آخرین آمار رسمی دولت گویای نرخ بیکاری دو برابری زنان در مقایسه با مردان است. بطوریکه نرخ بیکاری در بین مردان ۵/ ١٠ درصد و در بین زنان ٩ / ٢٠ درصد اعلام شده است. این ارقام در حالی منتشر شده است که به گفته کارشناسان آمارهای واقعی در زمینه بیکاری و اخراج زنان در کشور وجود ندارد.

حسن صادقی، معاون دبیرکل خانه‌کارگر، درباره اعلام نشدن آمارهای واقعی در زمینه بیکاری زنان و پنهانکاری دولت به شرق می گوید: “:به‌طور کلی شرایط کار به سمت کارهای سخت و افزایش ساعات کار سوق یافته، میزان اخراج زنان افزایش یافته و قدرت جذب مردان بیشتر شده است.”

نرخ اشتغال کارگران زن نسبت به کل آمار کارگران در سال‌های اخیر از ١۵ تا ١۷‌درصد در نوسان بوده است.

بیش از هفتاد درصد زنان کارگر در شرایط نامساعدی مشغول به کار هستند و در کنار دریافت مزد پایین از مزایای بیمه و تعطیلی محروم هستند این در حالی است که آنها ساعات طولانی مجبورند سر کار باشند.

به گفته معاون دبیرکل خانه ‌کارگر، شرایط موجود باعث شده که استثمار کارگران زن افزایش یابد و حتی در کارگاه‌های کوچک مشاهده می‌شود که کارگران زن، کار مشخص و تعریف‌شده‌ای ندارند و از شاگردپادویی تا دگمه‌زنی و دوخت و… را انجام می‌دهند و این شرایط، بهره‌برداری و سوءاستفاده از کارگران زن نسبت به مردان را افزایش داده است.”

بار سنگین زندگی بر دوش زنان

بدنبال بحران اقتصادی تعداد زیادی از کارگاه های بزرگ تولیدی تعطیل شدند و کارگران زن بیکار شده مجبور به کار در کارگاه‌های کوچک زیر پنج نفر شدند که از شمول قانون کار خارج هستند. این شرایط و عدم نظارت وزارت کار بر بسیاری از این کارگاه‌ها موجب سوءاستفاده کارفرمایان از زنان کارگر شده است.

کمپین حمایت از حقوق کارگران در ایران با صدور بیانیه ای به وضعیت زنان کارگر سرپرست خانوار و مشکلات آنها اشاره کرده و نوشته است که زنان کارگری که معمولا به دلیل ناچار شدن، به کارهای غیر رسمی با حقوق پایین و شرایط سخت تن می‌دهند و به همین دلیل در آمارهای رسمی نیز جایی ندارند و در صورت بحران کار یا تصمیم کارفرما، اولین کسانی هستند که بیکاری بر آن‌ها آوار می‌شود، آنهم در شرایطی که معمولا پشتوانه مالی دیگری در خانه ندارند.

همچنین، تصویب قوانینی کاهش اجباری ساعات کار، مرخصی زایمان، حق شیردادن،  بازنشستگی پیش از موعد که به ظاهر برای کمک به زنان کارگر درنظر گرفته شده است، موجب شده که کارفرمایان تمایلی به استخدام زنان کارگر نداشته باشند.

اگرچه همین افزایش مرخصی زایمان زنان از ۶ ماه به ۹ ماه ‌هم با رد شورای نگهبان اجرایی نشد.

حذف زنان از چرخه اقتصادی

علی رغم اینکه نیمی از جمعیت ایران را زنان تشکیل می دهند اما نگاه سنتی و باورهای فرهنگی و تبعیض آمیز نسبت به زنان در درون ساختار حکومت باعث حذف این بخش از جامعه از چرخه اقتصاد کشور شده است. بر اساس گزارش ها، تنها ۴ میلیون و ۵۰۲ هزار زن ایرانی در فعالیت اقتصادی مشارکت دارند در حالی که ۱۹ میلیون و ۸۸۲ هزار نفر از مردان به لحاظ اقتصادی فعال به شمار می‌آیند که نزدیک به چهار برابر زنان است.

در این مشارکت سهم اشتغال زنان در بخش صنعت ۵.۲۴ درصد، خدمات ۱. ۴۸ و کشاورزی ۴. ۲۷ درصد است.

بدین ترتیب، تنها ۱.۱۴ درصد جمعیت زنان ایران فعال اقتصادی هستند که ۳۰ درصد از میانگین جهانی کمتر است. ایران به لحاظ فعالیت اقتصادی زنان در رتبه ۱۱۶ دنیا قرار دارد.

زنان قربانیان سوء مدیریت دولت

در حالیکه یکی از مهم‌ترین معیارها جهت سنجش درجه توسعه یافتگی یک کشور، بستگی به میزان اهمیت و اعتباری است که به زنان آن کشور داده می شود اما بدلیل بی‌تدبیری و سوء مدیریت اقتصادی و سیاسی هشت سال دولت احمدی نژاد، زنان اولین قربانیان اخراج‌ها، دستمزدهای نابرابر و تبعیض جنسیتی در بازار کار بودند.

آمار زنان بیکار کشور ۳۴ درصد است. به گفته مقام های دولتی، نرخ بیکاری ۱۲ درصد اعلام شده است، به این‌ترتیب نرخ بیکاری در میان زنان، حدود سه برابر میانگین جامعه است.

در دومین نشستی که سال گذشته در سازمان زنان حزب اسلامی کار برگزار شد این مسئله مورد بررسی قرار گرفت. در این نشست اعلام شد که تنها ۱۱ درصد زنان ایرانی شاغل‌اند و سهم بیش از ۸۰ درصد آن‌ها خانه‌داری است. همچنین از مجموع زنان بیکار کشور ۴۸.۱ درصد دارای تحصیلات دانشگاهی هستند، در حالی که این میزان برای مردان ۱۴.۷ درصد است.

به گفته کارشناسان ارقام و آمارها نشانگر این واقعیت است که زنان از دست‌یابی کامل به مواهب توسعه و عدالت دور مانده اند و برای حضور فعال در جامعه با موانع و مشکلات متفاوتی دست به گریبان هستند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com