قاسم شعله سعدی، در یکی از مصاحبه های اخیر خود رهبری ایران را به چالش کشیده است و شعار انتخاباتی خود را همه پرسی ملی در مورد موضوع هسته ای ایران، قرار داده است. او در مصاحبه یک ساعته شخصی بی سابقه ای که در برنامه زبان فارسی VOA به نام افق، که در نزد ایرانیان داخل بسیار مشهور است این نظر را مطرح کرده است. آقای شعله سعدی است که به تازگی آخرین حکم زندان خود را در زندان بدنام اوین تکمیل کرده است نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ماه ژوئن در ایران اعلام کرده و مطمئن است که اگر رد صلاحیت نشود بطور حتم رئیس جمهور آینده ایران خواهد بود. در این ارتباط برخی از زندانیان سیاسی که همکارسابق اوبودند به نفع نامزدی او اعلامیه ای را صادر کرده اند. در طول چند دهه گذشته، او سال های زیادی را در داخل و خارج از اوین به سر برده و ناملایمات بسیاری را دیده است. آخرین بار او به دو سال زندان محکوم شد. علاوء بر این او را ازدانشکده حقوق دانشگاه تهران اخراج کرده اند، جایی که او برای پانزده سال گذشته تدریس کرده است. او همچنین حق خود را برای وکالت به عنوان یک وکیل، از دست داده است.

موضوع بحث انتخابات آینده ریاست جمهوری در ایران تا هم اکنون حول و حوش آمدن یا نیامدن خاتمی و رفسنحانی بوده است. تا همین امروز کسی توجه ای به نامزدهای مستقل به طور جدی نداشته است. انتخابات در جمهوری اسلامی ایران با تقلب و عدم شفافیت مواجه است و مشخص نیست که آقای قاسم شعله سعدی چگونه میخواهد خود را از فیلتر شورای نگهبان، رهایی سازد. جدا از این به نظر نمیرسد که آقای شعله سعدی توانسته باشد بسیج عمومی را به نفع خود در سطوح اجتماعی سازمان داده باشد. از طرفی دیگر ما شاهد تحرکات اجتماعی از طرف طرفداران او نیستیم. اگر فرض را بر این بگذاریم که آحاد متفاوت اجتماعی در ایران هیچ شانسی را برای حضور او در این ساختار سیاسی میسر نمی داند، اعلام نامزدی او بیشتر شبیه به یک خیال پردازی سیاسی است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com