ماف نیوز: طی یک هفته‌ی گذشته در شهرهای ایلام، سنندج، دهگلان، مریوان، خوی و کرمانشاه دست‌کم ۱۳ شهروند کرد بازداشت شده‌اند که یک تن از آنها با قرار کفالت آزاد شده است. همزمان یک متهم سیاسی در مریوان جهت اجرای حکم دو سال حبس بازداشت و به زندان این شهر منتقل شده است.

به گزارش مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، روز شنبه ۲۸ دی‌ماه ۱۳۹۸، یک شهروند به نام “امیرعلی مجد” از اهالی شهر ایلام به دلاسل نامعلومی در محل کارش در یک کتابفروشی در این شهر از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد.

تلگرام ماف نیوز
گفته می‌شود بازداشت این شهروند با ضرب و شتم همراه بوده است.

همزمان از شهر سنندج گزارش شده است که روز جمعه ۲۷ دی‌ماه، یک شهروند به نام “آرمان محمدی” به دلایل نامعلومی از سوی نیروهای سپاه پاسداران بازداشت و جهت بازجویی به یکی از بازداشتگاههای این نهاد در سنندج منتقل شده است.

پیشر روز ۲۵ دی‌ماه نیز سه تن از دانشجویان دانشگاه کردستان به نامهای “زانیار احمدپور” دانشجوی کارشناسی اقتصاد، سید “ارشد اتابک” دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات عرب و “مسلم سلیمانی” دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک به صورت جداگانه در مسیر میان دانشگاه و خوابگاه بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

روز سەشنبە ۲۴ دی‌ماه نیز نیروهای ادارە‌ی اطلاعات شهرستان دهگلان ”سیروس عباسی“ و همسرش ”فریدە ویسی“ را در محل کارشان در مرکز آموزشی ”زانست” بازداشت کرده و آنها را جهت بازجویی به سنندج منتقل کرده‌اند.

“آزاد عباسی” برادر سیروس عباسی هم کە جهت پیگیری وضعیت آنها بە ادارە‌ی اطلاعات دهگلان مراجعە کردە بود، بازداشت شدە است.

همان روز یک شهروند به نام “کیوان کوتی” از اهالی کرمانشاه در پلیس‌راه شهرستان سرپل ذهاب بازداشت و سپس به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی در کرمانشاه منتقل شده است.

همزمان یک شهروند از اهالی شهرستان مریوان به نام “آمانج نیک‌پی” ٢٢ ساله در شهر مریوان توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شده است.

بعد از بازداشت وی پدرش به نام “خالد نیک‌پی” هم با مراجعه به اداره‌ی اطلاعات جهت پیگیری وضعیت فرزندش بازداشت شده و پس از بازجویی، با قرار کفالت آزاد شده است.

چند روز قبل هم یک شهروند به نام “محمد شیخکانلو” اهل شهر خوی توسط اطلاعات سپاه بازداشت و جهت بازجویی به بازداشتگاه این نهاد در ارومیه منتقل شده است.

در شهرستان کرمانشاه هم یک شهروند به نام “سامان عبدالعلیزاده” از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

گفته می‌شود بازداشت عمده‌ی این افراد در پی برگزاری تجمعاتی در شهرهای مختلف در اعتراض به سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط پدافند هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صورت گرفته است.

همزمان در خبری دیگر از مریوان گزارش شده است که روز سه‌شنبه ۲۴ دی‌ماه، یک متهم سیاسی به نام “وریا فرجی” جهت تحمل دو سال حبس تعزیری بازداشت و روانه‌ی زندان این شهر شده است.

این شهروند در اسفند ماه ۹۷ به اتهام “عضویت در یکی از احزاب کرد مخالف نظام” از سوی دادگاه انقلاب مریوان به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. این حکم در پی اعتراض وی به دادگاه تجدید نظر در سنندج ارجاع داده شده و اخیرا به ۲ سال حبس کاهش یافته بود.

وریا فرجی ۳۲ ساله فرزند عبدالله در تاریخ ۲۰ تیر ۹۷ بازداشت و روز ۲۵ مرداد با تودیع وثیقە‌ی ۱۲۰ میلیون تومانی آزاد شده بود.

وریا فرجی

آمانج نیک‌پی

ارشد اتابک

کیوان کوتی

سیروس عباسی

مسلم سلیمانی

زانیار احمدپور

محمد شیخکانلو

امیرعلی مجد

آرمان محمدی

+++++++++++++++++++
جهت همکاری با بخش فارسی ماف نیوز و یا به اطلاع رساندن موارد نقض حقوق بشری، میتوانید به تلگرام و یا ایمیل زیر پیام ارسال کنید:
info@mafnews.de

ارتباط با ادمین تلگرام:

https://t.me/mafnews2

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)