خبرنگاران ایران- روزنگار امروز ۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ حاوی مطالبی از خبر جنجالی سایت بازتاب و حاشیه‌های آن، حمایت خبرگزاری سپاه ازکاندیدایی خاص. گلایه‌های خبرگزاری دولت از صداوسیما، پیشخوان مطبوعاتی امروز، بررسی تیترهای سایت‌های خبری درباره تشکیل هیات نظارت بر انتخابات است. علاوه بر این‌ها در این روزنگار، تک جمله‌هایی از برخی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری انتخاب شده است که امروز در برنامه‌های سخنرانی‌ها و یا گفت‌و‌گوهای خود بر زبان آورده‌اند. از سوی دیگر عکس خبری انتخاباتی هم به دادگاه مطبوعات و حضور زاکانی در آن اختصاص یافته است.

  • رسانه‌ها و خبرهای انتخاباتی

*حذف ، انتشار مجدد و حذف یک خبر بر خروجی سایت بازتاب امروز، در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بازخورد فراوانی به همراه داشت.

عصر گذشته سایت بازتاب که نزدیک به اصلاح طلبان است، خبری با تیتر «نوار۸ میلیونی، بگم بگم احمدی‌نژاد پس از رد صلاحیت مشایی است؟» منتشر کرد که تنها ۵۰ دقیقه روی سایت باقی ماند و بعد از آن حذف شد.

اما همین میزان زمان کافی بود تا این خبر که درباره تقلب در انتخابات گذشته و اسنادی که احمدی‌نژاد از آن درباره افزایش ۸ میلیونی رای خود دارد به سرعت در رسانه‌های اجتماعی و برخی از رسانه‌های خبری منتشر شود. شاید همین باز انتشار عکس خبر بازتاب باعث شد تا مسئولان این سایت بار دیگر، صبح امروز این خبر را بدون هیچ توضیحی بر خروجی سایت خود منتشر کنند. اما باز چند ساعتی نگذشته بود که این خبر برای بار دوم از روی خروجی سایت حذف شد. مسئولان این سایت خبری نیز تا کنون درباره علت حذف دوباره این خبر که بازدیدکننده بسیاری داشت سخنی نگفته اند.

*خبرگزاری فارس که نزدیک به سپاه پاسداران است در سایت خود، مطلبی را به نقل از روزنامه جوان که آن هم وابسته به سپاه است با تیتر «سناریو‌های دشمنان برای انتخابات ۹۲» منتشر کرده که طبق آن با اشاره به تعویق تحریم‌های بیشتر از سوی دولت‌های غربی تا بعد از انتخابات پیش رو ادعا کرده است که این موضوع سناریویی برای انتخابات ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ است.

از سوی دیگر بررسی اخبار انتخاباتی خبرگزاری فارس نشان می‌دهد که این خبرگزاری اخبار مربوط به درخواست‌های حضور «سعید جلیلی» در انتخابات ریاست جمهوری را به طور کامل پوشش می‌دهد به طوریکه در اخبار ۸ اردیبهشت این سایت تیترهایی مانند: «نامه وبلاگ‌نویسان شاخص استان فارس خطاب به جلیلی»، «ستاد مردمی دعوت از جلیلی در جنوب کرمان راه‌اندازی شد»، «امروز؛ اولین همایش حامیان حضور مستقل جلیلی در انتخابات»، «طومار بازاریان قم برای حضور جلیلی در انتخابات» و… در این زمینه مشاهده شده است.

*خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) وابسته به دولت در گزارشی با عنوان «رسانه ملی» علیه «سفرهای استانی» از عملکرد صداوسیما در تبلیغ نکردن سفرهای استانی برای حضور مردم در استقبال از احمدی‌نژاد گله کرد ونوشت: «احمدی‌نژاد پس از کسب اعتماد رای مردم و سکونت در پاستور این مهم‌ترین وعده خود را فراموش نکرد و مردانه پای در سفر گذاشت و کابینه‌اش را با خود شهر به شهر و استان به استان برد تا همه بدانند ˈایران فقط تهران نیستˈ.»

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که چهار سال پیش برخی از گروه‌های سیاسی نسبت به این موضوع که صدا و سیما در آستانه انتخابات سال ۱۳۸۸ در اختیار دولت قرار گرفته بود اعتراض داشتند.

این گزارش در انتها نسبت به سایر رسانه‌ها هم گلایه خود را مطرح می‌کند: «نه تنها رسانه ملی و شبکه‌های تابع استانی‌اش در انتشار اخبار و برنامه‌های دور چهارم سفرهای استانی دولت، اعتماد مردم و سرمایه عظیم بیت المال را که انحصارا در اختیارش گرفته به سخره گرفته‌اند بلکه سایت‌های و رسانه‌های مجازی وابسته به آن هم در انتشار حاشیه‌های سفر و ارائه اخبار کذب رویه‌ای همسو با روسای خود پیش گرفته‌اند.»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com