شیرین عبادی رییس کانون مدافعان حقوق بشر با انتشار یادداشتی به مناسبت ۸ مارس خاطرنشان کرد علیرغم شرایط فوق العاده ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور اما مسوولان جمهوری اسلامی همچنان به سرکوب فعالان زنان در ایران ادامه می دهند. وی همچنین از تداوم نابرابری جنسیتی و وضعیت نامساعد زنان در مقایسه با مردان انتقاد کرد.


خانم عبادی در یادداشت خود از ایستادگی، مقاومت و از خودگذشتی مادران داغدار که با وجود از دست دادن عزیزان خود به الگوی مقاومت در برابر ستم تبدیل شده اند، ‌تقدیر کرد.

وی همچنین با نام بردن از زندانیان سیاسی زن از جمله نرگس محمدی، نسرین ستوده، آتنا دائمی، نازنین زاغری، سپیده فرهان، زینب جلالیان و مریم اکبری منفرد به نمایندگی از تمامی زنان زندانی که در دیگر شهرهای کشور و در گمنامی و سکوت به سر می برند، از رنج و سختی که طی این سالها متحمل شده اند یاد کرد.

متن کامل یادداشت شیرین عبادی را در ادامه بخوانید

حتی کرونا از سرکوب حکومت علیه فعالان حقوق زنان کم نکرد!

در آستانه هشت مارسی قرار دادیم که با همه سالهای قبل فرق دارد. مهمترین ویژگی این هشت مارس این است که در بسیاری از نقاط دنیا اجتماعات، تظاهرات و نشستهای مربوط به این روز به دلیل هراس از شیوع بیشتر ویروس کرونا برگزار نمی‌شود.

ولی در ایران ما هشت مارس امسال همچنان یک نقطه مشترک با سال‌های قبل دارد و آن این است که هنوز بسیاری از فعالان حقوق زنان در زندان به سر می‌برند و حتی ویروس کشنده کرونا نتوانسته مسوولان سیاسی سرکوبگر ایران را متقاعد کند که این دنیای دو روزه نمی‌ارزد به این همه ستم. ما همچنان هشت مارسی را از سر می‌گذرانیم که نابرابری جنسیتی در ایران از سوی حکومت دامن زده و تقویت می‌شود. ما همچنان با نابرابری در امکانات و سرکوبکری در اعتراضات روبه‌رو هستیم. ما مثل سالهای قبل زنان کارگری داریم که روزگار سخت اقتصادی و بیماری را سخت‌تر از مردان تحمل می‌کنند چون حتی در کار برابر موقعیت فرودست‌تری نسبت به آنان از نظر اقتصادی دارند.

همچنین می‌خواهم در این روز از زنانی یاد کنم که مدیون از خودگذشتی، مبارزه، مقاومت و تلاش خستگی‌ناپذیر آنها هستیم، مادرانی که داغ از دست دادن عزیزانشان را به دل داشته‌اند اما با ایستادن در برابر ستم الگوی مقاومت شدند. از مادران خاوران تا مادران داغدار اعتراضات آبان ماه خونین ۹۸. مادرانی که فرزندانشان پسر یا دختر کسی بودند.

امروز همچنین می‌خواهم از همکاران عزیزم در کار دفاع از حقوق بشر که متحمل رنج زندانند یاد و از آنها تشکر کنم. از نرگس محمدی همکار گرانقدرم که نماد ایستادگی، صداقت و ایثار است. نرگس برای دفاع از حقوق بشر، اصل را بر همگروه بودن و همفکر بودن زندانیان یا فعالان نمی‌گذاشت. بلکه اصل را بر حق آزادی اندیشه آنها گذاشته است.

همینطور هشت مارس را به نسرین ستوده همکار دیگرم تبریک می‌گویم. وکیل آزاده‌ای که زیر بار حرف زور نرفت و بارها برای این نه گفتن به ستمگر رنج زندان متحمل شد.

یاد می‌کنم از همه زنان زندانی سیاسی که این روزهای سخت حتی اجازه نیافته‌اند خود را به قرنطینه خانگی کنار خانواده‌هایشان برسانند. امروز به آنها سلام می‌کنم و می‌گویم که دلمان با شماست هرچند دیکتاتور بین ما دیوار کشیده است. از آتنا دائمی، نازنین زاغری، سپیده فرهان و زنانی که از اوین تا قرچک و همه زندان‌های ایران در همه شهرستانها در سکوت زندان به سر می‌برند، یاد می‌کنم.

از زینب جلالیان و مریم اکبری منفرد و کسانی که سالها در زندان سیاسی حبس کشیده‌اند یاد می‌کنم. از زنان فعالان محیط زیست و رنج‌های پشت اعتراف‌گیری‌شان یاد می‌کنم.

روزگار سختی که بر مبارزان زن گذشته، چنان گسترده است که یاد کردن و نام بردن از تک‌تک آنها غیرممکن است، به همین دلیل در این هشت مارسی که بسیاری از ما امکان جمع شدن و فریاد زدن علیه نابرابری و بی‌عدالتی را نداریم، با همین متن به همه زنان هموطنم و به خصوص به فعالان حقوق زنان کشورم، درود و سلام می‌فرستم.

امیدوارم پس از این روزهای تلاش برای مراقبت از سلامتی خودمان و سایر مردم، دوباره دور هم جمع بشویم و دوباره با هم فریاد بزنیم که ایران را به طور برابر برای همه ایرانیان می‌خواهیم. بدون برابری جنسیتی، آزادی و دموکراسی و عدالت غیر ممکن است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)