نه! برو به آن حضرات بگو ما چنین کاری نمی‌کنیم. می‌خواهید ما را بِکشانید تا ترکیه با ۷۰ میلیون! معلوم است که این پول خون است و پول مسافرت نیست.»

طی چهل و یک سال گذشته جمهوری اسلامی طرح‌های گوناگونی را برای ترور مخالفان سیاسی در نقاط مختلف جهان به اجرا در آورده است. اما در این میان حذف و یا ربودن مخالفان در کشورهای همسایه مانند ترکیه بدون این‌که عواقبی برای جمهوری اسلامی در پی داشته باشد، بارها در گذشته انجام شده است. ربودن روح‌الله زم در عراق در سال گذشته و ربایش جمشید شارمهد، مسئول گروه «تندر» که گفته می‌شود در کشور عمان انجام شده، از آخرین نمونه‌های این موارد است. پس از اعلام خبر بازداشت جمشید شارمهد، هواداران جمهوری اسلامی در شبکه‌های اجتماعی و برخی از رسانه‌های داخل کشور از لزوم ربایش مسیح علی‌نژاد نوشتند.

 

در دوم مهرماه سال گذشته ماموران امنیتی علی علی‌نژاد را در منزلش در بابل بازداشت کردند. او پس از ۲۲۵ روز بازداشت موقت در بند دو الف سپاه پاسداران، به بند عمومی زندان اوین منتقل شد. در ۲۵ تیر ۱۳۹۹ شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست محمد مقیسه، علی علی‌نژاد را به هشت سال زندان محکوم کرد. در جریان محاکمه، سعید دهقان، وکیل علی علی‌نژاد بارها بر این‌ موضوع که دادگاه به جای بررسی اتهام‌های موکلش بر عملکرد خواهر او تمرکز دارد، تاکید کرد و از نقض «اصل شخصی بودن مجازات» در این پرونده گفت.

مسیح علی‌نژاد یکی از دلایل محکومیت برادرش به زندان را افشای نقشه سپاه پاسداران برای ربودن او در ترکیه‌ دانسته و گفته است:« سپاه با خانواده خواهرم نقشه داشتند که من را به ترکیه به بهانه دیدار با مادرم بکشانند و در آنجا من را بدزدند. برادر من این نقشه آنها را فاش کرد و علنی در اینستاگرام خطاب به من نوشت به ترکیه نیا. حالا آنها به خاطر افشای تبانی سپاه، برادر من را محکوم کرده‌اند.»

جمهوری اسلامی  به منظور ارعاب و ساکت کردن مسیح علی‌نژاد، فشار فزاینده‌ای را بر او و اعضای خانواده‌اش تحمیل کرده است. در یکی از این اقدامات، در مرداد ۱۳۹۷، علی رضوانی و حمید امامی از گزارش‌گران و تهیه کنندگان برنامه خبری ۲۰:۳۰ به منظور تخریب و بدنام سازی مسیح علی‌نژاد، گفت‌وگویی را با حضور خواهر و دختر خواهر او ضبط کردند و به روی آنتن بردند. در این گفت‌وگو مینا علی‌نژاد، خواهر مسیح، اظهار داشت که مادر و پدرش هم قصد داشتند در این مصاحبه تلویزیونی شرکت داشته باشند اما به دلیل شرایط جسمانی‌شان نتوانسته‌اند. ادعایی که مسیح علی‌نژاد آن را رد کرد و در حساب توئیتر خود در این باره نوشت:« علی رضوانی خبرنگار نیست، بازجو و همکار نهاد‌های امنیتی‌است که به همراه دو تن از  ماموران اطلاعات بابل سراغ مادرم رفتند تا از مادرم در این گزارش تلویزیونی مصاحبه یا همان اعتراف علیه من بگیرند اما در روستای ما قمیکلا آنها را به خانه راه ندادند برای همین برادرم را گروگان گرفتند.»

تیرماه سال جاری سازمان عدالت برای ایران در گزارش مشترکی که با فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر(FIDH) منتشر کرد به تشریح میزان گستردگی، عمق و تاثیر دستگاه پیچیده تولید پروپاگاندای جمهوری اسلامی پرداخت. کارزارهای تخریب جمهوری اسلامی از جمله ابزاری‌های رایج این حکومت برای منزوی و بی‌اعتبار کردن مخالفان در داخل و خارج کشور است. حکومت با این کارزارهای تخریبی، و برچسب زدن و طبقه بندی کردن مخالفان، به دنبال کنترل و بی‌اثر کردن گفتمان آنهاست. این برچسب‌ها غالبا در برنامه‌های مملو از افترای تلویزیون آنقدر منعکس می‌شوند که درنهایت مخاطبان، مخالفان را با این برچسب‌ها مرتبط ببینند. این برچسب‌های افتراآمیز در عین ‌حال مخالفان را به واکنش و دفاع از خود در برابر این اتهامات وادار می‌کند. کاری که زمان و انرژی قابل توجهی را که می‌توانست به کنش‌گری صرف شود از مخالفان می‌گیرد.

بنابر گزارش سازمان عفو بین‌الملل در اسفند ماه ۱۳۹۷ نیز وزارت اطلاعات زرین بادپا، مادر مسیح علی‌نژاد را احضار و از او برای دو ساعت درباره دخترش بازجویی کرد؛ در حالی که در تمام مدت از او فیلم‌برداری می‌شده است.

علی علی‌نژاد پیش از آن‌که توسط نیروهای وزارت اطلاعات دستگیر شود در ویدئوی دیگری از افزایش فشارها بر خانواده خبر داده و گفته بود که ماموران اطلاعاتی در تلاشند  پدر و مادرش را با تهدید و تطمیع راضی کنند تا در تلویزیون علیه مسیح حرف بزنند. او در همین ویدئو از خواهرش خواست که نگران بازداشت و حبس او نباشد و در این خصوص اطلاع رسانی کند.

 
 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)