ناصر نورد گل تپه نوکیش مسیحی محبوس در بند هشت زندان اوین نامه‌ای سرگشاده خطاب به مردم ایران نوشته و می‌گوید “با آنکه بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی مسیحیت جزو اقلیت‌هایی است که به رسمیت شناخته شده، اما بیش‌تر از ۲ سال است که با اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق برپایی کلیساهای خانگی» در زندان به سر می برد.”


نامه این زندانی نوکیش مسیحی که نسخه‌ای از آن در اختیار کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی قرار گرفته، عینا منتشر می‌شود:

ای مردم سرزمینم ایران
به عنوان یک مسیحی ایرانی فارسی زبان در بند که دارای کتاب آسمانی انجیل هستم خوب است بدانید که برگزاری مراسم آیین مسیحیان فارسی زبان (نه ارامنه) در خانه های یکدیگر در تصور حاکمیت، اقدام علیه امنیت ملی جمهوری اسلامی تلقی می‌شود. در صورتی که اصل ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی به روشنی اقلیت های دینی را به رسمیت شناخته است. از زرتشتی، کلیمی تا مسیحی و آنها را در انجام مراسم دینی خود آزاد گذاشته اند. امروز بیش از دوسال است که به جرم واهی و ساختگیِ اقدام علیه امنیت ملی از طریق برپایی کلیساهای خانگی در زندان به سر می برم واین در حالی است که مراسم آیینی و پرستش جزیی از دین ماست.
نمی دانم وجای بسی سوال است که بر حسب چه استدلال و منطق یا گناهی اینچنین محکومیت سنگین برمن تحمیل شده است؟
امیدوارم صدای مسیحیانِ دربند محبت مسیح را درجهان فراگیر کند. با تشکر از همه کسانی که برای حقوق انسانی و فردی آحاد مردم در سعی و تلاش هستند.
زندانی مسیحی
ناصر نَورد گُل تپه-زندان اوین -جمعه ۱۰ آبان ۹۸

ناصر نورد گل‌تپه دی‌ماه ۹۶ جهت اجرای حکم بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

او از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست ماشاالله احمدزاده از بابت اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل و راه‌اندازی تشکیلات غیرقانونی کلیسای خانگی» به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد و حکم دادگاه بدوی در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر تهران عینا تایید شد.

ناصر نورد، به همراه سه شهروند کشور آذربایجان در تاریخ ۴ تیر ماه ۱۳۹۵ در یک گردهمایی خصوصی بازداشت شدند. «الدر قربانوف، ‌یوسف فرهادوف و بهرام نسیبوف» از اعضای کلیسایی به نام «کلمهٔ حیات» در باکو بودند که هر چهار مسیحی بازداشت شده به مدت دو ماه در زندان انفرادی تحت بازجویی قرار گرفتند و سرانجام به «اجتماع و تبانی در فعالیت‌های تبشیری» متهم شدند.

پس از گذشت چهار ماه زندان این افراد با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی به طور موقت از زندان آزاد شدند. سه شهروند آذربایجان پس از آزادی به کشور و نزد خانواده خود بازگشتند.

از دیگر نوکیشان مسیحی محبوس در زندان اوین می‌توان به یوسف ندر خانی، صاحب فدایی معروف به زمان، مجید سوزنچی معروف به دیوید و محمد رضا امیدی معروف به یوهان، اشاره کرد که با اتهاماتی مشابه در حال سپری کردن دوران محکومیت خود هستند.

در ماده ۲۵ منشور حقوق شهروندی حسن روحانی آمده است: «شهروندان از حق آزادی اندیشه برخوردارند. تفتیش عقاید ممنوع است و هیچکس را نمی‌­توان به صرف داشتن عقیده‌­ای مورد تعرض و مؤاخذه قرار داد.» با این حال بازداشت نوکیشان مسیحی و هجوم به کلیساهای خانگی مداوم از سوی ماموران امنیتی صورت می‌گیرد.

در حال حاضر تمام کلیساهای فارسی‌زبان در ایران تعطیل شده‌اند و نوکیشان مسیحی اجازه شرکت در کلیساهای آشوری و ارمنی که به زبان غیرفارسی است، ندارند. کیارش عالی‌پور در این خصوص گفته بود: «به ما گزارش شده که گاهی ماموران امنیتی در کلیساهای دیگر با لباس شخصی حضور دارند و نوکیشان مسیحی را شناسایی می‌کنند یا از کلیساها لیست شرکت‌کنندگان در مراسم را می‌خواهند. به این شکل نوکیشان مسیحی فقط می‌توانند در کلیساهای خانگی شرکت کنند که آن هم با بازداشت، حکم‌های سنگین و تهدید مواجه است.»

براساس تحقیق سازمان «درهای باز» که یک سازمان غیردولتی است ایران در رتبه دهم در جهان در آزار و اذیت مسیحیان قرار دارد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com