قفقازستان – در سال ۲۰۱۹ دارندگان تابعیت ایرانی در صدر متقاضیان پناهندگی از گرجستان قرار گرفتند.
به گزارش ایرسا، وزارت کشور گرجستان اعلام کرده است که در سال ۲۰۱۹ تعداد درخواستهای پناهندگی در این کشور ۱۲۳۷ مورد بوده است. در  این سال  ۳۷.۹۱ درصد تقاضاهای پناهندگی از سوی اتباع ایرانی بوده است و بر این اساس رقم ایرانیان متقاضی پناهندگی ۴۶۹ تن می باشد.
منبع مزبور گزارش می دهد که در سال ۲۰۱۹ اداره مهاجرت گرجستان تعداد ۷۱ پرونده متقاضیان ایرانی را مورد بررسی قرار داد که هیچیک از تقاضاها مورد موافقت قرار نگرفت.

بر پایه اطلاعات بدست آمده از سوی قفقازستان، پرونده های رسیدگی شده در سال ۲۰۱۹ مربوط به متقاضیان همان سال نبوده است بنابراین ۴۶۹ متقاضی در سال گذشته همچنان در انتظار پاسخ دولت گرجستان هستند.

پای سخن پناهجویان

اواسط نوامبر سال ۲۰۱۹ نشستهایی با حضور پناهجویان در مرکز همگرایی گرجستان در تفلیس برگزار شد. در آن نشستها پناهجویان از کشورهای مختلف و منجمله ایران حضور داشتند تا پرسشها و نظرات خود را با نماینده کمیساریای عالی پناهندگان در میان بگذرانند. 
به گزارش قفقازستان، در نشستی که بتاریخ ۱۵ نوامبر ۲۰۱۹ در مرکز همگرایی برگزار گردید و  حدود ۲۰ پناهجو با تابعیت ایرانی حضور داشتند، همگی به این مسلئه اشاره کردند که در گرجستان بلاتکلیف هستند و نمی دانند چه آینده ای در انتظار آنها است.  در این نشست آقایی که حدود سی و  چند ساله بنظر می رسید به نماینده کمیساریا گفت: با همسر و فرزندم در گرجستان پناهجو هستیم. نمیدانم چه آینده ای در انتظار ماست. آیا فرزند من زبان گرجی یاد بگیرد یا اینکه باید به فکر رسیدن به کشور دیگری باشیم؟

کمیساریای عالی پناهندگان به پناهجویان چه پاسخی میدهد؟
در نشست مورد اشاره در مرکز همگرایی، نماینده کمیساریای عالی پناهندگان به پناهجویان می گوید که حقوق پناهجویان در گرجستان با پناهندگان یکسان است. او همچنین به این نکته اشاره میکند که راههای قانونی برای ماندن در گرجستان وجود دارد حتی اگر اداره مهاجرت به درخواست شما پاسخ منفی بدهد. بنظر می رسد اشاره او به شکایت از تصمیم اداره مهاجرت و سالها دوندگی در راهروهای دادگاههای گرجستان باشد.

هر چند برخی از سازمانها و نهادهای مدنی از دولت گرجستان خواسته اند  تا وضعیت موجود را اصلاح نمایند اما همچنان بلاتکلیفی و عدم پاسخگویی از مشکلات عمده ای است که پناهجویان در گرجستان با آن مواجه هستند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)