dg54ez63z-سراج پورعزیزی-seraj poor azizi

با وجود تحریم رسمی صادرات نفت در بازار اتحادیه اروپا، این بار سرداران نفتی، کشور را در برابر جنگی تمام عیار قرار داده اند. جنگی که منطقه پر تنش خلیج فارس را بیش از پیش نا امن مى کند و مى تواند خسارت های بیشماری را در پی داشته باشد. گمان می رود به پیشواز ” جنگ نفتکش ها” رفتن، سرآغاز ایجاد ناامنی فراگیرى است که سران کشورهای قدرتمند جهانی از آن استقبال خواهند کرد.

در گزارش مهر آمده است ، صنعت نفت ایران از تجربه هشت سال جنگ نفتکش‌ها در منطقه خلیج فارس برخوردار است و با وجود اصابت هزاران بمب و موشک به کشتی‌های نفتکش، تاسیسات و پایانه‌های صادرات نفت ایران در خلیج فارس و تنگه هرمز اما صادرات نفت کشور حتی برای یک روز هم متوقف نشد.

با شدت گرفتن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، از جمله تحریم خرید نفت خام توسط اعضای اتحادیه اروپا، برخی مسئولین  تهدید کردند که ممکن است از نیروهای نظامی این کشور خواسته شود مسیر تنگه هرمز را ببندند. در پی این تهدید و به جای استفاده از راه های دیپلماتیک، حاکمان نادان ، صنعت نفت را وادار به طراحی پروژه ای به نام ” جنگ نفتکش ها” کرده اند.

خبر گزاری مهر در این باره می نویسد: مقامات صنعت نفت به‌منظور پیروزی در جنگ نفتکش‌ها، برنامه ریزی‌های کلان و گسترده‌ای برای صادرات نفت در هر شرایط آب و هوایی و یا اختلال در تردد نفتکش‌ها در خلیج فارس و تنگه هرمز را در دستور کار قرار داده است.

پیشتر نیز نمایندگان مجلس به منظور “مسدود کردن  تنگه هرمز “طرحی دو فوریتی آماده کرده‌ بودند . در همین رابطه حسن فیروزآبادی نیز گفته است که کشور “طرح بستن تنگه هرمز” که طرحی هوشمندانه و معقولانه است آماده اجراست، ولی تصمیم‌گیری درباره اجرای این طرح به عهده آیت‌الله علی خامنه‌ای،است.

از سوی دیگر ایسنا به نقل از سرلشکر عطاالله صالحی فرمانده کل ارتش  و دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش،نوشت: عملیات تخصصی مین روبی نیروی دریایی در محدوده شرق تنگه هرمز (دریای عمان) برگزار شد.

هفته‌نامه اشپیگل هم در باره احتمال افزایش تنش در خلیج فارس آورده است: بسته‌‌شدن تنگه هرمز برای ایران نیز به منزله خودکشی است، زیرا ایران تقریبا همه درآمد‌های ارزی خود را از صادرات نفت کسب می‌کند. در صورت بسته‌شدن تنگه هرمز، این منبع درآمد به سرعت قطع خواهد شد.

یک منبع صنعت کشتیرانی اروپایی نیز به خبرگزاری رویترز گفته است که افت صادرات نفت ایران تحت تاثیر تحریم‌های نفتی غرب باعث شده است که حجم عظیمی از نفت تولیدی ایران در نفتکش‌های لنگر انداخته در خلیج فارس انبار شود و انتظار می‌رود که این حجم افزایش یابد.

سید پیروز موسوی مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران در گفتگو با مهر با یادآوری اینکه هم اکنون معادل ۱۵ روز ظرفیت بریا ذخیره سازی نفت در اختیار داریم، تصریح کرد: اگر در هر شرایطی همچون طوفان و سونامی امکان پهلوگیری کشتی های نفتکش در پایانه نفتی خارگ فراهم نشود تا ۱۵ روز امکان ذخیره سازی طلای سیاه در قلب خلیج فارس وجود دارد.

وی تاکید کرده است، از سال گذشته حدود پنج میلیون بشکه و پیش بینی می‌شود در سالجاری حدود ۳٫۵ میلیون بشکه ظرفیت جدید ذخیره‌سازی نفت ساخت و راه اندازی خواهد شد که در این صورت عملا بیش از ۱۱ میلیون بشکه ظرفیت جدید ذخیره نفت در سایر پایانه‌های نفتی این آبراه ژئوانرژی و استراتژیک در مدار بهره برداری قرار خواهد گرفت.

مهر افزوده که صنعت نفت ایران با خرید و استقرار غول پیکرترین نفتکش جهان در آب‌های خلیج فارس، ایران بزرگترین ترمینال شناور (اف.اس.یو) ذخیره سازی نفت جهان را در خلیج فارس راه‌اندازی کرده که عملا ظرفیت ذخیره سازی نفت خام کشور را در مواجهه با تحریم‌ها افزایش داده است.

برای ساخت این ترمینال شناور حدود ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری شده، ضمن آنکه این تاسیسات فراساحلی نفت از ظرفیت ذحیره سازی حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام برخوردار است .

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com