مسئله سهمیه‌ها در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی همیشه بحث‌برانگیز بوده است. ولی این بحث‌برانگیزی بیشتر سهمیه خانواده شهدا، ایثارگران، و رزمندگان را در بر می‌گیرد و کمتر به یک رانت بزرگ دیگر آموزشی اشاره می‌شود؛ سهمیه فرزندان اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها.
.
«محمد اسماعیل سعیدی» – نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی – تغییر رشته برخی از فرزندان اعضای هیات علمی از دامپزشکی به پزشکی را تایید می‌کند و آن را نشانه «تبعیض آشکار» می‌داند: «طبق شنیده‌ها در برخی از استان‌ها، فرزندان اعضای هیات علمی که در رشته‌ی دامپزشکی پذیرش شده بودند، به دلیل فرزند هیئت علمی بودن، با تغییر رشته در رشته‌ی پزشکی ادامه تحصیل می‌دهند، البته بنده نمی‌دانم این جریانات صحت دارد یا نه! ولی وقوع چنین مواردی نشان دهنده‌ی تبعیض آشکار است و به هیچ عنوان قابل قبول نیست».
.
«محمد باقرزاده» – خبرنگار- در توییتر خود درباره ادعای بالای محمد اسماعیل سعیدی توضیح بیشتری نوشت و گفت: «تنها در یک سال (سال ۹۶)، ۱۳۴ نفر از فرزندان اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد، با امتیاز فرزند هیات‌علمی‌بودن از دامپزشکی به پزشکی تغییر رشته دادند».
.
نکته جالب‌توجه این است که این سهمیه و در واقع رانت آموزشی تاکنون چندین بار بر اساس شکایت سازمان بررسی کل کشور و با حکم دیوان عدالت اداری لغو شده است ولی باز به واسطه اصرار وزارت علوم در هیئت دولت طرح و تصویب شد. این خود نشان می‌دهد که این رانت آموزشی حتی در خود جمهوری اسلامی نیز منتقدان جدی دارد. چنانکه در بالا واکنش نماینده تبریز به این مسئله دیدیم.
.
رسانه‌های نزدیک به جریان اصلی قدرت در ایران – مانند سایت تابناک – از دانشجویی می‌گویند که با کسب رتبه ۱۰ هزار توانسته بود در دانشگاه‌های یکی از شهرستان‌ها در رشته دامپزشکی قبول شود ولی توانست به واسطه عضویت پدرش در هیئت علمی دانشگاهی، به دانشگاه یکی از شهرهای بزرگ بیاید و رشته خود را نیز به پزشکی تغییر دهد

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com