احراز هویت دو مرحله­ ای نامی است بلند که بر روی راهی بسیار آسان برای حفظ امنیت ایمیل، شبکه ­های اجتماعی و بیشتر حساب های اینترنتی منصوب شده است. احراز هویت دو مرحله ای یعنی برای حفاظت از حسابتان دو لایه امنیتی دارید که معمولا متشکل از یک رمز اصلی و یک رمز یکبار مصرف می ­باشد. معمولا زمانی که فردی از احراز هویت دو مرحله ای حرفی به میان می ­آورد منظورش همان رمز یکبار مصرف است.

زمانی که لایه امنیتی دوم را در حسابتان فعال کردید، هر بار که بخواهید وارد حساب کاربری خود( مثل Gmail یا Twitter) شوید رمز یکبار مصرف از طریق پیام کوتاه یا برنامه تاییدگر(authenticator)برایتان ارسال می ­شود. یعنی حتی اگر کسی رمز شما را پیدا کند بازهم نمی ­تواند وارد حسابتان شود، چون به رمز یکبار مصرف شما دسترسی ندارد.

در مورد حساب های اینترنتی بهتر است همیشه یک لایه امنیتی اضافی داشته باشید. هر روز خبر هک شدن حساب های افراد به گوش ما می ­رسد و فعال کردن احراز هویت دو مرحله ای یکی از راه هایی است که کار خرابکاران را سخت تر می ­کند.

از احراز هویت دو مرحله ای در کجا استفاده کنیم؟

همه سایت ها از احراز هویت دو مرحله ای پشتیبانی نمی­ کنند، اما توصیه می­ کنیم در هر سایتی که این قابلیت وجود داشت، حتما آن را فعال کنید. درست است که با این کار هر بار که بخواهید وارد حسابتان شوید باید یک مرحله بیشتر طی کنید اما به خاطر داشته باشید که این کار از حساب کاربری شما حفاظت می­ کند.

اگر نمی ­خواهید همه جا از این قابلیت استفاده کنید، توصیه می­ کنیم حتما آن را در ایمیل ­هایتان فعال کنید. تا زمانی که ایمیل شما هک نشده، بیشتر حساب های کاربریتان در امان خواهند بود. البته لازم به ذکر است، تا جایی که امکان دارد از شرکت های پشتیبانی کننده ایمیل هایی که شهرت خوبی در ارائه تدابیر امنیتی لازم ندارند، مثل Yahoo، دوری کنید.

چگونه از Google Authenticator به عنوان احراز هویت دو مرحله ای استفاده کنیم

دو روش اصلی برای احراز هویت دو مرحله ای وجود دارد، پیام کوتاه یا از طریق برنامه تاییدگر. بیشتر سایت ­ها برای شما رمز یکبار مصرف ارسال خواهند کرد که به نوبه خود روش خوبی به حساب می­ آید. اما اگر مسافرت خارج از کشور رفته یا به جایی بروید که آنتن دهی ضعیف داشته یا اصلا دسترسی به شبکه در آنجا امکان پذیر نباشد، هرگز نمی ­توانید وارد حسابتان شوید چرا که هرگز پیام کوتاهی دریافت نخواهید کرد.

به همین علت پیشنهاد می ­کنیم از برنامه های تاییدگر مثل Google authenticator  ، Microsoft Authenticator ، Authy یا حتی برنامه های مدیریت رمزی همچون ۱Password استفاده کنید. این برنامه ها حتی اگر موبایل شما در حالت پرواز باشد هم رمز یکبار مصرف را نشان خواهد داد. استفاده از برنامه Google Authenticator بسیار آسان است. در پایین نحوه فعال کردن آن برای Gmail نوشته شده است.

 

  1. وارد صفحه فعال سازی احراز هویت دو مرحله ای گوگل شوید.
  2. پس از وارد کردن رمزتان وارد قسمت فعال سازی می­ شوید و در این مرحله Get started (شروع) را انتخاب کنید.
  3. شماره تلفن خود را وارد کنید تا رمز یکبار مصرف برایتان ارسال شود( این مرحله برای زمانی است که برنامه تاییدگر در دسترس نباشد). سپس گزینه Next(بعدی) را انتخاب کنید.
  4. رمز یکبار مصرفی که برایتان ارسال شده را وارد کنید.
  5. گزینه Turn on(فعال سازی) را بزنید.
  6. با این کار احراز هویت دو مرحله ای از طریق ارسال پیام کوتاه برای شما فعال شده است. حالا پایین تر بروید و در زیر Authenticator App گزینه Setup را انتخاب کنید.

 

  1. در پنجره فرعی نوع گوشی همراه خود را انتخاب کنید(آیفون یا آندروید)

۸. در اینجا QR کدی در صفحه مشاهده خواهید کرد. می­ توانید آن را اسکن کنید یا بر روی Can’t scan کلیک کنید تا کدی برای احراز هویت دو مرحله ای به شما داده شود. ادامه مراحل را باید با گوشی هوشمند خود ادامه دهید.

۹. برنامه Google Authenticator را دانلود کنید.

۱۰. برنامه را نصب کنید.

۱۱.اسکن بار کد را انتخاب کنید. در این مرحله دوربین گوشی شما فعال شده و می­توانید QR کد نشان داده شده در کامپیوتر را با آن اسکن کنید. البته می­ توانید گزینه Manual entry (وارد کردن به صورت دستی) را زده و کد نشان داده شده در صفحه را وارد کنید.

۱۲. در صفحه احراز هویت دو مرحله ای Google گزینه Next(بعدی) را بزنید.

 

  1. کدی که در برنامه تایید گر مشاهده می ­کنید، وارد کرده و Verify (تایید) را بزنید.

 

پشتیبانی فنی رایگان

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)