ماجرای پذیرفته شدن و محبوبیت یافتن برنامه‌ها و وب سایت‌های دوست یابی، پدیده‌ای جهانی است. طبق آمار ارائه شده توسط GlobalWebIndex در آمریکای لاتین، آسیا و اقیانوسیه، ۴۵٪ مردم از اپلیکیشن‌های دوست یابی استفاده می‌کنند. این در حالی است که همین آمار در آمریکا و اروپا ۲۸٪ است.

طبق همین آمار بیش از ۴۰٪ مردان مجرد از این برنامه‌ها استفاده می‌کنند. اپلیکیشن‌های دوست یابی مختلفی تولید شده‌اند و در این بین برخی به صورت جهانی مورد استفاده قرار گرفته و برخی به کشور‌های خاصی محدود هستند. از این بین، دو اپلیکیشن به عنوان محبوب ترین برنامه دوست یابی شناخته شده که هر کدام بیش از ۵۰ ملیون کاربر دارد. این برنامه‌ها عبارتند از Tindr و Happn.

با وجود اینکه برنامه‌های دوست یابی می‌توانند برای کاربران خود شادی آفرین باشند، یک وجه تاریک هم دارند. کلاهبرداران از این سرویس‌ها برای پیاده کردن افکار شیطانی خودشان استفاده کرده و در نتیجه قربانی هم از لحاظ عاطفی هم از لحاظ مالی، دلشکسته می‌شود.

انواع کلاهبرداری‌ها:

در این کلاهبرداری‌ها از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود، اما در اغلب آنها کلاهبردار پروفایل قربانی را مطالعه کرده و یک سری اطلاعات شخصی از وی جمع آوری می‌کند. این اطلاعات معمولا شامل فعالیت‌های کاری، سطح درآمد و سبک زندگی شخص می‌باشد. سوءمدیریت اطلاعات شخصی در عصر دیجیتال، عاملی است که به کلاهبرداران اجازه می‌دهد اطلاعات بسیار دقیقی از خصوصیات ما بدست آورند.

یکی از اصلی ترین روش‌های کلاهبرداران این است که با فریب عاطفی قربانی از آنها پول، هدیه و اطلاعات کسب می‌کنند. یکی دیگر از روش‌های کلاهبرداری، اخاذی جنسی است. در این روش ابتدا یک رابطه ساده با قربانی شکل می‌گیرد. به مرور زمان میزان آشنایی افراد بیشتر شده و کلاهبردار سعی می‌کند رابطه را به محیطی خارج از پلتفرم دوست یابی بکشاند، مثلا به واتزاپ. در مرحله بعد قربانی را مجاب می‌کند تا عکس‌های پر مخاطره یا ویدئو‌های خصوصی برایش ارسال کند. سپس از این فایل‌ها استفاده کرده و از فرد اخاذی می‌کنند.

برای نمونه ماجرایی که چندی پیش در آمریکا اتفاق افتاده بود را برایتان بازگو می‌کنیم. در این ماجرا پسری در یکی از اپلیکیشن‌های دوست یابی با فردی آشنا می‌شود. سپس کلاهبردار از او می‌خواهد برایش تصاویر خصوصی ارسال کند. کمی بعد از ارسال تصاویر مرد دیگری با او تماس گرفته و ادعا می‌کند که پدر همان فرزند خردسالی است که برایش تصاویر مستهجن ارسال کرده است. این مرد او را تهدید می‌کند و به او می‌گوید که اگر دو گیفت کارت ۳۰۰ دلاری برایش ارسال نکند، به خاطر ارسال تصاویر نامناسب به فرزند خردسالش، از او شکایت خواهد کرد. پس از اینکه قربانی نزد پلیس مراجعه کرده و ماجرا را برایشان شرح می‌دهد، متوجه می‌شود که تمام ماجرا فقط یک کلاهبرداری بوده است.

روش دیگر کلاهبرداری به نام گربه ماهی معروف است. در این روش قربانی جذب پروفایل ساختگی مهاجم می‌شود.

کلاهبرداری‌های مربوط به دوست یابی‌های اینترنتی: پدیده‌ای جهانی

طبق آمار سال ۲۰۱۸ در قاره استرالیا، ۳۹۸۱ مورد کلاهبرداری مربوط به دوست یابی‌های اینترنتی از طریق اپلیکیشن‌ها، وب سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی گزارش شده است. در این کلاهبرداری‌ها نزدیک به ۲۴ ملیون دلار زیان به قربانیان وارد شده است. در دو ماه اول سال ۲۰۱۹، ۳۴۹ مورد ثبت شده است که در این پرونده‌ها نزدیک به مبلغ یک ملیون دلار کلاهبرداری صورت گرفته است.

طبق آمارهای ارائه شده توسط سازمان ملی کلاهبرداری‌های اینترنتی انگلستان در سال ۲۰۱۷، در هر سه ساعت یک مورد کلاهبرداری مربوط به دوست یابی‌های اینترنتی ثبت می‌شود. این در حالی است که طبق آمار‌های سال ۲۰۱۸، تعداد ۴۵۰۰ شکایت در این موضوع ثبت شده و در این بین ۶۳٪ قربانیان، زنان هستند.

موارد دیگری از اقصی نقاط جهان

دستگیری مردی به نام King Of Tindr که در سال ۲۰۱۸، پرونده‌ای در کشور اسپانیا که تا مدت‌ها خبر دست اول رسانه‌های مختلف شده بود. او هم از روشی شبیه که کلاهبرداری‌های دیگر استفاده کرده بود. این مجرم قربانیان خود را از طریق برنامه هایی مثل Tindr و Meetric پیدا کرده و اعتماد آنها را به حدی جلب می‌کرد که بعد از بازگو کردن یک داستان خانوادگی ساختگی، برایش پول ارسال می‌کردند.

خبر دیگری که به تازگی منتشر شده بود، ماجرای مرد کهنسالی بود که علاوه بر تمام پس انداز زندگی‌اش، با سند خانه خود وامی گرفته بود و همه مبالغ را به یک کلاهبردار عاشق تحویل داده بود. مرد ۶۷ ساله که همسرش فوت کرده بود، از طریق یکی از اپلیکیشن‌های دوست یابی با یک کلاهبردار آشنا می‌شود که ادعا می‌کند فردی به نام سوفیا گلداستاین است. بعد از برقراری رابطه، دختر خلافکار که خودش را اهل کانادا معرفی کرده بود، به خاطر مشکلات مالی ساختگی شروع به درخواست پول می‌کند. در یک بازه ۸ ماهه و قبل از فوتش، ۱۹ تراکنش بانکی انجام داده و مجموعا ۷۳۰ هزار دلار کانادا به حساب شخصی در مالزی انتقال داده بود.

آمریکا لاتین هم شاهد چنین کلاهبرداری هایی بوده است. در سال ۲۰۱۷ رسانه‌های آرژانتین خبر یک کلاهبرداری با استفاده از Tindr را منتشر کرند. در این کلاهبرداری‌ها فردی به دنبال یک رابطه عمیق و جدی می‌گشته اما در جایی دور زندگی می‌کرد.

طبق گزارشات، روش اغلب کلاهبرداری‌ها تقریبا یکسان است. در این ماجرا کلاهبردار خود را به جای دختری جذاب جا زده و با ارسال عکس‌های تحریک کننده از خودش، سعی می‌کند اعتماد قربانی را به خود جلب کند. سپس کلاهبردار شماره تماس قربانی را از او گرفته و اعتماد قوی تر می‌شود. نهایتا با قول برگرداندن تمامی مبالغ بعد از یک ملاقات رو در رو، از آنها پول می‌گرفتند.

چطور می‌توانید از خودتان در برابر این حملات محافظت کنید:

کاربرانی که از وب سایت‌ها یا اپلیکیشن‌های دوست یابی استفاده می‌کنند، باید همیشه به خاطر داشته باشند که هر کسی را می‌توان فریب داد. بنابراین نکات زیر را باید به خاطر بسپارید:

• مراقب حرف‌های یا نکات متناقض باشید. اگر حتی یک نکته متناقض مشاهده کردید باید چندین برابر احتیاط کنید.
• معمولا کلاهبردارانی که از ترفند عشق و عاشقی استفاده می‌کنند، بلافاصله بعد از آشنایی شدیدا ابراز عشق و علاقه می‌کنند.
• همچنین این افراد سعی می‌کنند سریعا مکالمات در پلتفرم دیگری صورت بگیرد. مثل ایمیل، برنامه‌های پیام رسان امن یا Skype. در این صورت سیستم تشخیص کلاهبردار که توسط توسعه دهندگان آن وب سایت یا اپلیکیشن • دوست یابی طراحی شده‌اند، نمی‌توانند اقدامات و فعالیت‌های کلاهبردارانه این افراد را تشخیص دهند.
• معمولا بعد از مدتی (چند هفته یا چند ماه) که تا حدودی اعتماد بین طرفین شکل گرفت، کلاهبردار یک ماجرای بسیار متقاعد کننده، همراه با جزئیات فراوان برای شما تعریف می‌کند که در نهایت به درخواست پول، هدیه یا به • • چیزی شبیه به این درخواست‌ها، ختم می‌شود. هرگز برای فردی که به طور آنلاین با او آشنا شده‌اید و از نزدیک او را ملاقات نکرده و شناختی از او ندارید، پول ارسال نکنید.
• به افرادی که همیشه برای سر قرار نیامدن یا قرار نگذاشتن دلیل قانع کننده‌ای دارند و از آن فرار می‌کنند، شک داشته باشید.
• هرگز اطلاعاتی مثل عکس، ویدئو، آدرس محل سکونت، شماره تلفن شخصی یا محل کارتان که ممکن است به هر دلیلی شما را به دردسر بیندازد با افرادی که شخصا آنها را نمی‌شناسید، مطرح نکنید.
• اگر قرار است با دوست آنلاینتان ملاقاتی داشته باشید، حتما در محلی امن و پر جمعیت این کار را انجام دهید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)